Jump to content
Annons

Åk till USA och shoppa


Directsound

Recommended Posts

Hej

Jag har den sista tiden tyckt att det blivit ganska prisvärt att köpa studioutrustning och elektronik i Sverige. (Tack kina) Men då jag snart ska till new York och besöka min bror passade jag på och kikade på priserna "där över" och oj vilken skillnad.(Gå in på Guitarcenter.com)

Nya Digidesign 003 factory kostar nästan 10000:- mindre där borta 😆 ... Så om du ska shoppa loss kan du lika gärna passa på och åka över och tjäna in mellanskillnaden och lulla runt lite i Bushland. Bra ursäkt till nära och kära om inte annat ... (Sedan kan det vara bra och veta att det tillkommer 8% moms i New York, men i vissa stater förekommer ingen moms)

För övrigt är det inte särskilt dyrt med boende eller resa.

Jag som länge letat efter fler ingångar, en mixerenhet och Protools blev väldigt glad! 😄

Japp japp, klart slut

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Jag har den sista tiden tyckt att det blivit ganska prisvärt att köpa studioutrustning och elektronik i Sverige. (Tack kina) Men då jag snart ska till new York och besöka min bror passade jag på och kikade på priserna "där över" och oj vilken skillnad.(Gå in på Guitarcenter.com)

Nya Digidesign 003 factory kostar nästan 10000:- mindre där borta 😮 ... Så om du ska shoppa loss kan du lika gärna passa på och åka över och tjäna in mellanskillnaden och lulla runt lite i Bushland. Bra ursäkt till nära och kära om inte annat ... (Sedan kan det vara bra och veta att det tillkommer 8% moms i New York, men i vissa stater förekommer ingen moms)

För övrigt är det inte särskilt dyrt med boende eller resa.

Jag som länge letat efter fler ingångar, en mixerenhet och Protools blev väldigt glad! 😛

Japp japp, klart slut

Då får du väl proppa ner allt i en resväska du köper så att du inte åker dit i tullen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du väl proppa ner allt i en resväska du köper så att du inte åker dit i tullen.

Haha, jo jag hoppas att det är ganska varmt där borta (samma breddgrad som Madrid ...) så att jag kan åka dit med en tom STOR väska som på hemvägen är fylld med godsaker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att kolla upp är hur garantivillkoren ser ut. Några tillverkare har så kallad kontinentgaranti, vilket betyder att du inte har någon garanti om du köper produkten från en annan kontinent än där du bor. Gäller även service. Naturligtvis blir det i sådana lägen svårt att sälja produkten i andra hand.

Som sagt, värt att kolla upp innan.

EDIT: Min Canon digitalkamera var jag för några år sedan inne på att köpa från Hong Kong eller USA, men backade när jag fick reda på just kontinentgarantin. Glad för det, eftersom kameran har varit inne först på service, sedan på justering med ett objektiv.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Om tullen går igenom dina nya prylar så måste du kunna bevisa att du inte köpt sakerna på semestern om du nu vill slippa avgifter.

Undrar om folk sätter upp falska annonser på Vendolin några månader innan de far utomlands,

sedan tar en kopia på det och visar om tullen frågar?

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då, vilken fyr det tog ...

Det mest anmärkningsvärda tycker jag är att det skiljer så mycket i pris länder emellan. 😮

Saken är den att man givetvis ska kontrollera sina saker innan man köper dem.(I mitt fall köper min bror sakerna innan jag åker över och går igenom så att allting fungerar, jag ska kolla kontinentgarantin)

Angående tullen så kommer jag ha en digitalkamera, bärbar dator, mobiltelfon mm. Jag har svårt att tänka mig att tullen kommer att avkräva mig kvitto på alla prylar jag bär på mig.(Det brukar vara oroväckande tomt i tullen på Arlanda tycker jag)

Digi 003 har 110 v -240 v adapter inbyggt i burken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då, vilken fyr det tog ...

Det mest anmärkningsvärda tycker jag är att det skiljer så mycket i pris länder emellan. 😮

Saken är den att man givetvis ska kontrollera sina saker innan man köper dem.(I mitt fall köper min bror sakerna innan jag åker över och går igenom så att allting fungerar, jag ska kolla kontinentgarantin)

Angående tullen så kommer jag ha en digitalkamera, bärbar dator, mobiltelfon mm. Jag har svårt att tänka mig att tullen kommer att avkräva mig kvitto på alla prylar jag bär på mig.(Det brukar vara oroväckande tomt i tullen på Arlanda tycker jag)

Digi 003 har 110 v -240 v adapter inbyggt i burken!

Tullen tror jag också att du kan klara om du inte kommer hem med en container. Men räkna ändå med den så du inte står där med tom plånbok och en massa avgifter att betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag på små roliga lagbrott att börja med innan man blir tillräckligt avancerad för att rigga vendolin och köpa flygbiljetter, är att stjäla tuggummi på ICA eller ladda ner senaste vst-pluggen med dc++. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då, vilken fyr det tog ...

Det mest anmärkningsvärda tycker jag är att det skiljer så mycket i pris länder emellan. 😛

Saken är den att man givetvis ska kontrollera sina saker innan man köper dem.(I mitt fall köper min bror sakerna innan jag åker över och går igenom så att allting fungerar, jag ska kolla kontinentgarantin)

Angående tullen så kommer jag ha en digitalkamera, bärbar dator, mobiltelfon mm. Jag har svårt att tänka mig att tullen kommer att avkräva mig kvitto på alla prylar jag bär på mig.(Det brukar vara oroväckande tomt i tullen på Arlanda tycker jag)

Digi 003 har 110 v -240 v adapter inbyggt i burken!

Tullen kan absolut avkräva dig kvitton på kapitalvaror om du blir stoppad - och då får du, förutom tull och moms, kanske även någon sorts böter för den varusmuggling du har försökt dig på - och så hamnar du i det "trevliga" brottsregistret som en "bonus"... På mitt förra jobb reste jag en del utanför EU också - och då fick jag alltid med proforma-fakturor på både verktygsväska (diverse dyra specialverktyg) och laptop, för att inte riskera en massa trassel i tullen...

Chansar du, så är det alltså bara att hålla tummarna... 😮 Går du på rött i stället för att chansa, så riskerar du inte böter och annat elände, utan får bara betala svensk moms (25%) och tullavgift (ca 2-5% - men ingenting alls på vissa saker) för prylarna du har köpt.

Ett annat problem är också att garantin inte gäller här, utan om något går sönder, är det bara att bita i det sura äpplet och betala för reparationen här - eller skicka det till USA för garantireparation. Ibland lämnas bara 3 eller 6 månaders garanti i USA, medan konsumentlagen i Sverige är generösare - något som också fördyrar alla varor eftersom distributörer och butiker måste ta ut högre marginal för att försäkra sig mot framtida reparationskostnader.

Angående prisskillnader, så förekommer det också att hemmamarknaden gynnas av amerikanska firmor, så att butikerna i USA ibland köper in billigare än vad utländska distributörer får köpa in produkterna för. Därför ställs också ibland krav på att butikerna inte får sälja utanför USA. Livet är helt enkelt inte rättvist... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tänk inte så mycket på prisskillnaderna. Se fördelen med att de ofta har stora sortiment och att du kan hitta instrument som du inte ser i de svenska butikerna. Betala din tullavgift och moms och har du då tjänat några kronor så se det som en bonus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...