Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Nu är det så att jag ska köpa mikrofon och tänkte akustikbehandla hörnet där mikrofonen ska vara.

Hörnet som jag ska ha mikrofonen vid är i en ganska stor klädkammare på 2,5X1,1 m.

Några frågor:

Hur mycket absorbentmatrial behöver jag?

Behöver man absorbentmatrial från golv till tak eller bara i höjd med mikrofonen?

Hur långt ut från hörnet måste jag ha absorbent?

Är det någon som har erfanhet av dessa absorbentmatrial Länk 1, Länk 2 som thomann.de säljer?

Tacksam för svar.

Mvh Daniel

Annons
Postat
Ett billigt och fungerande alternativ är att göra så här:

DSC03255.jpg

Mer info hittar du HÄR.

Tack för svaret men det är inte riktigt en sån variant jag är ute efter, tänkte sätta absorbent utmed väggarna så att inte ljudet man spelar in studsar hej vilt. Jag har inte plats med en sån lösning som du föreslog.

Men tack ändå, alla tips är välkommna.

Postat
Hej!

Nu är det så att jag ska köpa mikrofon och tänkte akustikbehandla hörnet där mikrofonen ska vara.

Hörnet som jag ska ha mikrofonen vid är i en ganska stor klädkammare på 2,5X1,1 m.

Några frågor:

Behöver man absorbentmatrial från golv till tak eller bara i höjd med mikrofonen?

Är det någon som har erfanhet av dessa absorbentmatrial Länk 1, Länk 2 som thomann.de säljer?

Tacksam för svar.

Mvh Daniel

Den första ser ut att vara packningsmaterial snarare än akustikskum, så det skulle jag inte lita på att det gör ett godkänt jobb. Den andra är pyramidformad. Den ger då lite mer diffusion än kilformade paneler - och är därför kanske inte det bästa alternativet för ett sånghörn...

Jag skulle rekommendera att du tittar på Vicoustic, Auralex eller de något billigare WavePanels eller GA Acoustics i stället.

jensss (oregistrerad)
Postat
Hej!

Några frågor:

Tacksam för svar.

Mvh Daniel

Hejsan!

Jag tänkte bara varna för ett vanligt misstag. Se till att inte bara sätta upp massa absorbenter på väggarna, då dödar du bara all diskant. Se först och främst till att få bort så många stående vågor som möjligt genom att bygga på rummet med konstiga vinklar.

MVH jens

Postat
Hej!

Några frågor:

Tacksam för svar.

Mvh Daniel

Hejsan!

Jag tänkte bara varna för ett vanligt misstag. Se till att inte bara sätta upp massa absorbenter på väggarna, då dödar du bara all diskant. Se först och främst till att få bort så många stående vågor som möjligt genom att bygga på rummet med konstiga vinklar.

MVH jens

Just i detta fallet var han ju ute efter att dämpa ett hörn för att stå och sjunga där, men annars är det ett mycket relevant tips att inte överdriva dämpningen.

Sedan ska man kanske nämna att det faktiskt inte alltid är så bra att eftersträva annat än räta vinklar, som många kanske tror... Man dämpar självklart lite av de stående vågor som kan uppstå i ett rektangulärt rum - men samtidigt ger man upphov till risk för svagare stående vågor vid massor av frekvenser - och det blir i princip omöjligt att räkna ut vilka frekvenser avstämda basfällor behöver jobba i, medan man i ett rektangulärt rum kan räkna ut exakt vilka frekvenser som måste dämpas...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.