Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er!

Den 27 november (prel datum) börjar jag på SAE i solna. Jag ska gå deras Audio Engineering Program. Jag var där igår för andra gången och träffade en massa trevliga handledare, drack kaffe med ljudteknikern som är ansvarig för deras Studio 301 och hade en intagningsintervju med rektorn. Efter detta fick jag veta att jag kom in. Det var mycket givande 😉

Så nu tänkte jag höra om det är någon mer här som ska söka eller gå där? 😄

Mvh

Fredrik

Annons
Postat
*bump* 😆

jag gick där för några år sedan. mycket bra utbildning men se till att varva med livejobb eller studioinspelning eller dyl. mycket teori och lite hands-on tyckte jag. arbetslivserfarenhet går mycket längre än utbildning i den här branchen. Men allt som allt en mycket bra grund att stå på.

Postat
*bump* 🙁

jag gick där för några år sedan. mycket bra utbildning men se till att varva med livejobb eller studioinspelning eller dyl. mycket teori och lite hands-on tyckte jag. arbetslivserfarenhet går mycket längre än utbildning i den här branchen. Men allt som allt en mycket bra grund att stå på.

Tack för informationen 😉

Postat

ett tips till, se till att vara i deras studios så mkt du bara kan....!! finns mer möjlighet att vara där än de flesta (t.ex jag) utnyttjar....häng med på klasspolarnas projekt, ratta, hjälp till....osv....

för övrigt: grattis! 😛

Postat
ett tips till, se till att vara i deras studios så mkt du bara kan....!! finns mer möjlighet att vara där än de flesta (t.ex jag) utnyttjar....häng med på klasspolarnas projekt, ratta, hjälp till....osv....

Tack för ditt svar! 😛 Jag är inte så mycket för att hänga på krogen och tjejer går bort helt. Så därför kommer jag att tillbringa all min tid på skolan och i deras studios 😛

Går du där idag Mr Keys? Eller har du gått där?

Mvh

Fredrik

Postat
Grattis Fredrik! 🙂

Hoppas utbildningen blir givande och kul.

Vad fick dig att välja just SAE's utbildning?

.Viktor

Tack så mycket!!!

Ja, men man får ju lite beslutsångest sådär. Lämna fina studion och flytta 24 mil bort, men det är väl nödvändigt antar jag 😛 Jag valde SAE p.g.a att jag tror jag har störst chans att träffa dom människor som kan ge mig kontakter där. Visar man framfötterna och hela tiden är med i svängarna så tror jag att man kommer långt. Sen har dom ju väldigt fina studios också 😛 Och jag har viljan, så då är det bara att köra 😛

Mvh

Fredrik

Postat

Tack för ditt svar! 😛 Jag är inte så mycket för att hänga på krogen och tjejer går bort helt. Så därför kommer jag att tillbringa all min tid på skolan och i deras studios 😛

Mvh

Fredrik

Jag gick ut hösten 2000....Går man ut med toppbetyg så har man, om jag inte missuppfattat det, ganska bra möjligheter att "jobba" på SAE efteråt....som supervisor....vilket ju ger ännu bättre möjligheter till kunskap och kontakter.

Jag vet inte hur det är idag,men då var det ju en del stora namn som spelade in där en del....borde vara det idag också..!?

Postat

Mvh

Fredrik

Jag gick ut hösten 2000....Går man ut med toppbetyg så har man, om jag inte missuppfattat det, ganska bra möjligheter att "jobba" på SAE efteråt....som supervisor....vilket ju ger ännu bättre möjligheter till kunskap och kontakter.

Jag vet inte hur det är idag,men då var det ju en del stora namn som spelade in där en del....borde vara det idag också..!?

