Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Jag undrar vad ni tycker om Yamahas HS Serie?

Grejen är att jag har hört att dem ligger i samma klass som deras tidigare Ns Serie, som blev en stor succse.

´Vore nice med några bra korta komentarer om dem, hälst av dem som vet vad dem snackar om.

Annons
thrinithan (oregistrerad)
Postat

Enligt mig var det väldigt mycket hängmatta och dålig HiFi högtalare över HS80

HS50 med sub lät betydligt bättre än HS80 men inte tillräckligt bra för att jag skulle köpa dem.

Postat (redigerat)

Jag har snarare hört att folk har blivit besvikna när de har förväntat sig NS-10 sound från de nya. Det enda som är lika, är att de nya också har en vit baskon... 🙂

NS-10 blev f.ö. en succé för att Yamaha delade ut sådana gratis till alla högprofil-studios, så att alla skulle se att de fanns i "alla" studios. Eftersom de därför blev så vanliga, så visste alla hur de lät (liksom de hemska Auratone, före NS-10) och kunde därför relatera till dem. I dag ställer nog de flesta högre krav... 🙂

Product placement kallas det i filmvärlden. Man ser sina "hjältar" använda en speciell pryl - och då "måste" man naturligtvis vara som dem... 😆

En monitor som jag tycker kommer lite i närheten av NS-10 (har dock inte jämfört dem bredvid varandra, så helt säker kan jag inte vara - men det var min spontana reaktion...), är NHT M-00.

Redigerat av Claes
Postat

Aningens starka i diskanten, aningens (ganska mycket faktiskt) fattiga i basen (går att åtgärda med en sub förstås). Jag har ett par HS50 som jag köpte dels för priset, dels för att de lät bäst/renast/ärligast av de jag kunde lyssna på i affären... hyfsat nöjd med dem.

Postat (redigerat)

HS50 tillsammans med medhörande sub är en väldigt bra lösning för en hyfsad peng. HS80 är något biffigare och klarar sig hyfsat utan sub. Tycker att HS80 var dom absolut bästa dom hade på 4sound när jag testade deras monitorsortiment för ett tag sedan. Kan visserligen inte riktigt mäta sig med Genelec och Adam men i den prisklassen sopade dom banan med allt.

Sen är det ju mycket en smakfråga. Men om du bor i Stockholm kan du ju alltid gå och provlyssna på 4sound där du dessutom har ganska många sorters monitorer att jämföra med. Se dock till att ta med dig egen musik som du känner väl när du gör din jämförelse.

HS serien har som folk har sagt tidigare ganska lite med Yamahas NS-10 att göra.

Redigerat av DivineCo
Postat

Jag har ett par HS-50 som ref monitorer. Kör de mest till tal och sång!

De låter nästan lika illa som NS-10 i mitt tycke. Vasst och äckligt med lite botten men det gör NS-10 också. (orkar inte med dom för länge, måste byta då och då)

De är inte gjorda för att försköna nåt som kommer in i högtalaren, det är så de ska vara!

Gamla klyscha stämmer fortfarande. Låter det bra i NS-10:or så låter det bra överallt. Det samma gäller HS-50. (fast en sub är nog ingen dum idé)

Postat (redigerat)

Okey...

Saken är att jag sparar till ett par BRA monitorer för att förbättra mig/utvecklas inom "ljud" om man säger så.

Jag producerar Trance-\ Commercial Trance-\ Hands UP- musik, där det oftast kräver att jag kan höra väldigt klart ljud och där det dessutom finns ordäntligt med "tryck" (bas med andra ord) i högtalarna.

Jag har lyckats spara ihop 6400kr än så länge, men jag vill hälst inte gå över 11000 "sträcket"

Så medans jag ändå är igång, finns det några rekomendationer för den typen av musik?

Redigerat av John89
Postat
Jag skulle sätta upp ADAM A7 på kandidatlistan. Knappa 8000 inkl frakt från Thomann.

http://www.thomann.de/se/adam_a7.htm

Har för mig att Claes här på forumet säljer dom också..?

