Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, en liten fråga då jag inte har fått det klart för mig..

Vi säger att jag vill flytta och då köpa mig en stor lokal för att både ha min studio som då är min arbetsplats + bostad ... Vad är då kraven på lokalen/platsen för att man ska stå skriven där eller vad man ska säga? för att få bo där helt å hållet å helt lagligt:P Ni förstår säkert frågan...

Hare gött 😉

Annons
Postat

Man får väl skriva sig var som helst va? Är ju bara en folkbokföringsadress det handlar om så det är väl inga krav på standard kan jag tänka mig. Eller hur menade du?

Postat
Man får väl skriva sig var som helst va? Är ju bara en folkbokföringsadress det handlar om så det är väl inga krav på standard kan jag tänka mig. Eller hur menade du?

asså skulle jag hitta en lokal som är ett renoveringsobjekt som ligger i utkanten av nåt industriområde tex:P skulle jag då få bo där? Även fast jag köper lokalen å den står på mig osv, får jag bo där ändå?

Är det inte typ krav på miljögrejer, sophämtning, å allt annat tjaffs som det kan va? Eller är det helt upp till mig som ägare att ta hand om grejerna då?

hoppas det klarnade lite 😆

Postat

Kraven beror på stadsplaneringen. Är den klassad som industrilokal, så är det som regel inte tillåtet att ha den som bostad. Om du däremot köper ett bostadshus, så är det normalt inga problem att bygga om det delvis till studio...

Bäst att kolla med kommunen innan du kör igång med något köp...

Postat
Kraven beror på stadsplaneringen. Är den klassad som industrilokal, så är det som regel inte tillåtet att ha den som bostad. Om du däremot köper ett bostadshus, så är det normalt inga problem att bygga om det delvis till studio...

Bäst att kolla med kommunen innan du kör igång med något köp...

Ok, tackar så mkt. Då får man kolla med kommunen när dagen är inne 😆

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nämen!!!

Du kan t.o.m. vara skriven på en postbox om du så vill... Det är bara en adress för att Skattemyndigheten ska veta var du finns.

Köper du lokalen så är det väl klart att du får bo där? Vem skulle hindra dig? Vem skulle överhuvudtaget veta om det?

//:musik

Förmodligen den konstigaste trådfråga jag nånsin läst på forumet, vilket inte säger lite!

Redigerat av musik
Postat
Nämen!!!

Du kan t.o.m. vara skriven på en postbox om du så vill... Det är bara en adress för att Skattemyndigheten ska veta var du finns.

Köper du lokalen så är det väl klart att du får bo där? Vem skulle hindra dig? Vem skulle överhuvudtaget veta om det?

Förmodligen den konstigaste trådfråga jag nånsin läst på forumet, vilket inte säger lite!

Det är inte så självklart som det kanske verkar, men man får faktiskt inte bo i lokaler som inte är klassade som bostad. Varför är en annan fråga... 😆 Det kanske beror på dimensionering av avlopp och vattenledningar - eller soptömning, tillgänglighet för polis, ambulans och brandkår - eller så är det en helt skattemässig fråga... Orsaken vet jag alltså inte, men att man inte får bosätta sig i en industrilokal, vet jag säkert. Det kanske går att få lokalen omklassad till bostad i vissa fall, men oavsett vilket så är det något man måste snacka med kommunen om, för att vara helt säker på vad som gäller i den kommun där man bor och för den lokal man undrar över...

Postat
Nämen!!!

tackar för svaret?😆

Men som Claes skrev "Kraven beror på stadsplaneringen. Är den klassad som industrilokal, så är det som regel inte tillåtet att ha den som bostad." Det låter troligt tycker jag, men är inte hundra på det själv.(därför jag frågar) Jag håller med om att har man köpt en lokal så borde man få göra exakt vad man vill med lokalen, men med alla dessa lagar å allt vad det nu är så kan man aldrig vara säker.

Hare gött

Postat
Nämen!!!

