Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej pÄ er!

Den 27 november (prel datum) börjar jag pĂ„ SAE i solna. Jag ska gĂ„ deras Audio Engineering Program. Jag var dĂ€r igĂ„r för andra gĂ„ngen och trĂ€ffade en massa trevliga handledare, drack kaffe med ljudteknikern som Ă€r ansvarig för deras Studio 301 och hade en intagningsintervju med rektorn. Efter detta fick jag veta att jag kom in. Det var mycket givande 😉

SĂ„ nu tĂ€nkte jag höra om det Ă€r nĂ„gon mer hĂ€r som ska söka eller gĂ„ dĂ€r? 😄

Mvh

Fredrik

Annons
Postat
*bump* 😆

jag gick dÀr för nÄgra Är sedan. mycket bra utbildning men se till att varva med livejobb eller studioinspelning eller dyl. mycket teori och lite hands-on tyckte jag. arbetslivserfarenhet gÄr mycket lÀngre Àn utbildning i den hÀr branchen. Men allt som allt en mycket bra grund att stÄ pÄ.

Postat
*bump* 🙁

jag gick dÀr för nÄgra Är sedan. mycket bra utbildning men se till att varva med livejobb eller studioinspelning eller dyl. mycket teori och lite hands-on tyckte jag. arbetslivserfarenhet gÄr mycket lÀngre Àn utbildning i den hÀr branchen. Men allt som allt en mycket bra grund att stÄ pÄ.

Tack för informationen 😉

Postat

ett tips till, se till att vara i deras studios sÄ mkt du bara kan....!! finns mer möjlighet att vara dÀr Àn de flesta (t.ex jag) utnyttjar....hÀng med pÄ klasspolarnas projekt, ratta, hjÀlp till....osv....

för övrigt: grattis! 😛

Postat
ett tips till, se till att vara i deras studios sÄ mkt du bara kan....!! finns mer möjlighet att vara dÀr Àn de flesta (t.ex jag) utnyttjar....hÀng med pÄ klasspolarnas projekt, ratta, hjÀlp till....osv....

Tack för ditt svar! 😛 Jag Ă€r inte sĂ„ mycket för att hĂ€nga pĂ„ krogen och tjejer gĂ„r bort helt. SĂ„ dĂ€rför kommer jag att tillbringa all min tid pĂ„ skolan och i deras studios 😛

GÄr du dÀr idag Mr Keys? Eller har du gÄtt dÀr?

Mvh

Fredrik

Postat
Grattis Fredrik! 🙂

Hoppas utbildningen blir givande och kul.

Vad fick dig att vÀlja just SAE's utbildning?

.Viktor

Tack sÄ mycket!!!

Ja, men man fĂ„r ju lite beslutsĂ„ngest sĂ„dĂ€r. LĂ€mna fina studion och flytta 24 mil bort, men det Ă€r vĂ€l nödvĂ€ndigt antar jag 😛 Jag valde SAE p.g.a att jag tror jag har störst chans att trĂ€ffa dom mĂ€nniskor som kan ge mig kontakter dĂ€r. Visar man framfötterna och hela tiden Ă€r med i svĂ€ngarna sĂ„ tror jag att man kommer lĂ„ngt. Sen har dom ju vĂ€ldigt fina studios ocksĂ„ 😛 Och jag har viljan, sĂ„ dĂ„ Ă€r det bara att köra 😛

Mvh

Fredrik

Postat

Tack för ditt svar! 😛 Jag Ă€r inte sĂ„ mycket för att hĂ€nga pĂ„ krogen och tjejer gĂ„r bort helt. SĂ„ dĂ€rför kommer jag att tillbringa all min tid pĂ„ skolan och i deras studios 😛

Mvh

Fredrik

Jag gick ut hösten 2000....GÄr man ut med toppbetyg sÄ har man, om jag inte missuppfattat det, ganska bra möjligheter att "jobba" pÄ SAE efterÄt....som supervisor....vilket ju ger Ànnu bÀttre möjligheter till kunskap och kontakter.