Jaha! Härligt! 😛 Ja, då är det bäst att se till att få grymma betyg då. Ja, dom hade nån känd artist där nu, men jag kommer inte ihåg vilken. Sen berättade teknikern en massa saker om när westlife var där. Det var roligt 🙂

Postat

Vad går kalaset loss på per termin? Hemsidan är ju verkligen svår att hitta på. Är det arbetsprov eller gymnasiebetyg eller meriter som gäller? Tänkte dyka upp på torsdag när de har öppet hus, någon mer som ska dit? Är det för sent att söka in för november nu?

/Mattis

www.myspace.com/samaireband

Postat
Vad går kalaset loss på per termin? Hemsidan är ju verkligen svår att hitta på. Är det arbetsprov eller gymnasiebetyg eller meriter som gäller? Tänkte dyka upp på torsdag när de har öppet hus, någon mer som ska dit? Är det för sent att söka in för november nu?

/Mattis

Hela utbildningen går på 79300:- om du betalar månadsvis. Betalar du hela avgiften direkt så får du 5% rabbat. Men vem har råd med det. Typ rikemansbarn eller nått 😛 Det viktigaste för att få komma in är att du har ett gediget intresse och är fullt medveten vad du ger dig in på. Då dom inte vill ge bort en plats till någon som är osäker, då skolan lever på pengarna ifrån eleverna.

Dom hade några platser kvar vad jag vet 😛

Fredrik

Postat

Hela utbildningen som i ett år, eller fyra år? 😠 Jag kollade på den internationella sidan och där verkade det som det kostade i runda slängar 170 000 kr för fyra år. €9500 första året och sen €3000 för alla följande år. Fyra år var masterutbildningen.

/Mattis

Postat
Hela utbildningen som i ett år, eller fyra år? 😉 Jag kollade på den internationella sidan och där verkade det som det kostade i runda slängar 170 000 kr för fyra år. €9500 första året och sen €3000 för alla följande år. Fyra år var masterutbildningen.

/Mattis

79300:- sek är för ett år. 😠

Postat

som det var back in the days så pungade man typ, 70 lax för antingen 9 månader heltid, eller 18månader deltid....och fick ett så kallat AED (Audio Engineering Diploma) om man fick "75% < " som totalresultat....

Postat (redigerat)
79300:- sek är för ett år. 🙂

Okej. Och det kostar lika mycket de följande åren? Vilken utbildning tänkte du läsa?

/Mattis

Jag ska läsa Audio Engineering Program. Det går bara att gå ett år i sverige. Andra året ska man helst läsa vidare i Australien. Tror andra året går på ca 120 000:-

1 året: Certificate ---> Diploma

2 året: Akademisk vidareutbildning (Bachelor of arts, eller nått)

3 - 4 året: Dok och master endast 20 p från magister examen (tror jag)

Redigerat av Sonefors
Postat
Den 27 november (prel datum)

Vilket konstigt datum att börja på? 🙂

Ja, det må så vara, hehe. Men det passar mig perfekt 😄

Postat
Jag trodde allt var ett enda stort program och lästes i Sverige, men tydligen inte då. Tråkigt och bökigt, men jag ska dit och kika iallafall.

Ja, men utbildningen i sverige är mer som en KY utbildning vad jag har förstått. Men det ger dig grunden för akademiska vidareutbildningar, vilket är väldigt bra.

Vissa tycker att det är mycket pengar, men det är det egentligen inte. Det finns många utbildningar eller kurser som kostar bra mycket mer, och har du dessutom en dröm om att bli en välkänd låtskrivare, producent eller tekniker så är detta småpengar, jämfört med vad du planerar att tjäna.

Min plan är att ta mig exakt dit jag vill. Kosta vad det vill. Jag har bestämt mig oavsett hur många som slår en på näsan. Det är en svår bransch. Men om man skulle lyssna på alla som säger att det är omöjligt att lyckas så är hoppet och drömmarna snart körda i botten.

