Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag är ganska ny på det här med effekter. Försöker lära mig så gott jag kan. Jag testar hela tiden nya effekter, men det slutar nästan alltid med att jag använder Reason-effekterna MClass equalizer och RV7000 Advanced reverb. Antagligen för att jag lärt mig hur de funkar. Jag föredrar helt klart MClass equalizern före tex Waves.SSL.4000. Vad anser ni om Reason-effekterna? Borde jag lägga ner mer tid på att lära mig andra effekter eller räcker dom i Reason. Reverbet tycker jag låter bra, men jag skulle gärna ha lite mer att skruva på. Vet någon nåt liknande reverb med lite fler skruvar?

Tacksam för hjälp

Annons
Postat

Reasoneffekterna tycker jag bjuder på varierande kvalitet. Jag skulle aldrig få för mig att använda kompressorn eller reverbet på leadsång (där gratispluggar som Blockfish eller DX Light är bättre) men använder dem friskt i beats då de gör sitt jobb om inte annat. Reasoneffekter blir mest bra på grund av Reason och att de går att snedkoppla med varandra till oändliga möjligheter.

Postat
Reasoneffekter blir mest bra på grund av Reason och att de går att snedkoppla med varandra till oändliga möjligheter.

Du är lurad av antingen skitsnack och rykten på internet (Som nästan alltid rapas upp av dryga nybörjare utan ordentliga kunskaper om ljudproduktion.) eller Reasons billiga look. Bluetubes och URS eller vad du vill är inte bättre, bara snyggare.

Flera tracks på en av de största svenska popplattorna just nu till exempel är gjorda i enbart Reason: Råa sångspår importerade i NN-x som effektbehandlas från start till mål i programmet, och så vidare.

Att inte du lyckas få bra ljud ur Reasons effekter har inget med programmets eventuella begränsningar att göra, du får helt enkelt öva lite mer.

drloop (oregistrerad)
Postat

Reasons effekter är bra.

Men dom funkar ju bara i Reason...

Om Mclass kompressorn och RV7000 fanns som VST skulle jag helt klart använda dessa, riktigt bra grejer.

Men Blockfish kompressorn gör andra grejer så den är cool den med.

Postat

Nattväktaren: Hej! Jag vet inte hur du fick mitt inlägg att säga att Reasons effekter var dåliga. Jag sa att (ur min synpunkt, förstås) finns det effekter som gör jobbet bättre, men att Reasons effekter kan användas tillsammans på ett bra sätt vilket andra effekter inte kan.

Men din retorik kring popplattan är snurrig. Du kan inte samtidigt säga att jag tycker Reasons effekter är dåliga för att jag "behöver öva" och sen hävda att de är bra för att de används på någon stor svensk popplatta.

(att du sedan kallar mig lurad, dryg, nybörjare och samtidigt häva att jag behöver öva i ett enda inlägg är för mig fantastiskt. Vad hände med vett och etikett?)

Postat
Vad hände med vett och etikett?

Du hävdar, helt felaktigt, att Reasons effekter bara är bra för att man kan koppla lustiga kedjor. Jag svarade på lämpligt sätt.

Reasons effekter är tillräckligt bra för att klara hela effektbiten på en stor svensk popplatta, eller åtminstone några av låtarna på den. Det var så jag sa. Att du inte tycker dom låter bra på leadsång har alltså inget med kvalitet att göra, utan visar snarare på att du saknar skills eller, som många andra, har fördomar om programmet.

För att förtydliga för trådskaparen: Reasons effekter duger till allt och lite till. Läs tutorials, öva och bli kompis med dem och glöm de internetrykten och den hype som kungenavsparris här ovan fallit offer för.

Postat

Hej! Jag tror faktiskt inte jag hävdar det. Ta en kik på inlägget igen. Jag skrev inte att de var "bara bra" för att de kunde kopplas ihop, jag skrev att de var "mest bra". Alltså, som jag också skrev i mitt första inlägg men du ignorera: jag använder effekterna, de är shyssta, men det som gör det riktigt bra är att man kan koppla ihop dem. Jag är rädd att du läser in väldigt mycket i mitt inlägg som inte finns där, för att du är rädd för någon form av propaganda mot Reason som du läst någonannanstans. Chilla ner, jag är inte en av dem. Du behöver inte förolämpa mina kunskaper som musiker för att ha en diskussion kring om en effekt är bra eller dålig, vi kan väl prata som vanliga människor?

