Majken Postat 10 september 2004 Postat 10 september 2004 Kanske är det bra att den cynism och det krassa business-tänket som finns i underhållningsindustrin exponeras för alla att se, som i Idol? Hmmm intressant tanke, åtminstone ett positivt sätt att se på saken. Att ta allting ett steg för långt kan kanske snabba på utvecklingen, eller avvecklingen av "fabriksgjorda" artister. När folk får se hur mycket vinstintresse som ligger i dessa projekt och hur lite skaparglädje som finns så kanske medelsvensson till slut ledsnar och köper Tomas Ledin's nya istället för Fame Factory's senaste. Man kan åtminstone hoppas. /Majken
Majken Postat 10 september 2004 Postat 10 september 2004 Appropå dokusåpor såg jag häromdagen Donald Trumps såpa. Riktigt trevligt faktiskt. Tvärtemot andra såpor blev kvinnorna kritiserade för att spela på sin sexualitet vilket Donald ansåg vara oproffsigt i affärssammanhang. Kul att se när de tävlar om att komma på smarta säljtekniker. Givetvis ingår en del rävspel som att gå bakom ryggen på folk men fokuseringen ligger i att sälja så bra som möjligt. Annars var det ju Crime Night på Discovery Channel nyss... 🙂 /Majken
Hwagang Postat 10 september 2004 Postat 10 september 2004 Kanske är det bra att den cynism och det krassa business-tänket som finns i underhållningsindustrin exponeras för alla att se, som i Idol? Hmmm intressant tanke, åtminstone ett positivt sätt att se på saken. Att ta allting ett steg för långt kan kanske snabba på utvecklingen, eller avvecklingen av "fabriksgjorda" artister. När folk får se hur mycket vinstintresse som ligger i dessa projekt och hur lite skaparglädje som finns så kanske medelsvensson till slut ledsnar och köper Tomas Ledin's nya istället för Fame Factory's senaste. Man kan åtminstone hoppas. /Majken Ja, man kan alltid hoppas på en förändrad inställning... -har svårt för den tillverkade verklighet som såporna ger oss. -Nej jag menar inte att man hittat rätt plats för musikglädje i ett pop-idol-program, bara att synsättet på musik i allmänhet blir så elitistiskt. Svenskar har väl nog mycket Jante inbyggt i sina stackars små kroppar...vi borde träffas mer på pubarna och sjunga tillsammans i stället! mvh/Hwagang
mickeh Postat 12 september 2004 Postat 12 september 2004 Har inte sett eländet själv, men det roliga med det där tycker jag är att nån av snubbarna som sitter som domare själv hade floppat för några år sedan.... klampat upp på ett skivbolag o sagt: -Här är nästa hitlåt. Sålde i 500 ex...tjena mittbena 🙂 Clabbe sedan, minns ni hans fantastiska hitplatta från sent 70-tal? Deka-deka-dancing 🙂😛😛
hackeman Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 -Nej jag menar inte att man hittat rätt plats för musikglädje i ett pop-idol-program, bara att synsättet på musik i allmänhet blir så elitistiskt. Svenskar har väl nog mycket Jante inbyggt i sina stackars små kroppar...vi borde träffas mer på pubarna och sjunga tillsammans i stället! mvh/Hwagang Jag hänger på! 😆 Det enda dystra är dock att vi behöver just pubar o alkohol för att våga gå emot vår jantelag...
Hwagang Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 -Nej jag menar inte att man hittat rätt plats för musikglädje i ett pop-idol-program, bara att synsättet på musik i allmänhet blir så elitistiskt. Svenskar har väl nog mycket Jante inbyggt i sina stackars små kroppar...vi borde träffas mer på pubarna och sjunga tillsammans i stället! mvh/Hwagang Jag hänger på! 😄 Det enda dystra är dock att vi behöver just pubar o alkohol för att våga gå emot vår jantelag... 😛 Japp - men det är stämningen man är ute efter... elitism-tänket där ingenting duger är så rysligt... jag giller Håkan Hellström tex.....men han sjunger ju INTE som Idol-juryns ideal...? /Hwagang
HeHå Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 Den debatt som pågår just nu om TV4:s program "Idol 2004" finner jag enormt besynnerlig. Det hela verkar som om kritiker recenserar kritiker. Märkligt, och en olycklig utveckling inom mediakulturen i såfall, när kritikerna börjar kasta sten i glashus. När man läser en tidnings recension av en artists senaste skivsläpp, eller konsert, kan recensenten slippa undan med vilka elakheter och personangrepp som helst, utan att någon verkar bry sig. Men tydligen inte i TV när det uttalas av en jury som säger samma saker muntligen till vederbörande. Varför denna skillnad? Blir elakheten mindre bara för att den är skriven av en skribent, inte sagd? Kanske verkar det så att den som författat recensionen kallt räknar med att vederbörande artist aldrig läser recensionen ändå, och kommer aldrig att drabbas av elakheterna? Artister läser inte bara bra och berömmande recensioner, det kan de inte veta förrän efter man läst dem. Många gånger har jag läst betydligt värre och mer smaklösa omdömen - än vad som sagts av juryn i "Idol 2004" - om artister som är avsevärt mer musikaliska och bättre på alla sätt och vis än även den bästa som skulle ställa upp i detta TV-program. Hörde jag någon nämna gruppen Toto, alla kritikers favorithatobjekt? Hörde jag någon nämna Howard Jones, Jethro Tull, Kenny G? Mågon som minns dom? Artister som man inte visste att man hade glömt (!?)... eller nått! Juryn som TV4:s "Idol 2004" består av, innehåller åtminstone en, gammal artist (Claes af Geijerstam) som säkerligen själv fått sig en släng av sleven av elak kritik under sina aktiva år som artist. Inte så konstigt att de då för över den kritik som brukar ges i skrift, muntligen. De har minsann lärt sig av media ju! Vem njuter inte av att läsa Sydsvenskans Jan Agheds totalsågningar av allehanda filmer som han likväl aldrig kommer att gilla? Vi gillar att götta oss i vad andra tycker, så enkelt är det. Vi har själva bett om det. Varför tvingar man sig annars själv till att se filmer man aldrig kommer att gilla, bara för att kunna offentligt såga filmen/skådisarna längs fotknölarna? Och försöka överträffa sin egen sågning nästa gång samma skådisar/regissörer släpper film, genom att spä på med ytterligare - dock välformulerade och utstuderade - spydigheter. Om nu riktigt duktiga artister ändå drabbas av elakheter förr eller senare, varför skall inte då de som knappt kan höra - än mindre se - skillnad på en lergök och trombon, drabbas av samma sak? Eller värre? Mitt tips till juryn i "Idol 2004" är att även i fortsättningen använda sig av "terrorn" till de artister som är riktigt duktiga och går vidare och kanske blir världsberömda. Det är lika bra att vänja sig, för de kommer förr eller senare att drabbas av mediadrevets elaka tungor, när stjärnstatusen flagnat, de inte säljer mera, eller blivit hopplöst omoderna. Det är dom det är mest synd om tycker jag, inte de som blivit "utmobbade" redan nu på ett tidigt stadium. /Henrik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.