Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!Vet att det vart frågor på detta tidigare men jag har inte lyckats åtgärda mitt fel..

Det är så att det brusar å låter i mina Behringer Truth B2030A.Och susandet(ljudet)ändras när man skrollar och så..jordfel låter det som.

Har testat att flytta kaplar å allt sånt och att flytta monitorerna bort från skärmen.Men idag testade jag en grej till..Jag tog bort adaptern(strömförsörjaren)till datorn(måste ha den i för batteriet räcker inte länge).När jag gjorde det blev det tyst i dem och var som dem ska.Nu är frågan.Vad kan felet vara?Jag måste nämligen ha strömadaptern i till datorn som sagt.tacksam för svar..mvh

Annons
Postat
Tack så jätte mkt..satt en tejpbit över jorden på kontakten som nån sa där..det funkade..nu är dem tysta=)

Om det är nätjorden till väggkontakten du avser så hoppas jag verkligen att "nån" upplyste dig om riskerna med att bryta nätjorden också... 😆

Postat

Hum..nja=/..Är inte så haj på detta.Men är det stor risk att nåt händer?Vad ska jag göra annars?Är det jordfel i kåken då tro?mvh

Postat
Hum..nja=/..Är inte så haj på detta.Men är det stor risk att nåt händer?Vad ska jag göra annars?Är det jordfel i kåken då tro?mvh

I och med att du bryter jorden i en av dina nätanslutna enheter, och alltså kör den utan skyddsjord, så riskerar du en potential på 220 volt mellan chassit på dina apparater/mikrofoner/instrument etc och den enhet där du brutit jordförbindelsen. Vad detta kan leda till om någon i sådana fall kommer i kontakt med båda samtidigt är ingen trevlig historia. Tudors katt på batterierna skulle kanske vara en lättsam illustration, även om verkligheten i så fall skulle kunna vara betydligt allvarligare. Det kan med andra ord vara livsfarligt, det finns ju en anledning till att det kalls för "skyddsjord"...

Det är inte helt ovanligt att man bryter jordförbindelsen på det här viset för att bli av med jordloopar och brum. Men det är alltså ett ganska äventyrligt sätt att lösa problemet, de flesta är förmodligen inte medvetna om riskerna, eller väljer kanske att blunda för dem, "det händer inte mig"...

OM man nödvändigtvis ska använda den här metoden bör det i så fall vara en mycket temporär lösning och man bör vara medveten om riskerna. Bara en sådan sak som att ett försäkringsbolag torde vara ganska restriktiva med ersättningar om det händer något torde mana till eftertanke - om man nu skall tänka så krasst.

Postat

Åfasiken.Låter inte som en bra lösning detta rå.Frågan e vad man ska göra.Får kontakta någon elsnubbe som kan kolla upp.Det är ju jäkligt irriterande med brum lixom..man vill ju ha bort det.

Postat

Det är ju en grej på adaptern(omvandlare)som omvandlar input strömmen till 19 volt bara in i datorn..då kan det väl inte vara nån fara?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.