Angående exemplet med popplattan är din retorik fortfarande sned. Dåvarande Majorlabelbandet Thursday använde förstärkare de hittade på loppis till sin storsäljare "A City By The Light Divided" (källa: intervju på Ultimate-Guitar med en av medlemmarna). Inte nog med det - de lade förstärkarna ner på marken. När At The Gates gjorde sin numera legendariska platta "Slaughter of the Soul" använde de en hemmagjord förstärkare och Boss MT-2, en av de mest hatade pedalerna inom musik. (källa: bonus-DVD med utgåvan, intervju med karln som gjorde skivan)

Det här säger inte att crappiga förstärkare och Boss MT-2 är bra prylar. Det säger att det går att få fram bra ljud ur dem. Det är inte samma sak. Att din mystiska källa använder Reasons effekter på några spår på en skiva säger absolut ingenting om Reasons effekter av samma anledning.

Postat
Flera tracks på en av de största svenska popplattorna just nu till exempel är gjorda i enbart Reason:

Nebraska av och med Bruce Springsteen spelades in på 4 kanalig kassetteporta och blev en storsäljare men jag kommer inte köpa en sådan i alla fall även om det tydligen går att göra bra inspelningar på en sådan!

Postat
Flera tracks på en av de största svenska popplattorna just nu till exempel är gjorda i enbart Reason:

Nebraska av och med Bruce Springsteen spelades in på 4 kanalig kassetteporta och blev en storsäljare men jag kommer inte köpa en sådan i alla fall även om det tydligen går att göra bra inspelningar på en sådan!

Både din och sparriskungens jämförelser är sopiga. Vi snackar inte om en arty mellanplatta (Som jämfört med andra Springsteenskivor sålde bara ok - och som dessutom efterarbetades till förbannelse i finstudio!) eller skruvade lofi-effekter på ylande metallgitarrer - Reasons moduler håller så pass god klass att dom fick ta hand om kompression, eq, reverb och delay eller vad det nu var på en modern popplatta, med allt vad det innebär av krav på kvalitet.

Slutsats: Om Reasons effekter duger till att processa Måns Zelmerlöws väna stämma håller programmet för vilken hemstudiotillämpning som helst. Och det var just det som trådskaparen ville veta. Sluta nu bete er som kärringar.

madscientist (oregistrerad)
Postat

Själv kör jag Scream4 på allt i mina alster... alltingen sänker jag bitdjupet eller så kör jag trasig tejp...

Postat
När At The Gates gjorde sin numera legendariska platta "Slaughter of the Soul" använde de en hemmagjord förstärkare och Boss MT-2, en av de mest hatade pedalerna inom musik. (källa: bonus-DVD med utgåvan, intervju med karln som gjorde skivan)

ed använde ett hemmagjort högtalarkabinett, inte hemmagjord förstärkare.. förstärkaren var en peavey.. 5150 om ja inte minns fel..

Metal Zone var pedalens namn med.. 🙂 om man inte gillar beteckningar förstås.. 🙂

on topic: reasons effekter duger lååååååångt o mycket gott o väl o de o så.

ja kör nästan enbart med reasons egna grejjer, för att de låter bra o är lätta att ratta fram schyssta prylar med.. iofs kan man dom inte kan de va svårt o då säger man lätt att de inte är bra. 🙁

för att jämföra me nåt så använder ja hellre MClass kompressorn än waves SSL eller waves Renässanskompressor. 😎

Postat

Mjo och jag tycker om att bara behöva slänga på en R-Comp i stället för att ta en scream, mclass comp samt limiter för att få ett linknande sound. Alla tycker inte om behringer? Pelle släppte sin pophit Banka bulle, som var inspelad med en begnagnad 50krs mic, pappkartongs reverb och en cowbell på ett soundblaster AWE64. (bruset lät skit fett!)

Kontentan av detta som jag har märkt är att det går snabbare för mig att bara lägga på en effekt enhet om jag vet vad jag är ute efter, i stället för att behöva seriekoppla flera olika enheter. Med det säger jag inte att Reasons effekter eller workflowet är dåligt, för så ligger det inte till.

Ett bra exempel är väl om man vill uppnå nåt som liknar Ohmicide i Reason. Då måste man ju koppla in 4 distenheter ,dela upp banden osv osv. I ett vst kompatibel DAW behöver jag bara högerklicka och börja ratta 🙂

PS. Pelle hör nog ingen skillnad mellan comp-1 och r-comp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.