Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Först det tekniska:

Jag har en Macbook, en LaCie FW-disk och ett Terratec X24 FW-ljudkort. Allt fungerar jättebra för sig. Men när jag seriekopplar det hela så det blir: Macbook -> Ljudkort -> Hårddisk blir hårddisken helt fantastiskt slö – så slö att det i princip är omöjligt att använda den till inspelning. Kopplar jag in den direkt i datorn är det inga problem.

Jag vet att ni kommer att säga att jag då borde droppa seriekopplingen, men det går inte då jag bara har en FW-port. Sedan kommer ni att säga att jag ska koppla hårddisken före ljudkortet, men det går inte då hårddisken bara har en ingång, inget utgång och måste därför ligga sist i raden.

Jag har drulat med detta länge utan att komma på någon lösning, någon där ute med liknande erfarenheter eller kanske bara något tips?

Svara antingen här eller mejla till: mattias.hamberg@musiker.nu

Annons
Postat

Ett kanske trist svar, men jag tycker att du ska byta hårddisken mot en ny hårddisk med både FW och USB2.

Postat (redigerat)
Först det tekniska:

Jag har en Macbook, en LaCie FW-disk och ett Terratec X24 FW-ljudkort. Allt fungerar jättebra för sig. Men när jag seriekopplar det hela så det blir: Macbook -> Ljudkort -> Hårddisk blir hårddisken helt fantastiskt slö – så slö att det i princip är omöjligt att använda den till inspelning. Kopplar jag in den direkt i datorn är det inga problem.

Jag vet att ni kommer att säga att jag då borde droppa seriekopplingen, men det går inte då jag bara har en FW-port. Sedan kommer ni att säga att jag ska koppla hårddisken före ljudkortet, men det går inte då hårddisken bara har en ingång, inget utgång och måste därför ligga sist i raden.

Jag har drulat med detta länge utan att komma på någon lösning, någon där ute med liknande erfarenheter eller kanske bara något tips?

Har inga erfarenheter tyvärr, dock är jag nyfiken på om du spänningsmatar ljudkortet och hårddisken via FireWire eller om du kör med nätuttag på båda? Hur många rpm arbetar LaCie-disken med, 5400 eller 7200?

Hur lång blir FireWiresladden totalt med ljudkort och hårddisk inkopplade?

Hittade denna info om ditt ljudkort och lurar på om vad du använder för samplingsfrekvens för ljudkortet?

EDIT: Mer nyfiken på samplingsfrekvens 😆

Redigerat av Implasticyde
Postat
Först det tekniska:

Har inga erfarenheter tyvärr, dock är jag nyfiken på om du spänningsmatar ljudkortet och hårddisken via FireWire eller om du kör med nätuttag på båda? Hur många rpm arbetar LaCie-disken med, 5400 eller 7200?

Hur lång blir FireWiresladden totalt med ljudkort och hårddisk inkopplade?

Hittade denna info om ditt ljudkort och lurar på om vad du använder för samplingsfrekvens för ljudkortet?

EDIT: Mer nyfiken på samplingsfrekvens 😆

Tjenare allihopa. Tack för de toppenbra svaren. Jo, jag har skaffat en USB2-kabel nu till disken och det verkar funka bättre nu. toppen.

Samplingsfrekvens... Tja.. oftast brukar jag föröska använda 48khz, ser ingen anledning att egentligen använda mer. Tar bara plats och inte en jävel hör någon skillnad. Och enda anledningen till att jag inte använder 41khz är att ljudkortet arbetar något bättre på den frekvensen och att det kan vara bra att ha lite rum över om man skulle få för sig att pitcha och sånt.

Hurså? Funderar du på att köpa ett? Kan bara säga bra saker om kortet, låter toppenbra och är skitlätt att jobba med. har jobbat med många ljudkort men aldrig något som fungerar så smärtfritt och så bra som detta. Verkligen jättenöjd, skulle det gå sönder skulle jag köpa ett exakt likadant.

Postat
Först det tekniska:

Svara antingen här eller mejla till: mattias.hamberg@musiker.nu

Lägger du alla enheter i serie på samma firewireport ?? Är isf inte att rekomendera..

Skaffa ett PC card med flera portar och anslut 1 enhet/port

http://www.exitdata.se/prodinfo.asp?id=95

/Biran

Postat

Har nu valt att använda firewireporten till ljudkortet och USB till hårddisken, då funkar det prima. 😳 Lite trist bara att man då bara får en USB-port över. antar att man får skaffa någon form av förgrening om man skulle vilja pula in ipoden och minneskortläsaren samtidigt, men något större problem är det inte, med tanke på situationen i darfur och palestina.

Postat
Har nu valt att använda firewireporten till ljudkortet och USB till hårddisken, då funkar det prima. 😳 Lite trist bara att man då bara får en USB-port över. antar att man får skaffa någon form av förgrening om man skulle vilja pula in ipoden och minneskortläsaren samtidigt, men något större problem är det inte, med tanke på situationen i darfur och palestina.

Jepp, koppla hårddisken i den ena USB-porten och en USB-hubb i den andra porten.

Postat

Tack så mycket för alla svar. Lite tråkigt är det dock att det fungerar så dåligt att seriekoppla, hade verkligen varit smidigt.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Tack så mycket för alla svar. Lite tråkigt är det dock att det fungerar så dåligt att seriekoppla, hade verkligen varit smidigt.

Köp en bättre Firewirelåda till din hårddisk för några hundra så fungerar det bättre...

Postat
Skaffa ett PC card med flera portar och anslut 1 enhet/port

http://www.exitdata.se/prodinfo.asp?id=95

1. Gamla PCMCIA/Cardbus-kort fungerar på PowerBook G4:or.

2. Hambern har MacBook. MacBook har inte kortexpansioner, så det går inte att "trycka dit" fler Firewire-portar.

3. Hos MacBook Pro finns den nya standarden ExpressCard och det kan pluggas i expansionskort, men då finns det redan fler Firewire-portar så då spelar extra Firewire-kontroller ingen roll...

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Vad menar du med firewirelåda? 🙂

En extern låda med dubbla Firewireanslutningar som du stoppar in din hårddisk i finns hos många datorhandlare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.