Jag vet inte hur det Àr idag,men dÄ var det ju en del stora namn som spelade in dÀr en del....borde vara det idag ocksÄ..!?

Postat

Mvh

Fredrik

Jag gick ut hösten 2000....GÄr man ut med toppbetyg sÄ har man, om jag inte missuppfattat det, ganska bra möjligheter att "jobba" pÄ SAE efterÄt....som supervisor....vilket ju ger Ànnu bÀttre möjligheter till kunskap och kontakter.

Jag vet inte hur det Àr idag,men dÄ var det ju en del stora namn som spelade in dÀr en del....borde vara det idag ocksÄ..!?

Jaha! HĂ€rligt! 😛 Ja, dĂ„ Ă€r det bĂ€st att se till att fĂ„ grymma betyg dĂ„. Ja, dom hade nĂ„n kĂ€nd artist dĂ€r nu, men jag kommer inte ihĂ„g vilken. Sen berĂ€ttade teknikern en massa saker om nĂ€r westlife var dĂ€r. Det var roligt 🙂

Postat

Vad gĂ„r kalaset loss pĂ„ per termin? Hemsidan Ă€r ju verkligen svĂ„r att hitta pĂ„. Är det arbetsprov eller gymnasiebetyg eller meriter som gĂ€ller? TĂ€nkte dyka upp pĂ„ torsdag nĂ€r de har öppet hus, nĂ„gon mer som ska dit? Är det för sent att söka in för november nu?

/Mattis

www.myspace.com/samaireband

Postat
Vad gĂ„r kalaset loss pĂ„ per termin? Hemsidan Ă€r ju verkligen svĂ„r att hitta pĂ„. Är det arbetsprov eller gymnasiebetyg eller meriter som gĂ€ller? TĂ€nkte dyka upp pĂ„ torsdag nĂ€r de har öppet hus, nĂ„gon mer som ska dit? Är det för sent att söka in för november nu?

/Mattis

Hela utbildningen gĂ„r pĂ„ 79300:- om du betalar mĂ„nadsvis. Betalar du hela avgiften direkt sĂ„ fĂ„r du 5% rabbat. Men vem har rĂ„d med det. Typ rikemansbarn eller nĂ„tt 😛 Det viktigaste för att fĂ„ komma in Ă€r att du har ett gediget intresse och Ă€r fullt medveten vad du ger dig in pĂ„. DĂ„ dom inte vill ge bort en plats till nĂ„gon som Ă€r osĂ€ker, dĂ„ skolan lever pĂ„ pengarna ifrĂ„n eleverna.

Dom hade nĂ„gra platser kvar vad jag vet 😛

Fredrik

Postat

Hela utbildningen som i ett Ă„r, eller fyra Ă„r? 😠 Jag kollade pĂ„ den internationella sidan och dĂ€r verkade det som det kostade i runda slĂ€ngar 170 000 kr för fyra Ă„r. €9500 första Ă„ret och sen €3000 för alla följande Ă„r. Fyra Ă„r var masterutbildningen.

/Mattis

Postat
Hela utbildningen som i ett Ă„r, eller fyra Ă„r? 😉 Jag kollade pĂ„ den internationella sidan och dĂ€r verkade det som det kostade i runda slĂ€ngar 170 000 kr för fyra Ă„r. €9500 första Ă„ret och sen €3000 för alla följande Ă„r. Fyra Ă„r var masterutbildningen.

/Mattis

79300:- sek Ă€r för ett Ă„r. 😠

Postat

som det var back in the days sÄ pungade man typ, 70 lax för antingen 9 mÄnader heltid, eller 18mÄnader deltid....och fick ett sÄ kallat AED (Audio Engineering Diploma) om man fick "75% < " som totalresultat....

Postat
79300:- sek Ă€r för ett Ă„r. 🙂

Okej. Och det kostar lika mycket de följande Ären? Vilken utbildning tÀnkte du lÀsa?