Det är inte så självklart som det kanske verkar, men man får faktiskt inte bo i lokaler som inte är klassade som bostad. Varför är en annan fråga... 😆 Det kanske beror på dimensionering av avlopp och vattenledningar - eller soptömning, tillgänglighet för polis, ambulans och brandkår - eller så är det en helt skattemässig fråga... Orsaken vet jag alltså inte, men att man inte får bosätta sig i en industrilokal, vet jag säkert. Det kanske går att få lokalen omklassad till bostad i vissa fall, men oavsett vilket så är det något man måste snacka med kommunen om, för att vara helt säker på vad som gäller i den kommun där man bor och för den lokal man undrar över...

Tackar så mkt! 😆 jag är väldigt seg på att svara här märker jag

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Intressant detta!! Hade ingen aning.

Gäller det detta med folkbokföring, så VET jag dock att det räcker med en postbox.

Sedan kan man vända på frågeställningen också:

Vad finns det för krav för att man ska få använda sin bostad som arbetsplats eller då som hemstudio/studio, vilket nog intresserar majoriteten här på Forumet?

Rent allmänt vet jag att vi här "ska var tysta efter 22", men... vad mer? Finns det krav på tillgänglig elkraft? Fönstren? Värmen? Ventilation?

Byggmaterial? Decibeltal?

Redigerat av musik
Postat
Intressant detta!! Hade ingen aning.

Gäller det detta med folkbokföring, så VET jag dock att det räcker med en postbox.

Sedan kan man vända på frågeställningen också:

Vad finns det för krav för att man ska få använda sin bostad som arbetsplats eller då som hemstudio/studio, vilket nog intresserar majoriteten här på Forumet?

Rent allmänt vet jag att vi här "ska var tysta efter 22", men... vad mer? Finns det krav på tillgänglig elkraft? Fönstren? Värmen? Ventilation?

Byggmaterial? Decibeltal?

Bra fråga, det har jag dock ingen aning om så jag ska inte ens försöka svara:P Vore kul om nån annan kunde svara 😆

Postat

Kom på en sak till. Det är möjligt att det beror på försäkringskraven...? Man ska kanske höra med försäkringsbolaget också...?

Att använda bostaden som arbetsplats är inga problem, men att göra avdrag för det utrymme som arbetsplatsen utnyttjar, är nog väldigt svårt i dag, eftersom utrymmet enligt reglerna i så fall inte ska kunna användas till annat än just jobbet. I övrigt är det som du säger, normala bostadsregler som gäller med tanke på att störa grannarna.

Postat
Kom på en sak till. Det är möjligt att det beror på försäkringskraven...? Man ska kanske höra med försäkringsbolaget också...?

Att använda bostaden som arbetsplats är inga problem, men att göra avdrag för det utrymme som arbetsplatsen utnyttjar, är nog väldigt svårt i dag, eftersom utrymmet enligt reglerna i så fall inte ska kunna användas till annat än just jobbet. I övrigt är det som du säger, normala bostadsregler som gäller med tanke på att störa grannarna.

Tackar båda två för svaren 😆 Nu vet jag lite mer om saken iaf 😆

/ Perez

Moshan (oregistrerad)
Postat

Det är väl ingen lag som säger att man måste ha en bostad, köp en lokal och bli "hemlös"... så enkelt var det!

Postat

Hmm. Jag ser inte vad skillnaden är att inreda t ex en gammal industrilokal när folk gör det med kyrkor. Det har ni väl läst om? Dom köper upp kyrkor och inreder efter konstens alla regler och bor i. Finns ett par sånna gökar bara ett par mil härifrån. Jag bosätter mig personligen hellre i en industrilokal (även om det vore coolt att producera death metal i en kyrka) men även om det kanske gäller tillståndssökande så hade jag blivit fly förbannad på min kommun om dom klassar kyrkan som en bättre kvalificerad bostad.

Postat

1: Köp/hyr tänkt lokal (Oavsett klassifiering)

2: Bygg om. (Gör om ex industrilokal till bostadslokaler)

3: Anmäl till stadsplanering och begär en omregistrering av lokaliteterna

Flytta in och anmäl ny adress

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.