Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Okej, såhär är det....i studion som jag jobba tme senaste tiden finns det ett antal micar.

Bl.a en kondensator mic o en dynamisk. Kondensator micen vet ja inte modellen på men denfungerar bra, grejjen är ju att det är just en kondensator mic som tar upp precis ALLT. Visst fungerar den okej i sångbåset när man inte har en akustisk gitarr med, men har man det så är det ju något irriterande att den plockar upp minsta lilla grejj.

Funderade lite därför på någon form av riktat mikrofon för att spela in gitarren o sedan någon annan typ av mic för att spela in sången. Självklart är jag fullt medveten om att gitarren kommer läcka till sång mikrofonen men kanske det kan bli lite mindre läcka än det är nu.

Någon som ha rnågra mikrofoner att rekomendera?

Räcker det med en riktad mikrofon till akustisk gitarr?

Annons
Postat
Okej, såhär är det....i studion som jag jobba tme senaste tiden finns det ett antal micar.

Bl.a en kondensator mic o en dynamisk. Kondensator micen vet ja inte modellen på men denfungerar bra, grejjen är ju att det är just en kondensator mic som tar upp precis ALLT. Visst fungerar den okej i sångbåset när man inte har en akustisk gitarr med, men har man det så är det ju något irriterande att den plockar upp minsta lilla grejj.

Funderade lite därför på någon form av riktat mikrofon för att spela in gitarren o sedan någon annan typ av mic för att spela in sången. Självklart är jag fullt medveten om att gitarren kommer läcka till sång mikrofonen men kanske det kan bli lite mindre läcka än det är nu.

Har inte så stor koll på mikrofoner mer än att jag blivit rekommenderad en Röde NT3 för att spela in ackustisk gitarr utav en säljare på estrad, eller var det jam?!, i Stockholm.

Att använda två riktade mikrofoner för att undvika läckage om du skall spela in gitarr och sång samtidigt är nog att rekommendera.

musik (oregistrerad)
Postat

Är MXL bra till detta?

MXL V67? MXL V77?

:musik

Postat (redigerat)

Jag håller med Claes och säger en Oktava mk-012!

Den låter bra på både gitarr och sång 😆

a.....på allt faktiskt

Redigerat av Lithium
Postat (redigerat)

NT3'an verkar rätt najs, men såg att dom JAM hadde en M3 som enligt JAMs sida ska vara relativt lik NT3'an fast den är billigare. Något att köra på? 2st kanske? Priset verkar passa mer lagom också.

F.ö så finns det en NT2-A där i studion redan. Någon som vet vad 10-5 o 80-40 switchen på micen betyder?

Hittade f.ö inte SHURE micen på JAMs sida. :rolleyes:

Redigerat av antonioE
Postat

Jag skulle rekommendera en en åtta, till exempel AKG C414 eller U87 som ju har ställbar karakteristik, (fast de kostar ju en slant, kolla in AKG Perception 400, som är ett billigare alternativ, runt 3500, eller 2000 beg av mig...). Ställ mikrofonen på tvären så att en av de "döva" sidorna riktas nedåt mot gitarren, så slipper du en hel del spill, men inte allt. Får du med för mycket av rummet kan du prova att dämpa bakom mikrofonen.

Detta brukar funka bra för mig.

/Dex.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.