Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

jag har läst mycket gott om pzm mickar det senaste, och kollat in en billig shure beta 91, jag vill veta allt om hur den låter i förhällande till standardmickar som typ d112 eller beta 52. fördelar och eventuella nackdelar.

jag är ute efter ett klassiskt modernt rock/metal/poppunk fläskljud, och jag vet hur dominerad de scenerna är av trigg idag, men jag tycker ändå en del av det roliga är att ratta fram bästa möjliga ljud själv, även om man förmodligen kommer trigga en aning ändå i slutändan.

Men jag vill höra vad ni har för erfaranheter och har nån nåt ljudklipp att dela med sig av vore det ännu mer tacksamt.

jag vill först och främst vara säker på om det är värt investeringen

Redigerat av mietek
Annons
Postat
jag har läst mycket gott om pzm mickar det senaste, och kollat in en billig shure beta 91, jag vill veta allt om hur den låter i förhällande till standardmickar som typ d112 eller beta 52. fördelar och eventuella nackdelar.

jag är ute efter ett klassiskt modernt rock/metal/poppunk fläskljud, och jag vet hur dominerad de scenerna är av trigg idag, men jag tycker ändå en del av det roliga är att ratta fram bästa möjliga ljud själv, även om man förmodligen kommer trigga en aning ändå i slutändan.

Men jag vill höra vad ni har för erfaranheter och har nån nåt ljudklipp att dela med sig av vore det ännu mer tacksamt.

Beta 91 låter extrem hängmatta med en syntetisk top/klipp. Den låter som om det vore triggat. En del använder den i komplement till andra mikar för att blanda klipp och botten. Och en del använder den just för att slippa göra hål i frontskinnet och har den fast med kardborre på kudden i kaggen.

Själv så gillar jag den inte, isf så ska det finnas en Beta 52 så att man får blanda. Men den som inte kan få klipp med en Beta 52 kan heller inte stämma trummor.

Postat

Beta 91 låter extrem hängmatta med en syntetisk top/klipp. Den låter som om det vore triggat. En del använder den i komplement till andra mikar för att blanda klipp och botten. Och en del använder den just för att slippa göra hål i frontskinnet och har den fast med kardborre på kudden i kaggen.

Själv så gillar jag den inte, isf så ska det finnas en Beta 52 så att man får blanda. Men den som inte kan få klipp med en Beta 52 kan heller inte stämma trummor.

Inte helt ovanligt man har både beta 52/91 samtidigt för att få till en superfläskig baskagge 🙂

Postat (redigerat)
Inte helt ovanligt man har både beta 52/91 samtidigt för att få till en superfläskig baskagge 😕

nej förstår det, bara dubbelt så dyrt 😆

Redigerat av mietek
Postat
Inte helt ovanligt man har både beta 52/91 samtidigt för att få till en superfläskig baskagge 😕

nej förstår det, bara dubbelt så dyrt 😆

komplettera med en sm-57 mot skinnet så är du hemma.

Postat

Om du inte har någon mikrofon alls i nuläget röstar jag definitivt för en Beta 52. Som folk nämnt kan en beta 91:a ev. vara schysst som komplement, men har du bara råd med en tycker jag du ska satsa på 52an. Finns ju dessutom rätt gott om såna på beg.marknaden, så det behöver ju inte bli så dyrt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.