Jump to content
Annons

Falsk nivåmarginal?! (i annan tråd)


Gain

Recommended Posts

Det pågår en intressant diskussion under "Logic" som rör digital dist som INTE uppstår trots att nollan är passerad på mastern. Tankar om att de interna 32-bitarna skapar detta dryftas. Tycker för egen del ha sett (hört) samma fenomen i Cubase. Dock att det (till skillnad från utdrag från diskussionen nedan) distar när man tar ned till 16/44,1.

Vanskligt att jobba med en "falsk" nivåmarginal, och borde inte mätarna anpassa sig om ni förstår vad jag menar? Eller tänker jag fel (och det är inte omöjligt 😉 )?

Länk till pågående tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=41485

ja, jo, det är sant att digital dist är en sorts limiter med otroligt fula artefakter, men....vad jag menade var just det att logic INTE ger det där digitaldistknastret som annars uppstår....det ser lika fult ut om man tittar på kurvan, men det låter inte digitaldist....

om man hookar upp en mic och preamp och allt, och pumpar in för hög volym i ljudkortet, så uppstår ju en väldigt ful dist så fort man försöker passera nollan....denna uppstår alltså inte i logic när man enligt mätarna passerar nollan....och ej heller när man bouncar ner till 16bits ljudfil....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Annons
Elof (oregistrerad)
Det pågår en intressant diskussion under "Logic" som rör digital dist som INTE uppstår trots att nollan är passerad på mastern. Tankar om att de interna 32-bitarna skapar detta dryftas. Tycker för egen del ha sett (hört) samma fenomen i Cubase. Dock att det (till skillnad från utdrag från diskussionen nedan) distar när man tar ned till 16/44,1.

Vanskligt att jobba med en "falsk" nivåmarginal, och borde inte mätarna anpassa sig om ni förstår vad jag menar? Eller tänker jag fel (och det är inte omöjligt 😉 )?

Länk till pågående tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=41485

ja, jo, det är sant att digital dist är en sorts limiter med otroligt fula artefakter, men....vad jag menade var just det att logic INTE ger det där digitaldistknastret som annars uppstår....det ser lika fult ut om man tittar på kurvan, men det låter inte digitaldist....

om man hookar upp en mic och preamp och allt, och pumpar in för hög volym i ljudkortet, så uppstår ju en väldigt ful dist så fort man försöker passera nollan....denna uppstår alltså inte i logic när man enligt mätarna passerar nollan....och ej heller när man bouncar ner till 16bits ljudfil....

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd. Men det uppstår ju digitaldist IN i logic när man spelar in precis som i alla program, eftersom det sker omvanling innan. Alla program utom de få med "fixed point arkitektur" har inga begränsningar inne i programmet (förutom tredjepartspluggar och såklart andra pluggar tex kompressorer) tills man kommer till mastern.

Eftersom mastern går ut genom en omvandlare för att man över huvud taget ska kunna lyssna, är det ju dumt att peaka på mastern. Så det är därför programmen har peaklampor och mätare, för att man ska hålla kanalerna på sunda nivåer så man inte distar omvandlaren när allt landar på mastern. Dessutom är det ju inte så dumt om de digitala mixerborden i programmen har någon slags verklighetsanknytning 🙂

Sen om man råkat mixa alldeles åt helvete på individuella kanaler och bussar, och det därmed peakar på mastern så är det bara att dra ner regeln så att det inte distar ut genom omvandlaren. Men det är ju också bra att lära sig mixa med bra och "realistiska" nivåer och ha mastern på 0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...