Septima Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Hej hej! Är rätt ny på det här forumet och hittar inte riktigt så bra. Ursäkta om jag lägger upp en tråd som redan finns, men det här är i nödfall. Ska börja spela i ett band som ska spela i D/Drop C, vilken tjocklek ska jag ha? Har precis köpt ett 011-0.49 paket, men vet inte om strängarna pallar med de här "stämningarna". Tack på förhand!
kungenavparis Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Hej Septima! Har spelat väldigt mycket i Drop-C och kan för dem rekommendera Ernie Balls "Skinny top, heavy bottom", 10, 13, 17, 30, 42, 52. Det borde alltså även fungera för D. Vill du ner en bit till är "Not even slinky", 12, 16, 24, 32, 44, 56 väldigt bra. Se till att dra och slita mycket i strängarna när du spänner på dem första gången och sen borde de hålla sig bra i stämning.
berra_- Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Tjocklek är överskattat 😎 Bandet hade ett gig i Eskilstuna under sommaren (Jag spelar bas). Då blev det rätt så stressigt precis innan vi skulle gå på. Så gitarristen tänkte att han skulle vara lite snäll och stämma min bas medans jag fixade lite annat. Och jag råkar ha en 5-strängad bas. Och då började han skurva på G-strängen men det hände inget tyckte han ☺️ OCh helt plötsligt så gick D-strängen av 😛 OCh vi skulle precis gå på. Lite snabbt kollade jag i gigbagen efter strängar. Som tur var hade jag en extra sträng. En A-sträng 😛 Det fanns inte så mkt tid, så jag tog den, och det funkade faktiskt väldigt bra. Har spelat med 2 A-strängar hela sommaren nu 😉 En stämd i D då 😛 Lite OT kanske 😉
Desecrated Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Eftersom ditt namn är septima, varför inte skaffa en sjusträngad istället ?
Ahab Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Eftersom ditt namn är septima, varför inte skaffa en sjusträngad istället ? Sjusträngad för att spela i D låter inte så otroligt nödvändigt. Min uppfattning är att oftast låter tjockare strängar bättre när man kommer ner i registret. För tunna blir ofta sladdriga och tappar definition. 0.049 funkar säkert, men 0.52 kan vara värt att prova.
kungenavparis Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Framförallt tripletter (8, 8, 8, p) är svårt att få till när strängarna inte har motstånd nog om man ser till rent speltekniska saker. Till snabba riff och solande vill man inte ha strängar som följer med plektrumet då det slöar ner hela spelandet.
Desecrated Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Eftersom ditt namn är septima, varför inte skaffa en sjusträngad istället ? Sjusträngad för att spela i D låter inte så otroligt nödvändigt. Min uppfattning är att oftast låter tjockare strängar bättre när man kommer ner i registret. För tunna blir ofta sladdriga och tappar definition. 0.049 funkar säkert, men 0.52 kan vara värt att prova. Han skrev drop c, Men jo du kan göra drop d på en sjusträngad också, antingar så har du en ljusare sträng bakom e-strängen eller så droppar du både e och b strängen. Du kan också stoppa ditt två e strängar och droppa båda, det gör bland annat nile.
Septima Postat 19 augusti 2007 Trådstartare Postat 19 augusti 2007 (redigerat) Härligt det där med basen du =P. Och tack alla andra för tipsen. Nu till en till fråga, tror ni det fungerar att ha 0.12-0.52 strängar till en Epiphone Explorer Goth, eller måste man fila/borra och ha sig? Redigerat 19 augusti 2007 av Septima
kungenavparis Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 Jag körde den tjockleken på min Epiphone LP och fick fila, men det var inte jobbigt alls. Se till att ta lite i taget bara, så du inte gör för stort hål.
Septima Postat 19 augusti 2007 Trådstartare Postat 19 augusti 2007 Jag körde den tjockleken på min Epiphone LP och fick fila, men det var inte jobbigt alls. Se till att ta lite i taget bara, så du inte gör för stort hål. Hur går det sedan att byta tillbaks till 0.10 paket?
Septima Postat 20 augusti 2007 Trådstartare Postat 20 augusti 2007 Btw gitarrsträngspaketet står det att det är gjort för baritong (0.12-0.52), men min gitarr är som sagt ingen baritongitarr .
creel (oregistrerad) Postat 31 augusti 2007 Postat 31 augusti 2007 För D-stämning skulle jag rekommendera 49, om du vill ha samma motstånd som 46 i E. Öka lika mycket till om du ska stämma C. Fast det GÅR ju även med 49 i C, men blir lite sladdrigt. Jag själv kör Drop D (vanlig stämning fast låga E nedstämt till D) med ett 09-46-set och har bytt ut 46-E-strängen till en 49:a från ett 11-49-set. Det blir perfekt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.