musik (oregistrerad) Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Hej! Jag har videoinspelat en konsert i veckan och nu ska vi producera klart en dvd. En annan tog fina snapshots och en tredje har spelat in ljudet enbart. Det enda man ångrar i efterhand är väl att man borde haft en fjärde som videofilmade lite mer närbilder och svep... Nåja. Filmen är bara cirka 27 minuter. Jag är inte så bekant med begreppen för sparande av filformat. Jag började med att koppla dv-kameran till ett USB 2-uttag, men då hittade aldrig datorn videokameran! Kan man inte överföra dv-film via USB (är det bara stillbilder)? Så jag bytte till ett fw-uttag och då gick det galant. Det var nästan lite science fiction när datorn kände av filmen och dess läge i kameran automatiskt och började överföringen. Jag valde alternativet WMV och trodde att det fanns dvd-spelare som kunde spela upp det formatet. Trodde att jag i själva verket hade gjort en video-cd. Tog den brända cd:n och kunde utan problem se den i både Windows Media Player och Real Player på min dator. Sedan stoppade jag den i en dvd-spelare, men den kunde inte läsa skivan alls först, men efter 20 försök så kunde man iaf höra ljudet, men inte se någon bild. Jag antar att ordinära dvd-spelare för stereoanläggning/TV inte kan spela upp rörliga bilder i formatet WMV. Sedan provade brozzan samma brända cd i sin dator och det var inga problem. Denna 27 minuter färdigredigerade brända WMV-cd krävde ca 220 MB. Bilden var ok på helskärm på datorn. Men jag gick vidare då brozzan sa att jag skulle ha sparat i DV-AVI i Windows Movie Maker (istället för WMV), när vi nu ska göra en dvd. Så det har jag gjort nu i eftermiddags. Även om jag har letat i Windows Movier Maker och aldrig sett nånstans där att man kan spara/bränna till dvd där. Det stod bara att man ska använda DV-AVI om man vill ha bästa möjliga kvalitet och har tänkt köra över filmen till dv-kameran igen!! Eftersom jag antog att jag inte kunde göra om den redan sparade filen från WMV till DV-AVI, så förde jag över filmen från dv-kameran till datorn igen via fw. Nu sparade jag den alltså i DV-AVI som rekommenderat (Windows Movie Maker hade ju rekommenderat WMV tidigare och det var delvis därför som jag sparat i det formatet tidigare). Satte nya redigeringar och toningar samt texter. Men storleken på filen blev oredigerad 5500 MB (=5.5 GB) och videoredigerad (enligt ovan) 6700 MB (=6.7 GB). Oj! Jag har sparat dessa stora färdiga videofiler samt själva programfilerna för projektet. Hur går jag/vi nu vidare? Vi ska alltså lägga på den andres fina ljudinspelning. Hur stor blir filen efter det? Hur får vi ned den till spelbara proportioner, så att den här lilla grejen på 27 min platsar på en färdig dvd? Kan man göra en dvd i Windows Movie Maker? - Jag hittar inget om det där, bara att man istället kan skicka filen via e-post eller spara till hårddisk eller cd. 😮😄😊🙂😄 :musik
musik (oregistrerad) Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Tanken med DV-AVI enligt Windows Movie Maker är helt klart att man får en mycket stor färdig fil, som man sedan ska köra över till ett tomt band i dv-kameran igen. Det står så i programmet... att det ska bli en oförstörd identisk okomprimerad digital kopia. Men hur gör man sedan? Ska man spela upp filen igen från dv-kameran och föra över den till ett annat program där man kan bränna ned den till en spelbar dvd, på max cirka 4.6-4.7 GB (om man inte kör double sided)?? :musik
Assar Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Du spar AVI-filen på hårddisken. Sen använder du ett annat program (Win DVD Creator, eller liknande) för att klippa ihop din vidoefilm, skapa DVD-menyer och sen bränna på skiva. Du kan även använda samma program för att fånga filmen från kameran redan från början, så slipper du WMM. Det var en tråd om bra DVD-program för nåt halvår sen, men jag hittar den inte. Jag har för mig att Ynot och Linus hade tips på gratisprogram.
