Jump to content
Annons

Funderingar kring ny dator

RicoRider (oregistrerad)

Recommended Posts

RicoRider (oregistrerad)

Ska enbart musicera på denna maskin köra Cubase SX 3, Wavelab, Drumkit from hell Superior + VSTi och VSTfx via Win XP Home alt. Pro (är det nån skillnad på Home och Pro i detta syfte?)

Detta är min plan:

Chassi: Antec Sonata Plus med inbyggt nätagg 550W. (http://www.pcb.se/ItemInfo?itemId=232652816&itemName=Antec%20Sonata%20PLUS%20Quiet%20NEO550W%20PSU%20inside)

Ljudkort: Delta 1010

Verkar stabilt och vettigt prissatt. Har mixer och preamps utanför så att säga.

Moderkort: Asus P5B alt. P5W DH Deluxe. Wildcard - Intel Frostburg DG33FBC (http://www.intel.com/products/motherboard/DG33FB/index.htm)

Vad tror ni om Intelkortet? Nytt chipset, men det verkar bra. FSB 1333. Vågar man? Har blivit lovad av min datorbyggare att han byter mot Asus om det skulle strula. Bra deal. Gäller att ha tummen i ögat på leverantören. Hehe...

Processor: Intel Core2Duo E6600 om det blir nåt av Asuskorten, men E6750 om det blir Intel. Kanske en Quad? Vad vinner jag på en Quad? Hanterar Cubase Quad? Inget strul?

Minne: 4 GB minne av vettigt kvalisort. Ska det vara 533 minnen om jag kör FSB 1066? Eller är det bäst att alltid köra maxhastighet (800)? Har läst om både och. Kommer XP kunna att hantera 4 GB? Kan Cubase/DFHS dra nytta av de övriga gigabyten om nu inte XP kan det?

Grafik: Min leverantör hävdar att jag gott kan köra med onboard grafiken som sitter på Intelkortet, men jag är tveksam. Vad tror Ni? Han erbjuder även här att testa och sen bygga om kostnadsfritt om jag köper ett kort sen. Tänkte på nåt som GS7300 Silent eller ett enklare Radeon.

Hårddiskar: 2 eller 3 gånger Seagate SATA2 16MB 320GB.

Nån DVD-RW.

Nåt mer att tänka på?

Ge mej lite konstruktiv kritik...

Dela på andra sajter

Annons

Glöm moderkort med inbyggd grafik! De brukar delvis använda RAM som grafikminne - och då belastas bussen av grafiken också, i stället för att bara belastas av vanlig minneshantering...

Ett fläktfritt grafikkort som kyls av kylfläns och heatpipes är klart bäst.

Glöm inte att ta en CPU-fläkt från Zalman, Scythe, Arctic Cooling eller någon annan som inte väsnas som ett jetplan - som originalfläkten gör.

Jag tycker att Antec P180 är ett bättre val än Sonata. Det blir lite tystare.

Seagate är tysta och bra. Jag har bara Seagate i min burk; 1 till Windows och program, 1 till audioinspelningar och 2st i Raid0 för alla ljudbibliotek som streamas...

Glöm inte heller backupfunktionen. Smidigast är att göra backup till externa hårddiskar.

Du kan utan problem välja XP Home till en musikburk. Du har ingen användning av XP Pro där.

Ta minnen med samma hastighet som bussen - annars utnyttjar du inte hastigheten som finns att tillgå - och sätt alltid minnen i par, så vinner du några procent i hastighet tack vare Dual Channel.

Både Duo och Quad ska fungera - och själv skulle jag välja en Quad om jag byggde en ny burk i dag - men eftersom det är 4 kärnor som delar på samma busshastighet som 2 kärnor annars gör, så kan man förmodligen inte förvänta sig någon enorm vinst... :rolleyes:

Dela på andra sajter

RicoRider (oregistrerad)

Nu har det blivit lite förändringar i set-upen:

Chassi: Compucase 19" rackchassi.

M/B: MSI P35 Platinum

CPU: Core2Quad Q6600 2,4GHz

RAM: 2 GB 6400 800MHz (Kan man nyttja mer än 2 GB i XP eller måste man köra XP64 eller Vista 64?)

GFX: Club 3D HD 2600 Pro Passive

HD: 3 x Seagate SATA2 16MB 320GB (D1: Dualboot OS XP + XP64/D2: Streaming DFHS/Vienna Symphonic/D3: Audio)

A/I: M-audio Delta 1010

Dual 19" or singel 22" TFT-monitor

Jag kommer att köra dualboot för att testa XP64 med Deltas betadrivers. Funkar det med Cubase och allt annat jag vill köra så är det ju ok. Annars har man ju vanliga XP att falla tillbaka på.

Vad tror ni om denna setup? Har mina funderingar kring MSI-kortet och hur mycket ram man kan behöva. Drumkit from Hell Superior suger ju endel, men om nu inte XP kan hantera mer än 2-3 GB så lär väl inte DFHS kunna komma åt det heller. Eller?

Datorn ska användas i studio och stabiliteten är jävligt viktigt. Allt ska funka 100%. Ge mej lite konstruktiv kritik nu...

Duger Deltakortet verkligen? Ska man gå FireWirevägen och tjacka ett kontrollerkort och ett sånt interface? Känns som att det skulle kunna flaskhalsa i sladden, men det är väl en annan som lever kvar i USB-syndromet. Funkar firewire ok?

Dela på andra sajter

Nu har det blivit lite förändringar i set-upen:

Chassi: Compucase 19" rackchassi.

M/B: MSI P35 Platinum

CPU: Core2Quad Q6600 2,4GHz

RAM: 2 GB 6400 800MHz (Kan man nyttja mer än 2 GB i XP eller måste man köra XP64 eller Vista 64?)

GFX: Club 3D HD 2600 Pro Passive

HD: 3 x Seagate SATA2 16MB 320GB (D1: Dualboot OS XP + XP64/D2: Streaming DFHS/Vienna Symphonic/D3: Audio)

A/I: M-audio Delta 1010

Dual 19" or singel 22" TFT-monitor

Jag kommer att köra dualboot för att testa XP64 med Deltas betadrivers. Funkar det med Cubase och allt annat jag vill köra så är det ju ok. Annars har man ju vanliga XP att falla tillbaka på.

Vad tror ni om denna setup? Har mina funderingar kring MSI-kortet och hur mycket ram man kan behöva. Drumkit from Hell Superior suger ju endel, men om nu inte XP kan hantera mer än 2-3 GB så lär väl inte DFHS kunna komma åt det heller. Eller?

Datorn ska användas i studio och stabiliteten är jävligt viktigt. Allt ska funka 100%. Ge mej lite konstruktiv kritik nu...

Duger Deltakortet verkligen? Ska man gå FireWirevägen och tjacka ett kontrollerkort och ett sånt interface? Känns som att det skulle kunna flaskhalsa i sladden, men det är väl en annan som lever kvar i USB-syndromet. Funkar firewire ok?

Tänk på att deltat inte har fantommatning i preamps

Dela på andra sajter

RicoRider (oregistrerad)

Nej då. Jag vet! Dessutom har inte Delta 1010 några preamps alls. Där av mitt val. Jag kör med extern mixer och vissa outboard preamps.

Tack för responsen.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.