mietek Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 Jag tänkte försöka micka med en 57 och en kondensator nästa gång jag lirar in, jag ska spela in modern rock, och vill helst inte trigga även om det förmodligen kommer sluta med att jag stödjer upp virveln ändå lite. Men jag vill ha flera signaler och mer möjligheter för att få stenhård virvel. Om jag nu kör med en kondensator också, var brukar det funka bäst att rikta? små eller stormembran? dela med er av tips.
Elof (oregistrerad) Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 (redigerat) Jag tänkte försöka micka med en 57 och en kondensator nästa gång jag lirar in, jag ska spela in modern rock, och vill helst inte trigga även om det förmodligen kommer sluta med att jag stödjer upp virveln ändå lite.Men jag vill ha flera signaler och mer möjligheter för att få stenhård virvel. Om jag nu kör med en kondensator också, var brukar det funka bäst att rikta? små eller stormembran? dela med er av tips. Du kan antingen tejpa ihop 57an och kondingen, så membranen ligger jävulskt nära varandra och försöka få dem i fas. Då kan kondingen bidra med extra "crack" i de högsta frekvenserna. Småmembranare är lättare att placera, så det rekommenderar jag. Pröva även att micka lufthålet på virveln med en konding, det kan också ge ett tajt ljud med en blandning av sejare och attack. Skit i att micka underifrån om det gäller rock, bättre att gå på sidan eller ovan för mycket smack. Testa rikta mickarna rakt ut över virveln istället för i vinkel ner mot skinnet, det kan ge ett öppnare ljud. Stäm inte för högt och slå jävligt hårt med en stock som inte har för "rund" druva. Glöm inte kaffet och ölen sedan. Redigerat 20 augusti 2007 av Elof
mietek Postat 20 augusti 2007 Trådstartare Postat 20 augusti 2007 (redigerat) ja alltså jag hade faktiskt redan tänkt micka 57an rakt över 😏 såg precis en dvd från en produktion jag verkligen gillar och där riktade de 57an så fast nästan ännu lägre såg det ut som jag fattade inte riktigt. det kan ha vart precis i höjd med sargen men det såg nästan inte ut så, det kan väl inte vara så att ett proffs som bara trackar med en sm57 skulle nöja sig med att micka bara hålet? nu är det jäääättefläskig virvel vi snackar om jag ska testa mej fram med kondingen helt enkelt, det finns inga mer tekniker du känner till? Tack för tipsen! Redigerat 20 augusti 2007 av mietek
Elof (oregistrerad) Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 ja alltså jag hade faktiskt redan tänkt micka 57an rakt över 😄såg precis en dvd från en produktion jag verkligen gillar och där riktade de 57an så fast nästan ännu lägre såg det ut som jag fattade inte riktigt. det kan ha vart precis i höjd med sargen men det såg nästan inte ut så, det kan väl inte vara så att ett proffs som bara trackar med en sm57 skulle nöja sig med att micka bara hålet? nu är det jäääättefläskig virvel vi snackar om jag ska testa mej fram med kondingen helt enkelt, det finns inga mer tekniker du känner till? Tack för tipsen! Det finns hur många tekniker som helst, man skapar dem själv genom att pröva sig fram. Micka bara hålet är nog ingen bra idé, du får inget fläsk där. Jag menade på att micka hålet med en konding och sätta 57an på överskinnet som vanligt. Här har du ett ljudexempel på hur mick vid hålet låter jämfört med mick under virveln: Your browser does not support the HTML5 audio tag Det är från en gammal tråd om trummickning. Varannan fyrtakt så läggs kanaler på och tas bort: 1 virvel övermick 2 över + hålmick 3 över + hål + undermick 4 endast hålmick 5 endast undermick Mickarna är md421 över, c535 vid hålet och nt5 under.
mietek Postat 20 augusti 2007 Trådstartare Postat 20 augusti 2007 cool fan va schysst me samplern! övermick plus hålet låt ju bäst enligt mej, kanske med undermick också men fan itne värt att slösa bort en mick på.
mietek Postat 11 september 2007 Trådstartare Postat 11 september 2007 men om jag skulle micka skinnet med en konding, nån vanlig riktning, avstånd o.s.v? hur nära klarar den att gå?
