Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan jag hoppas verkligen någon vill hjälpa mig med mitt problem!

Det jag har är att jag var på ett arbete och gjorde lite jobb på mac datorer och dom skulle precis byta hårddiskar (SATA) som funka men dom ville inte ha risken efter 1 år, så då fick jag två stycker av dom som lite tack och så... Så tog hem dom till min PC och har en SATA i den vanligt med med sata driver installerade och så men datorn hittar inte ens disken .. hittar den inte i enhetshanteraren eller i bios lite skumt eftersom jag använder en sata disk redan så drivers måste ju vara installerade och testade att installera om dom och lite... har inte testat att bara säta in den disken och se om han hittar den då så vet inte vad jag ska ta mig till sitter med 2st 250gb liksom 500gb som jag behöver också :S

Tack på förhand för hjälp och tips!

Annons
Postat

Det jag har är att jag var på ett arbete och gjorde lite jobb på mac datorer och dom skulle precis byta hårddiskar (SATA) som funka men dom ville inte ha risken efter 1 år, så då fick jag två stycker av dom som lite tack och så... Så tog hem dom till min PC och har en SATA i den vanligt med med sata driver installerade och så men datorn hittar inte ens disken .. hittar den inte i enhetshanteraren eller i bios lite skumt eftersom jag använder en sata disk redan så drivers måste ju vara installerade och testade att installera om dom och lite... har inte testat att bara säta in den disken och se om han hittar den då så vet inte vad jag ska ta mig till sitter med 2st 250gb liksom 500gb som jag behöver också :S

om den inte hittas i bios måste det avra nåt fel på dem?

annars, om de syns där men inte i utforskaren och så så får du gå in på Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering och trixa där.

Postat

Tack så mycket för svar, men jag tror inte det är något fel med tanke på att dom funkar när jag tog ut dom ur macen så användes dom där innan jag stängde av och tog ur dom :S

om den inte hittas i bios måste det avra nåt fel på dem?

annars, om de syns där men inte i utforskaren och så så får du gå in på Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering och trixa där.

Postat

Släng in dem i en mac och formatera eller vad man gör med mac.

Stoppa in dem i Pc igen och testa på nytt...

Börja inte fippla i datorhantering först...

Testa dom enklaste lösningarna först och främst...

Det brukar vara den enklaste lösningen som är den bästa...

Postat (redigerat)

Finns två källor till varför du inte hittar diskarna på din PC varav mest troligt en eller båda är orsaken:

1) Pin-kontakten på baksidan av den fysiska hårddisken är inte satt i rätt mode (Master/Slave eller Cable select). Brukar stå på ovansidan av hårddiskens bakstycke hur man konfigurerar hårddisken.

2) Hårddiskarna du fick har suttit i Mac:ar och mest troligt användes inte filsystemet NTSF på Macarna. Det du behöver göra är att skicka i hårddisken i en Mac och formatera till ett filsystem som Windows känner igen.

Efter en sökning på google fann jag denna tråd som kanske ger dig mer kött på benen?

EDIT: Felstavning

Redigerat av Implasticyde
Postat

Jag är inne på Lars linje där. Gå in på Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering och markera Diskhantering. Då ska du kunna se hårddiskarna där. Dom som inte syns i enhetshanteraren ska synas här. Nu minns jag inte, men dom som du ska "importera/aktivera" har "fel" färg. Högerklicka så får du upp en meny.

Men bara för det så kan fortfarande inte windows läsa. Du måste då formatera innan dom funkar.

Postat

Tack som fan grabba/tjejer ska testa det direkt när jag kommer hem , svåra blir o hitta en mac men men får ta o svänga förbi och kirra det eller någe. Men som sagt är inte hemma ännu men tack så jätte mycket ändå skriver om det funkar.

Postat (redigerat)

Om datorn inte ens hittar disken i bios, är jag rädd för att alla förslag här är fel.

Först och främst måste hårddisken hittas av något bios, innan Windows startar. Hur och var man ställer in i bios att man har en sata-disk varierar och jag rekommenderar varmt att plocka fram handboken till moderkortet (eller ladda ner den). Det är exempelvis inte ovanligt att det sitter en sata-kontroller vars bios startar efter det vanliga bios:et - och då är det där hårddisken ska detekteras.

Du säger att du redan har en sata-disk, det kan tyda på att den andra kanalen i sata-kontrollern är inaktiverad.

När hårddisken väl har hittats, är det läge att starta Windows. Några närliggande trådar här på forumet:

* Vilket filsystem ska man välja? , FAT32 eller NTFS

* NTFS & Standard

* Formatera & partitionera

EDIT: För andra som inte har någon sata-disk sedan tidigare och som kanske läser tråden: Det kan också vara så att någon (exempelvis återförsäljaren) har stängt av sata-kontrollern om en sata-disk inte ingick i köpet av en färdigbyggd dator. Då kan man behöva gå in i bios och aktivera sata-kontrollern.

Redigerat av Olsberg
Postat
Finns två källor till varför du inte hittar diskarna på din PC varav mest troligt en eller båda är

1) Pin-kontakten på baksidan av den fysiska hårddisken är inte satt i rätt mode (Master/Slave eller Cable select). Brukar stå på ovansidan av hårddiskens bakstycke hur man konfigurerar hårddisken.

SATA diskar har inte Master/Slave/Cable Select funktion ....så källa nr 1 är det nog inte...

/Andreas

Postat
Finns två källor till varför du inte hittar diskarna på din PC varav mest troligt en eller båda är

SATA diskar har inte Master/Slave/Cable Select funktion ....så källa nr 1 är det nog inte...

/Andreas

Alltid lär man sig något nytt. Tackar för detta Andreas! 😆

Postat

Det roliga är att det inte finns några Maste/slave för SATA diskar vad jag hittar eller sätt eller läst om i min manual så vetifan hur ni har gjordt det men i alla fall fick jag datorn o hitta den genom att koppla ur den första jag hade och stoppa in xp skivan och formatera den till NTFS sedan hitta datorn den direkt sedan den andra disken har jag inte hunnit ännu ska testa den idag när jag kommer hem 😳 men tackar ändå för alla tips och sånt

/Andreas

Postat
Det roliga är att det inte finns några Maste/slave för SATA diskar vad jag hittar eller sätt eller läst om i min manual så vetifan hur ni har gjordt det men i alla fall fick jag datorn o hitta den genom att koppla ur den första jag hade och stoppa in xp skivan och formatera den till NTFS sedan hitta datorn den direkt sedan den andra disken har jag inte hunnit ännu ska testa den idag när jag kommer hem 🙂 men tackar ändå för alla tips och sånt

/Andreas

Jag får krypa till korset och erkänna att jag aldrig plockat ut en SATA-hårddisk utan baserade mitt antagande i 1) på erfarenheter från ATA-hårddiskar som jag haft liknande problem med som du beskrev. Ber om ursäkt för detta och min lärdom är att det kan vara bra att veta vad jag snackar om innan jag börjar anta massa saker 😄

Skönt att det räckte med att skicka i XP-skivan och därigenom formatera om hårddisken till ett filformat som Windows känner igen och kan arbeta mot istället för att göra som jag föreslog i 2) 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.