MagnusH Postat 19 augusti 2007 Dela Postat 19 augusti 2007 Hej jag har en del effektpedaler, mest boss som jag skulle vilja ha ett pedalbord (eller vad man nu kallar det) till. Men kan man bygga ett eller köperman ett? och hur fäster man pedalerna isådanna fall? Tacksam för svar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 19 augusti 2007 Dela Postat 19 augusti 2007 Man kan köpa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MagnusH Postat 19 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 19 augusti 2007 Man kan köpa aha. tack så mycket. Undrar en sak till. Hittade denna på jam "EBS DC-5 splitkabel 1-5 splittar från en adapter till upp till 5 pedaler - funkar fint med AD9 mfl" Går det att driva bosspedaler med den eller finns det en speciell med många splitkablar till boss? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 19 augusti 2007 Dela Postat 19 augusti 2007 Man kan bygga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 19 augusti 2007 Dela Postat 19 augusti 2007 Man kan köpa aha. tack så mycket. Undrar en sak till. Hittade denna på jam "EBS DC-5 splitkabel 1-5 splittar från en adapter till upp till 5 pedaler - funkar fint med AD9 mfl" Går det att driva bosspedaler med den eller finns det en speciell med många splitkablar till boss? beroende på vad pedalen använder för adapter, så brukar det ibland funka.. 🙂 oftast äre väl en universalkontakt på de flesta pedaler.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MagnusH Postat 19 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 19 augusti 2007 Man kan bygga jaha. det verkar bättre än att köpa. de var så dyra. Hur bygger man en sån då? finns det någon ritning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magnetic Postat 19 augusti 2007 Dela Postat 19 augusti 2007 Tjena Som jag alltid gör, kika efter ett begagnat Skulle satsa på att köpa ett pedalbord om pedalerna skall fraktas runt. Bordet blir snabt väldigt tungt då alla pedaler är på plats. Inte helt lätt att få till en tillräckligt stabil konstruktion med skyddslock och allt. Tycker att Stonecastles väskor är bra. Dock lite dyra... // Klas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 19 augusti 2007 Dela Postat 19 augusti 2007 Såga till en bit spånskiva, såga till 2 kilar som du fäster under spånskivan för att få den att luta, klä i biltemas högtalartyg, fäst kardborre (den taggiga sidan) under pedalerna, fäst på pedalbordet. Klart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 19 augusti 2007 Dela Postat 19 augusti 2007 (redigerat) Man kan köpa aha. tack så mycket. Undrar en sak till. Hittade denna på jam "EBS DC-5 splitkabel 1-5 splittar från en adapter till upp till 5 pedaler - funkar fint med AD9 mfl" Går det att driva bosspedaler med den eller finns det en speciell med många splitkablar till boss? När du fixar strömförsörjningen så finns det ett par viktiga saker: 1. Om du använder en "splitkabel" enl ovan så se till att det nätaggregat du tar strömmen från klarar strömförbrukningen till alla pedalerna med god marginal. 2. Om du använder en "splitkabel" eller på annat sätt tar all ström från samma nätagg med samma jord så KAN du få jordloopar = brum. Det finns nätaggregat med separata uttag med skild jord som utesluter detta problem. Men de är också dyrare. Redigerat 19 augusti 2007 av Violiner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bluesbreaker Postat 20 augusti 2007 Dela Postat 20 augusti 2007 som nämt innan kolla in stonecastle.se , jag köpte både pedalsväska samt låda till stärkaren, riktigt nöjd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PhilipNilsson Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 Såga till en bit spånskiva, såga till 2 kilar som du fäster under spånskivan för att få den att luta, klä i biltemas högtalartyg, fäst kardborre (den taggiga sidan) under pedalerna, fäst på pedalbordet.Klart. Biltema har ett högtalartyg och en högtalarmatta. Högtalartyget är rätt tunnt och genomskinligt, fäster kardborren i det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 Det kan ha varit "högtalarmatta" jag använt. Den tjockare varianten ska det vara i alla fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 Vill du har ett riktigt stabilt pedalbord skickar du ner pedalerna till Pete Cornish i England, så bygger han in dom (och förbättrar dom) i ett rejält pedalbord. www.petecornish.co.uk Inte helt gratis dock. Ett annat sätt att fästa pedalerna är att ta isär en cykelkedja så mycket du kan. Länkplattorna kommer ju då bli som en slags dubblelbrick (typ två brickor som sitter ihop som en 8:a). Så skruvar man fast ena delen i pedalen och den andra i pedalbordet. Inte så smidigt om man bytar pedaler ofta, men gör man inte det blir det väldigt mycket stabilare än kardborrevarianten (som jag tycker funkar helt ok annars). Mitt-emellan-varianten är att borra ett gäng hål i pedalbordet och sen dra fast pedalerna med plast-stripes. Hyfsat lätt att byta ut pedalerna (om man har nya stripes och avbitartång vill säga 😕) och stabilt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nankerphelge Postat 26 augusti 2009 Dela Postat 26 augusti 2009 Hej, ny här och rör runt lite i en gammal tråd.. har precis byggt ett pedalbord av locket av en såndär räfflig aluminiumlåda som finns lite varstans och satt på kardborre i botten för att fästa pedalerna.. MEN problemet är att dunlop fick för sig att göra sina wahwahpedaler i gjutjärn vilket gör att den ramlar av när jag stänger lådan och bär iväg på den, någon som har något knep att lösa detta? 🙂 tack, joel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.