Anders F Postat 11 september 2007 Postat 11 september 2007 Okej, kanske lite 80-tal över mig, men jag tycker denna teknik fungerar än idag och hört många skivor där jag misstänker att de gjort på detta sätt. Förutom det ni sagt, så diskuterar ni att skippa undermicken när det gäller rock. Jag skulle behålla denna och använda med effekt sedan i mixen. Jag skulle lägga ett stort reverb som jag sedan lägger en snabb gate på. Denna skulle sedan ligga rätt långt bak i ljudbilden, även lite dist kan tryckas in på denna kanal, men jag tycker den bidrar med rätt mycket. Men om jag ska vara helt ärlig, och det ska man väll vara, så är jag lite sån att jag sätter upp alldeles för många mickar vid inspelning, bara för att jag ska kunna välja ut de bästa efteråt 🙂 Tror senaste inspelningen hade 16 kanaler bara trummor 🙂 Så om du har kanalerna så är det väll ingen mening med att inte micka upp det. Kan alltid ta bort det efteråt. Det värsta jag hört var när en kompis spelade in i göteborg med en ljudtekniker (säger inga namn), Han hade 27 mickar på trummorna 😉🙂 Fast han hade ju en assistent som satt upp dom åt honom också. Om du vill skippa sm57 så kan jag tipsa om Audix D2, hört många grymma inspelningar med denna mick. Håller på att spara ihop pengar själv till deras set av trummickar 🙂 MVH Anders
mietek Postat 11 september 2007 Trådstartare Postat 11 september 2007 (redigerat) Okej, kanske lite 80-tal över mig, men jag tycker denna teknik fungerar än idag och hört många skivor där jag misstänker att de gjort på detta sätt. Förutom det ni sagt, så diskuterar ni att skippa undermicken när det gäller rock. Jag skulle behålla denna och använda med effekt sedan i mixen. Jag skulle lägga ett stort reverb som jag sedan lägger en snabb gate på. Denna skulle sedan ligga rätt långt bak i ljudbilden, även lite dist kan tryckas in på denna kanal, men jag tycker den bidrar med rätt mycket. Men om jag ska vara helt ärlig, och det ska man väll vara, så är jag lite sån att jag sätter upp alldeles för många mickar vid inspelning, bara för att jag ska kunna välja ut de bästa efteråt Tror senaste inspelningen hade 16 kanaler bara trummor 😮 Så om du har kanalerna så är det väll ingen mening med att inte micka upp det. Kan alltid ta bort det efteråt. Det värsta jag hört var när en kompis spelade in i göteborg med en ljudtekniker (säger inga namn), Han hade 27 mickar på trummorna 😛🙂 Fast han hade ju en assistent som satt upp dom åt honom också. Om du vill skippa sm57 så kan jag tipsa om Audix D2, hört många grymma inspelningar med denna mick. Håller på att spara ihop pengar själv till deras set av trummickar 🙂 MVH Anders tack för att du svarar:) men själv är jag så lite 80tal det bara är möjligt 🙂 mitt favorit virvelljud , har enorm attack och närhet men ändå ett påtagligt djup,(inte metal attack utan bara modern rock och "punk") och just detta djup förstår och kan inte tänka mej att det ens är möjligt med en sm 57 på skinnet. därför är jag nyfiken på schyssta kombinationer, IOFS så är det ljudet VÄÄLDIGT ofta resultatet av lite lyxigare triggar (läs dock INTE in flames) har absolut inget emot att micka under det är bara att jag har trots allt inte mycket tillgångar alls, har ett begränsat set mickar och kommer nog bara kunna använda 8 kanaler om jag inte styr upp det på nåt sätt, därför vill jag vara noga med att verkligen tänka igenom allt istället för att chansa Redigerat 11 september 2007 av mietek
Elof (oregistrerad) Postat 11 september 2007 Postat 11 september 2007 Okej, kanske lite 80-tal över mig, men jag tycker denna teknik fungerar än idag och hört många skivor där jag misstänker att de gjort på detta sätt. Förutom det ni sagt, så diskuterar ni att skippa undermicken när det gäller rock. Jag skulle behålla denna och använda med effekt sedan i mixen. Jag skulle lägga ett stort reverb som jag sedan lägger en snabb gate på. Denna skulle sedan ligga rätt långt bak i ljudbilden, även lite dist kan tryckas in på denna kanal, men jag tycker den bidrar med rätt mycket. Men om jag ska vara helt ärlig, och det ska man väll vara, så är jag lite sån att jag sätter upp alldeles för många mickar vid inspelning, bara för att jag ska kunna välja ut de bästa efteråt 😮 Tror senaste inspelningen hade 16 kanaler bara trummor 😛 Så om du