Visst gör jag det - och det gör jag gärna, eftersom A7 är en sanslöst bra monitor. Den vann också MIPA award som årets bästa närfältsmonitorer. 🙂

8990:- är det svenska listpriset per par, men listpriser kan man ju ofta göra något åt... 😆

Bor du i närheten av Malmö, så kan du gärna komma till mig och provlyssna - och om du finns i närheten av Stockholm, så har Jam dem för provlyssning.

Postat

Jag tycker absolut att du ska kolla in ADAM A7 och gärna gynna Claes med ett köp för det blir i slutändan billigare än Thomman. Oerhört bra monitorer.

Men det viktigaste av allt är att du inte bara lyssnar på vad vi här på forumet säger utan att du faktiskt själv försöker göra en jämförelse. Jag vet att det kan vara svårt i vissa butiker. Men ska du kasta ut en massa pengar så tycker jag att en provlyssning är det minsta man kan kräva, Se bara till att ha musik som du känner till när du gör din referenslyssning.

I övrigt upplever alla människor inte ljud på samma sätt så det finns inga absoluta sanningar. Sen kan man vara lite äldre som jag är och då har jag upplevt att monitorer som är mer diskantiga kan vara till stor hjälp speciellt om materialet ska mastras sen. Man bör absolut inte ha en medhörning som framhäver basen. Har man det så kommer alla dina mixar bli tydliga men med mycket diskant och oerhört jobbiga att lyssna på i längden.

För din typ av musik borde du kolla in tidningen Future Music där man i senaste numret gjorde en monitortest av M_Audios BX5 & BX10s och Event ALP5 & S!00 och Yamaha HS50M & HS10W och KRK RP6 & RP10s.

Yamahalösningen vann följd av KRK. Tycker dock personligen att HS50 är för klena utan HS10W-sub.

Men det är definitivt bra högtalare även om jag föredrar HS80 om man inte har pengar och plats för en sub. Jag vet att det är många som tycker att yamaha monitorer är skrikiga i lyssningen men för mig passar det perfekt med lite mer diskant och jag skulle köpa HS80 framför dom mindre Genelec-modellerna vilken dag som helst.

Efter som du verkar gilla electronic dance i olika former vill jag bara referera till Future Music´s intervjuv med Honeyroot (one of this years best albums so far) som älskade sin monitorlösning med dom små M-audio högtalarna och en dito sub. Många hatar BX5a för dess diskant tycker personligen att den låter lite trasig men Glenn Gregory från Honeyroot är ingen nolla. Han har gjort millionsäljande skivor innan han började med Chill och Downtempo och att han gillade dessa monitorer innan en av dom brann visar att det är en subjektiv sak. Lyssna och hitta det som passar dig bäst. En viss kvalitet måste finnas där annars är det lönlöst men jag tror att det viktigaste är att man lär känna sina monitorer. Detta är en stor anledning till att den gamla yamaha serien var så framgångsrik. Dom var inte bäst men alla ljudtekniker kunde dom utan och innan.

Postat

Måste tillägga att vad man än har för närfältsmonitorer så lär man sig hur dom låter med tiden. Jag har bytt högtalare ett antal gånger och det är svårt i början även om det är svindyra ATC eller billiga Whatever..man måste vänja sig vid ljudbilden.

Kan dock inte rekommendera Event 20/20 bas. Blev aldrig vän med dessa! (det är jag,det)

En annan sak... om man köper ett par HS-50 bör man nog har ett par andra monitorer som spelar hel registret som ref.

Postat

Har ett par HS 50 och är mycket nöjd med dem pga att de är väldigt diskantrika, visst de är inte de rakaste i frekvens eller går lågt i frekvens MEN de ge möjligheten till att kunna rätta till störningar klick och knäpp som ligger mycket högt i frekvens, har även en hifi anläggning som referens vid mix, för att kunna kontroll kolla att frekvenserna är som de ska vara i mixen man har gjort, och för de pengarna är HS 50 mycket bra investering, i alla fall enligt mina preferenser.

Hoppas det har hjälp lite.

/nyberg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.