tantajja Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 (redigerat) Hej hej. Jag har en bärbar dell inspiron 9400 men har inte lyckats få det att funka med mitt externa presonus Firebox-ljudkort, eftersom ljudet klipper. Har läst att firewire-kortet i den datorn kan krocka med ljudkortet, men det fungerar fortfarande inte utan störning då jag skaffat ett nytt externt firewire-kort. Någon som vet varför eller haft liknande problem? De folk jag pratat med säger att jag kanske måste byta dator. Ifall det är så undrar jag om nån har ett tips på en bra bärbar musikdator, gärna som ni vet fungerar bra tillsammans med ett firebox? Vore tacksam för svar. Mvh Albin Redigerat 23 augusti 2007 av Olsberg Tydliggjorde rubrik och satte Status till avklarat
Linus Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 Visst borde kortet fungera med din Dell-burk! Tänk på att den bara har 4-pinnars Firewire-kontakt så du måste strömförsörja ljudkortet med en separat strömkabel. Kan du inte förklara felet närmare? Vad händer? "Ljudet klipper"? Dvs det blir för volym in till ljudkortet? Eller vad menar du när du använder termen "klipper"? 😉
tantajja Postat 22 augusti 2007 Trådstartare Postat 22 augusti 2007 Visst borde kortet fungera med din Dell-burk! Tänk på att den bara har 4-pinnars Firewire-kontakt så du måste strömförsörja ljudkortet med en separat strömkabel. Kan du inte förklara felet närmare? Vad händer? "Ljudet klipper"? Dvs det blir för volym in till ljudkortet? Eller vad menar du när du använder termen "klipper"? 😉 Okidoki. Japp, jag strömförsörjer ljudkortet med strömkabeln jag fick med... Först och främst körde jag genom det firewirekort som var inbyggt i datan, men då hackar ljudet till titt som tätt. Om du t.ex. slår på en låt så hackar det till i ljudet ca var 15e sekund. Samma sak då jag testade att spela in genom en mikrofon. Läste runt på forum och pratade med musikaffären som sa att det förmodligen orsakades av att firewirekortet som sagt krockade med ljudkortet. Beställde detta kort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332010 Men även om det går signal till ljudkortet så hackade ljudet så pass mycket att man knappt hörde nåt om man slog på en låt. Det bara fräser till lite i högtalaren nån gång ibland. Jag har förövrigt testat att inaktivera trådlösa nätverkskortet som enligt musikaffären kunde krocka med firewirekortet. var på detta forum jag läste om samma problem tidigare: http://www.soundonsound.com/forum/showflat...;o=&fpart=1 Tack för svar förresten! 😲 Mvh Albin
Björn Olsberg Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 Kände inte till detta innan, men det verkar vara något knas med firewire-implementationen på Dell-datorer med Core Duo. En intressant tråd i ämnet på Notebook Review är Firewire issue affecting all the Dell Core Duo notebooks. Som en möjlig lösning nämns där att inaktivera cd/dvd-enheten i datorn via Enhetshanteraren.
tantajja Postat 22 augusti 2007 Trådstartare Postat 22 augusti 2007 Kände inte till detta innan, men det verkar vara något knas med firewire-implementationen på Dell-datorer med Core Duo. En intressant tråd i ämnet på Notebook Review är Firewire issue affecting all the Dell Core Duo notebooks. Som en möjlig lösning nämns där att inaktivera cd/dvd-enheten i datorn via Enhetshanteraren. ok, jag testar på... tackar för tipset 😆
tantajja Postat 23 augusti 2007 Trådstartare Postat 23 augusti 2007 Kände inte till detta innan, men det verkar vara något knas med firewire-implementationen på Dell-datorer med Core Duo. En intressant tråd i ämnet på Notebook Review är Firewire issue affecting all the Dell Core Duo notebooks. Som en möjlig lösning nämns där att inaktivera cd/dvd-enheten i datorn via Enhetshanteraren. ok, jag testar på... tackar för tipset Fick det att funka idag! Det var cd/dvd-enheten som spökade, precis som du tipsade om. Mvh Albin
Björn Olsberg Postat 23 augusti 2007 Postat 23 augusti 2007 Fick det att funka idag! Det var cd/dvd-enheten som spökade, precis som du tipsade om. Mvh Albin Härligt! Tack för att du återkom om status. Mvh,
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.