har kanalerna så är det väll ingen mening med att inte micka upp det. Kan alltid ta bort det efteråt. Det värsta jag hört var när en kompis spelade in i göteborg med en ljudtekniker (säger inga namn), Han hade 27 mickar på trummorna 🙂 :) Fast han hade ju en assistent som satt upp dom åt honom också. Om du vill skippa sm57 så kan jag tipsa om Audix D2, hört många grymma inspelningar med denna mick. Håller på att spara ihop pengar själv till deras set av trummickar 🙂 MVH Anders tack för att du svarar:) men själv är jag så lite 80tal det bara är möjligt 🙂 mitt favorit virvelljud , har enorm attack och närhet men ändå ett påtagligt djup,(inte metal attack utan bara modern rock och "punk") och just detta djup förstår och kan inte tänka mej att det ens är möjligt med en sm 57 på skinnet. därför är jag nyfiken på schyssta kombinationer, IOFS så är det ljudet VÄÄLDIGT ofta resultatet av lite lyxigare triggar (läs dock INTE in flames) har absolut inget emot att micka under det är bara att jag har trots allt inte mycket tillgångar alls, har ett begränsat set mickar och kommer nog bara kunna använda 8 kanaler om jag inte styr upp det på nåt sätt, därför vill jag vara noga med att verkligen tänka igenom allt istället för att chansa Det är fullt möjligt att få en jävulsk attack med en 57a, en bra preamp och en bra kompressor. Angående audix D2 så är det en bra mick, men vill varna för att den kan vara lite för stor i nedre mellanregistret för närmickning av virvel, men det är bara vad jag upplevt. Hoppas personliga upplevelser uppskattas
mietek Postat 11 september 2007 Trådstartare Postat 11 september 2007 Okej, kanske lite 80-tal över mig, men jag tycker denna teknik fungerar än idag och hört många skivor där jag misstänker att de gjort på detta sätt. Förutom det ni sagt, så diskuterar ni att skippa undermicken när det gäller rock. Jag skulle behålla denna och använda med effekt sedan i mixen. Jag skulle lägga ett stort reverb som jag sedan lägger en snabb gate på. Denna skulle sedan ligga rätt långt bak i ljudbilden, även lite dist kan tryckas in på denna kanal, men jag tycker den bidrar med rätt mycket. Men om jag ska vara helt ärlig, och det ska man väll vara, så är jag lite sån att jag sätter upp alldeles för många mickar vid inspelning, bara för att jag ska kunna välja ut de bästa efteråt 😮 Tror senaste inspelningen hade 16 kanaler bara trummor 😛 Så om du har kanalerna så är det väll ingen mening med att inte micka upp det. Kan alltid ta bort det efteråt. Det värsta jag hört var när en kompis spelade in i göteborg med en ljudtekniker (säger inga namn), Han hade 27 mickar på trummorna 🙂 :) Fast han hade ju en assistent som satt upp dom åt honom också. Om du vill skippa sm57 så kan jag tipsa om Audix D2, hört många grymma inspelningar med denna mick. Håller på att spara ihop pengar själv till deras set av trummickar 🙂 MVH Anders tack för att du svarar:) men själv är jag så lite 80tal det bara är möjligt 🙂 mitt favorit virvelljud , har enorm attack och närhet men ändå ett påtagligt djup,(inte metal attack utan bara modern rock och "punk") och just detta djup förstår och kan inte tänka mej att det ens är möjligt med en sm 57 på skinnet. därför är jag nyfiken på schyssta kombinationer, IOFS så är det ljudet VÄÄLDIGT ofta resultatet av lite lyxigare triggar (läs dock INTE in flames) har absolut inget emot att micka under det är bara att jag har trots allt inte mycket tillgångar alls, har ett begränsat set mickar och kommer nog bara kunna använda 8 kanaler om jag inte styr upp det på nåt sätt, därför vill jag vara noga med att verkligen tänka igenom allt istället för att chansa Det är fullt möjligt att få en jävulsk attack med en 57a, en bra preamp och en bra kompressor. Angående audix D2 så är det en bra mick, men vill varna för att den kan vara lite för stor i nedre mellanregistret för närmickning av virvel, men det är bara vad jag upplevt. Hoppas personliga upplevelser uppskattas ja visst attacken tvekar jag inte en sekund på, har stor respekt för 57an:) det är just djupet, att det låter som virveln är en meter tjock, och då snackar jag inte om produktioner med 27 ambiensmickar. utan vanlig närmickning, vad tror ni? d2an kommer nog inte på tal, har jag inte hört så mycket gott om och har ändå inte råd med.
