Nexo Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Hejsan! Ganska så ny vad det gäller just studio men har jobbat på "fältet" ett tag. Då jag precis har startat studio med ett par bekanta står jag nu inför ett val. Trummickar. Som settningen ser ut nu: Baskagge, Shure Beta52 Virvel, Shure Sm56 över, Beta57 under Pukor, Shure Sm57or Overhead, Shure Sm81or För övrigt är det väl inget konstigt. Men jag funderar på om det eventuellt skulle kunna gå att förbättra detta något? Jag vill kunna få ett riktigt djupt spund i pukorna, har testat med både gate, kompressor, effekter, får det inte bra på nåt vis. tacksam för tips...
Miss9 Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Nians knep Kick: AKG d112 mot innre skinnet Sure beta52 vid hålet SN: SM57 över och under Pukor: MD421 HiHat: AKG ck91 alt. nån annan cigar Overhead: u87 eller nån cigar Cymbaler: AKG c451 alt. annan cigar Sen finns det ju hundratals olika varianter på Stereo uppmickningar NIAN
brojd Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Nians knep Kick: AKG d112 mot innre skinnet Sure beta52 vid hålet SN: SM57 över och under Pukor: MD421 HiHat: AKG ck91 alt. nån annan cigar Overhead: u87 eller nån cigar Cymbaler: AKG c451 alt. annan cigar Sen finns det ju hundratals olika varianter på Stereo uppmickningar NIAN Tycker ovanst. ser riktigt bra ut..... Frågan är bara hur många som har råd med U87:or i matchade par?
Henrik Andersson Vogel Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Börja med själva pukorna. Låter de som du vill? För om de inte gör det kommer de inte att göra det på inspelningen heller. När du är nöjd med hur pukorna låter kan du börja testa mickar. Hälsningar /Henrik
belial Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Igen, anything goes, har kört med alla möjliga mickar och alltid förlitat mig på det ljud som jag får tillbaka i monitorerna efter att signalen passerat mixerbordet där jag gör de inställningar som behövs för att det skall låta så fylligt som möjligt därefter så kan jag jobba i alla oändlighet med EQ/kompressorer och får alltid fram vad jag vill ha och ingen har klagat snarare jublat över vad som är möjligt med inga medel alls, att lyssna på gamla inspelningar där deras möjligheter och utrustning var minst sagt begränsade har gett mig oerhört mycket av erfarenhet av hur ljud fungerar och det blir lite som med folk som ska avgöra vad som är cola eller Pepsi så går de ändå bet på det hela och blir generade när de får svart på vitt hur det egentligen låg till. Lita på din hörsel snarare en märket på din mick så kommer du vidare och blir gladare i längden.
Miss9 Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Lita på din hörsel snarare en märket på din mick så kommer du vidare och blir gladare i längden. Det kan ju vara bra med tipps i alla fall.... Varför prova det nån annan redan testat? Ett par SM57 fungerar ju (tyvär) inte som stereo par på ett trummset utan att före dra är kondensator mickar. Så lite tissp är väll aldrigfel, eller?
Nexo Postat 9 september 2004 Trådstartare Postat 9 september 2004 Det känns ändå som om att Sm57 har satt lite av en standard för hur Virvel ska låta.. Kommer åka till Musikaffären snart och kolla vad han har hemma. Låna om de tär åt intressant och testa. Baskagen har jag ett hel-shysst ljud i. (jämför gärna med metallica-black album) Ett tips för att få detta ljud för er andra är att använda träklubba istället för filt på baskagge pedalen. Virvel är riktigt lågt stämd och låter fruktansvärt mycket 80-tal. Det är så som jag vill ha det. Pukorna vill jag ha det som "In-flames" låter på senaste plattan. Tycker det är ett underbart ljud dom har fått, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Får väl testa att byta set eller nåt.. Förövrigt...nån som vet hur sennheiser E-604 låter på pukor??
Fredster Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Ett alternativ som jag tycker är bättre (personlig åsikt dock) än en sm57:a på virveln är en MD421 från Sennheiser. Tycker den låter riktigt bra på virveln faktiskt. Men som sagt om man får trummorna att låta bra rent akustiskt så är halva (eller mer) jobbet gjort!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.