musik (oregistrerad) Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 (redigerat) Du spar AVI-filen på hårddisken. Sen använder du ett annat program (Win DVD Creator, eller liknande) för att klippa ihop din vidoefilm, skapa DVD-menyer och sen bränna på skiva.Du kan även använda samma program för att fånga filmen från kameran redan från början, så slipper du WMM. Det var en tråd om bra DVD-program för nåt halvår sen, men jag hittar den inte. Jag har för mig att Ynot och Linus hade tips på gratisprogram. Tack Assar! Ja, jag har ju Inter Video Creator, så... 😉 Brozzan hävdade att han bränt dvd i sitt gratisprogram Sonic Record Now, men jag har en uppgraderad version som heter 7.3 Deluxe Suite och det går inte ens i det. Fast jag har sett att man kan uppgradera det ännu mer, för att kunna redigera video m.m. "Gratisprogrammet" Sonic blir riktigt dyrt i slutändan då, flera tusen faktiskt. Jag menar, för de pengarna kan det finnas andra alternativ - såsom Pinnacle Studio och andra ännu "bättre". En sak har jag iaf märkt, och det var att det var lättare att hålla på med videoredigering då källmaterialet låg på mini-dv jämfört med den andra konserten jag hade på s-vhs, sedan dvd recorders hdd och därefter till min dator. Inte klar med den ännu... 😄 :musik Redigerat 17 augusti 2007 av musik
musik (oregistrerad) Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 (redigerat) Vad är syftet med Windows Movie Makers idé att jag ska föra över filmfilen till min dv-kamera igen... ...för jag kan alltså fortsätta redigera detta projekt i ett annat program, utan att gå via dv-kameran en vända? 😉 Redigerat 17 augusti 2007 av musik
Assar Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Jag tror syftet med WMM är att du ska spela upp filmen med Microsofts produkter. På datorn. Det finns ingen bränningsfunktion eftersom Bill Gates inte tjänar några pengar på att du bränner till DVD och spelar upp på din DVD-spelare.
musik (oregistrerad) Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Fabo Gates... Dumma dej!!! Så det går alltså?
Assar Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 (redigerat) Att importera avi-filen till ett videoredigeringsprogram? Ja, jag skulle tro att alla program klarar det. EDIT: Jag är definitivt ingen expert på sånt här, men de program jag testat har klarat det. Redigerat 17 augusti 2007 av Assar
musik (oregistrerad) Postat 18 augusti 2007 Postat 18 augusti 2007 Enligt mina program heter det DV-AVI, men du talar om AVI-fil hela tiden. Vad är skillnaden mellan DV-AVI-fil och AVI-fil? 😳
henrik.brunzell Postat 25 augusti 2007 Postat 25 augusti 2007 Ingen skillnad, fast det går inte riktigt att säga så. AVI (audio video interleaved) är ett gammalt s.k. containerformat, det kan alltså innehålla både det ena och det andra. DV-AVI innehåller väl (är lite osäker på detaljerna), sett till bildinformationen, okomprimerad data med en viss hastighet i kbit/s, som har en given upplösning, färginformation med mera. En del authoring-program klarar att plocka in en sån fil för rendering direkt, andra kanske inte.
AssOwL™ Postat 25 augusti 2007 Postat 25 augusti 2007 (redigerat) Du kan köpa t.ex. Adobe Premiere Elements 3. Jag tror att det är senaste versionen. Där kan du både importera från din DV-kamera direkt, eller så kan du öppna filen som du redan har importerat. Du har flera videospår där du även kan lägga in namn/info-skyltar mm. Övergångseffekter och andra bildförbättrande filter finns också. Du har flera ljudspår där du lägger in musiken. Du kan tona in/ut de olika ljudspåren samt använda dina ljud-plugins som du använder i t.ex. Sonar/Cubase. Envelope kurvor direkt på ljudklippen o.s.v. Programmet har allt som behövs egentligen, om du inte har extrema krav och jobbar professionellt med video. Jag har använt både light (elements) och pro versionen, och visst finns det lite mera i pro, men om det är värt det tio-dubbla priset vet jag inte... Du kan göra DVD menyer med scener (stillbild el. rörliga bilder) o.s.v. Du kan sen exportera som DVD och då väljer du så hög kvalitet som det bara går på bild (720x576 eller nåt sånt) och ljud, så att det får plats på en DVD. Ca 4.2 Gb alltså. Programmet talar om utifall att den färdiga filmen är för stor för att bränna på en DVD, så då är det bara att ställa ner värdena lite och testa igen tills att det går. Adobe Premiere Elements 3.0 kostar 925 kr inkl. moms I paket med Photoshop Elements 5.0 så kostar det 1375 kr för båda. Prisvärt! Pro versionen av Premiere kostar 9525 kr Edit: Ville bara tillägga att du ska göra redigeringen I TID! Varför? Jo, det kan nämligen ta 8-12 timmar för programmet att göra om din färdigredigerade film till DVD format. Det beror lite på hur stark dator du har. Sen är det oxå så att det är ganska kul att hålla på när man väl sitter där, så timmarna/dagarna flyger iväg... Redigerat 25 augusti 2007 av AssOwL™
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.