Elof (oregistrerad) Postat 11 september 2007 Postat 11 september 2007 Okej, kanske lite 80-tal över mig, men jag tycker denna teknik fungerar än idag och hört många skivor där jag misstänker att de gjort på detta sätt. Förutom det ni sagt, så diskuterar ni att skippa undermicken när det gäller rock. Jag skulle behålla denna och använda med effekt sedan i mixen. Jag skulle lägga ett stort reverb som jag sedan lägger en snabb gate på. Denna skulle sedan ligga rätt långt bak i ljudbilden, även lite dist kan tryckas in på denna kanal, men jag tycker den bidrar med rätt mycket. Men om jag ska vara helt ärlig, och det ska man väll vara, så är jag lite sån att jag sätter upp alldeles för många mickar vid inspelning, bara för att jag ska kunna välja ut de bästa efteråt 😮 Tror senaste inspelningen hade 16 kanaler bara trummor 😛 Så om du har kanalerna så är det väll ingen mening med att inte micka upp det. Kan alltid ta bort det efteråt. Det värsta jag hört var när en kompis spelade in i göteborg med en ljudtekniker (säger inga namn), Han hade 27 mickar på trummorna 🙂 :) Fast han hade ju en assistent som satt upp dom åt honom också. Om du vill skippa sm57 så kan jag tipsa om Audix D2, hört många grymma inspelningar med denna mick. Håller på att spara ihop pengar själv till deras set av trummickar 🙂 MVH Anders tack för att du svarar:) men själv är jag så lite 80tal det bara är möjligt 🙂 mitt favorit virvelljud , har enorm attack och närhet men ändå ett påtagligt djup,(inte metal attack utan bara modern rock och "punk") och just detta djup förstår och kan inte tänka mej att det ens är möjligt med en sm 57 på skinnet. därför är jag nyfiken på schyssta kombinationer, IOFS så är det ljudet VÄÄLDIGT ofta resultatet av lite lyxigare triggar (läs dock INTE in flames) har absolut inget emot att micka under det är bara att jag har trots allt inte mycket tillgångar alls, har ett begränsat set mickar och kommer nog bara kunna använda 8 kanaler om jag inte styr upp det på nåt sätt, därför vill jag vara noga med att verkligen tänka igenom allt istället för att chansa Det är fullt möjligt att få en jävulsk attack med en 57a, en bra preamp och en bra kompressor. Angående audix D2 så är det en bra mick, men vill varna för att den kan vara lite för stor i nedre mellanregistret för närmickning av virvel, men det är bara vad jag upplevt. Hoppas personliga upplevelser uppskattas ja visst attacken tvekar jag inte en sekund på, har stor respekt för 57an:) det är just djupet, att det låter som virveln är en meter tjock, och då snackar jag inte om produktioner med 27 ambiensmickar. utan vanlig närmickning, vad tror ni? d2an kommer nog inte på tal, har jag inte hört så mycket gott om och har ändå inte råd med. De kanske har en enmetersvirvel? 🙂 Nej, men om man känner till hur man stämmer trummor och mickar upp, har erfarenhet av mixning osv osv, så är det inga problem. Icke att förglömma är ju att man ska ha en trummis som slår bra, annars kan man glömma ett fett sound (eller så får man trigga, om personen inte vet hur man slår eller slår ojämnt). Sen är det sedan gammalt känt att mindre trummor ofta låter större än stora trummor när man spelar in dem 🙂 Hur vet du förresten att de inte använt några rumsmickar(?), det är rätt ovanligt att man inte har en enda rumsmick.
mietek Postat 11 september 2007 Trådstartare Postat 11 september 2007 Jag försöker glo så mycket studiovideos det bara är möjligt från plattor jag tycker om, men det är klart jag är inte alls säker på att dom inte använder det bara att det låter vääääldigt torrt annars. Men ja klart jag ser dina poänger så naiv är jag inte, men finns bara inget jag avskyr ver än virvel som endast låter papper och trigga är ju inte det roligaste som finns, jag ska snart spela in med en duktig trummis och så känns det bara så synd på nåt sätt.
mietek Postat 27 september 2007 Trådstartare Postat 27 september 2007 (redigerat) förresten kan man inte bara slänga upp 2 st 57or en riktad vågrätt och en standard 45grader, eller kommer det uppstå faskrångel och hur löser man isåfall det smidigast? tänkte bara så mna har lite valfrihet, och kanske kom leka lite mer med transientpluggar, parallelkomp och tjohejsan fan va enkelt livet vart om man bara haft ett set stående och experimentera på ,men nu får jag helt enkelt lita på era erfarenheter istället! Redigerat 27 september 2007 av mietek
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.