Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har 2 mickar, en SM57a och en ADK A51, hur bör jag micka stärkaren för bästa resultat, ska jag använda båda mickarna eller bara en av dem.

Jag testade att spela in med bara kondensator micken, men då distade ljudet även fast det inte var hög inspelnings volym.

Tacksam för svar

//Tranback

Annons
Postat (redigerat)

Kondensatomikrofoner är känsligare än dynamiska, så du bör vara lite försiktig när du mickar förstärkare med dem.

Använd dina båda SM57or och micka den ena i exakt rak rikting emot konen (on axis) och den andra i samma höjd, fast med 45 graders vinkel mot konen istället. Spela naturligtvis in mikrofonerna på separata spår i ditt inspelningsprogram och lek med nivåer. On axis ger vassare och närme ljud medans off axis ge ett dovare, rundare ljud med mer botten i. Kombinationen av dessa två tekniker kan vara hur grym som helst. Så rocka på!

Mvh Ken

Edit: Missuppfattade dig. Trodde du hade 2 st SM57. Spela in en tagning med On Axis, och en andra tagning med Off Axis. Har provat detta i brist på flera SM57 och det funkar kanonbra!

Redigerat av addic59
Postat

Det ska inte vara några problem att använda kondensatormicar till gitarrstärkare. De tål högre ljudtryck än så. Problemet är att de kan lämna ut för hög signal till preampen om man har en stark ljudkälla och man kan därför behöva använda Pad-switchen (om det finns en sådan). Ibland räcker inte det - och då får man problem. De flesta preampar är nämligen uppbyggda av två steg, där det första sitter FÖRE både Pad, Gain och mätare, vilket innebär att man lätt kan tro att det är micen som distar, när det i själva verket är det första steget i preampen som distar - och det steget kan man inte göra något åt. Vad man får göra i så fall, är att sätta in en extern Pad. Sådana finns exempelvis från Hosa, med valbart 10, 20 eller 30dB dämpning. 😄

Annars kan det också vara en lyckad kombination om man kör närmickning med SM57 och sedan placerar kodensatormicen någon meter från stärkaren. Kolla så att det inte blir för stora fasfel mellan micarna och placera kondensatormicen på bästa avståndet genom att lyssna på båda i lurar medan du provar olika placeringar. Sedan spelar man in micarna på varsitt spår och sedan skapa en mix av dem efter tycke och smak, vid slutmixen.

Postat

Tack för svaren.

En liten fråga, jag kom på att jag bara har ett mic stativ, finns det nåt annat man kan använda sig av, har ni några tips.

Postat (redigerat)

Något av en raggarlösning när stativen har tagit slut, är ju att låta SM57:an hänga i sladden, från gitarrstärkarens handtag så att den kommer ner framför högtalaren. Det låter, men blir inget inspelningsljud precis... 🙂

Annars kan du ju lägga den på en pall eller stol, om du har någon som passar i höjd. Se i så fall till att lägga den på något dämpande, så att du inte får en massa extra vibrationer som kommer in i micen via stolens ben... 😉

Redigerat av Claes
Postat

Jag brukar använda 57:an för närmickning och en konding ca 1 meter ifrån..

blir bra komplement ljudmässigt båda mickarna när man hittar en balans mellan dom..

/Biran

Postat (redigerat)
Något av en raggarlösning när stativen har tagit slut, är ju att låta SM57:an hänga i sladden, från gitarrstärkarens handtag så att den kommer ner framför högtalaren. Det låter, men blir inget inspelningsljud precis... 😉

Annars kan du ju lägga den på en pall eller stol, om du har någon som passar i höjd. Se i så fall till att lägga den på något dämpande, så att du inte får en massa extra vibrationer som kommer in i micen via stolens ben... 😆

raggarlösning 😄

"djungelmetoden med slö manchete" brukar jag använda annars 🙂 fast passasr kanske bättre när man har otight spel som wav och flytar 600 toner manuellt 😄

Redigerat av Emulator

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.