Så det är bara att köra 😉

Postat

Det där med "kosta vad det kosta vill" går bara att säga om man faktiskt har pengar. Nu är det tur för oss att det inte är några problem, men det är viktigt att komma ihåg att det är en inställning inte alla har möjlighet att ha. Men det låter som om du har en fantastiskt bra syn på ditt karriärval, även om kanske inte alla blir stjärnor och multimiljonärer 😉

Postat (redigerat)
Det där med "kosta vad det kosta vill" går bara att säga om man faktiskt har pengar. Nu är det tur för oss att det inte är några problem, men det är viktigt att komma ihåg att det är en inställning inte alla har möjlighet att ha. Men det låter som om du har en fantastiskt bra syn på ditt karriärval, även om kanske inte alla blir stjärnor och multimiljonärer 😉

När jag säger: "kosta vad det kosta vill" tänker jag inte enbart på pengar, utan uppoffringar. Jag lämnar nu en fast anställning, min studio och mitt liv, då jag fått chansen att bli uppsagd p.g.a arbetsbrist, för att istället följa min dröm. Några 80 tusen till utbildning har jag inte. Utan lånar 65 av CSN och betalar resten själv.

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Postat
Oj jävlar, imponerande. Modigt.

Har du tänkt bo i Solna?

Modigt å modigt, vet jag väl inte ☺️ Jag har fixat ett tillfälligt boende hos en kompis där nere tills jag hittar något eget. I dagsläget bor jag i en helt nyrenoverad 3:a, men när man kommer till stockholm så blir det väl till att bo i en "garderob" eller något för att få råd 😉 Men det ordnar sig.

Ja, jag ska väl försöka hitta något skrymsle i solna, men det är nog svårt, hehe.

//Fredrik

Postat
Min plan är att ta mig exakt dit jag vill. Kosta vad det vill. Jag har bestämt mig oavsett hur många som slår en på näsan. Det är en svår bransch. Men om man skulle lyssna på alla som säger att det är omöjligt att lyckas så är hoppet och drömmarna snart körda i botten.

Så det är bara att köra 😊

Jag gillar din inställning kompis. 🙂

Postat

Så det är bara att köra 😄

Jag gillar din inställning kompis. 😄

Tack tbruce! 😉

Postat

....måste instämma....gillar din inställning riktigt mkt! Det krävs ett sånt synsätt för att lyckas....

och eftersom vi är bland de få förunnade i världen som verkligen KAN förverkliga våra drömmar om vi bara vågar satsa, så vore det ju nästa lite fördjävligt om vi inte tog den chansen, right? 🙂

lycka till!

Postat

Så det är bara att köra 🙂

Jag gillar din inställning kompis. 😎

Instämmer, även om jag inte kanske tror att ljudteknikerkurs egentligen är målet - dit du vill? - men rätta mig gärna om jag har fel.

Ganska många har gått SAE nu och ganska få av dem jobbar i branschen. Säkert vettigt att lära sig lite teori och få solida baskunskaper men kontakter och allmänt flyt tror jag man skaffar sig på annat vis.

Hursomhelst, lycka till!

Postat (redigerat)

Så det är bara att köra 😉

Jag gillar din inställning kompis. 🙂

Instämmer, även om jag inte kanske tror att ljudteknikerkurs egentligen är målet - dit du vill? - men rätta mig gärna om jag har fel.

Ganska många har gått SAE nu och ganska få av dem jobbar i branschen. Säkert vettigt att lära sig lite teori och få solida baskunskaper men kontakter och allmänt flyt tror jag man skaffar sig på annat vis.

Hursomhelst, lycka till!

Näe, alltså. Jag ska plugga där för att förbättra mina egna produktioner + för att bygga ett större kontaktnät för att bilda ett producent team. Kontakterna har jag redan, men ibland så brister idéerna p.g.a produktionsfel i mixen, och det vill jag komma bort ifrån. Sen tror jag att det är bra att ha saker på pappret ☺️

Att få av dom jobbar i branschen - Vart kommer den informationen ifrån?

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.