/Mattis

Postat (redigerat)
79300:- sek Ă€r för ett Ă„r. 🙂

Okej. Och det kostar lika mycket de följande Ären? Vilken utbildning tÀnkte du lÀsa?

/Mattis

Jag ska lÀsa Audio Engineering Program. Det gÄr bara att gÄ ett Är i sverige. Andra Äret ska man helst lÀsa vidare i Australien. Tror andra Äret gÄr pÄ ca 120 000:-

1 Ă„ret: Certificate ---> Diploma

2 Äret: Akademisk vidareutbildning (Bachelor of arts, eller nÄtt)

3 - 4 Äret: Dok och master endast 20 p frÄn magister examen (tror jag)

Redigerat av Sonefors
Postat
Den 27 november (prel datum)

Vilket konstigt datum att börja pĂ„? 🙂

Ja, det mĂ„ sĂ„ vara, hehe. Men det passar mig perfekt 😄

Postat
Jag trodde allt var ett enda stort program och lÀstes i Sverige, men tydligen inte dÄ. TrÄkigt och bökigt, men jag ska dit och kika iallafall.

Ja, men utbildningen i sverige Àr mer som en KY utbildning vad jag har förstÄtt. Men det ger dig grunden för akademiska vidareutbildningar, vilket Àr vÀldigt bra.

Vissa tycker att det Àr mycket pengar, men det Àr det egentligen inte. Det finns mÄnga utbildningar eller kurser som kostar bra mycket mer, och har du dessutom en dröm om att bli en vÀlkÀnd lÄtskrivare, producent eller tekniker sÄ Àr detta smÄpengar, jÀmfört med vad du planerar att tjÀna.

Min plan Àr att ta mig exakt dit jag vill. Kosta vad det vill. Jag har bestÀmt mig oavsett hur mÄnga som slÄr en pÄ nÀsan. Det Àr en svÄr bransch. Men om man skulle lyssna pÄ alla som sÀger att det Àr omöjligt att lyckas sÄ Àr hoppet och drömmarna snart körda i botten.

SĂ„ det Ă€r bara att köra 😉

Postat

Det dĂ€r med "kosta vad det kosta vill" gĂ„r bara att sĂ€ga om man faktiskt har pengar. Nu Ă€r det tur för oss att det inte Ă€r nĂ„gra problem, men det Ă€r viktigt att komma ihĂ„g att det Ă€r en instĂ€llning inte alla har möjlighet att ha. Men det lĂ„ter som om du har en fantastiskt bra syn pĂ„ ditt karriĂ€rval, Ă€ven om kanske inte alla blir stjĂ€rnor och multimiljonĂ€rer 😉

Postat (redigerat)
Det dĂ€r med "kosta vad det kosta vill" gĂ„r bara att sĂ€ga om man faktiskt har pengar. Nu Ă€r det tur för oss att det inte Ă€r nĂ„gra problem, men det Ă€r viktigt att komma ihĂ„g att det Ă€r en instĂ€llning inte alla har möjlighet att ha. Men det lĂ„ter som om du har en fantastiskt bra syn pĂ„ ditt karriĂ€rval, Ă€ven om kanske inte alla blir stjĂ€rnor och multimiljonĂ€rer 😉

NÀr jag sÀger: "kosta vad det kosta vill" tÀnker jag inte enbart pÄ pengar, utan uppoffringar. Jag lÀmnar nu en fast anstÀllning, min studio och mitt liv, dÄ jag fÄtt chansen att bli uppsagd p.g.a arbetsbrist, för att istÀllet följa min dröm. NÄgra 80 tusen till utbildning har jag inte. Utan lÄnar 65 av CSN och betalar resten sjÀlv.

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Postat
Oj jÀvlar, imponerande. Modigt.

Har du tÀnkt bo i Solna?

Modigt Ă„ modigt, vet jag vĂ€l inte â˜ș Jag har fixat ett tillfĂ€lligt boende hos en kompis dĂ€r nere tills jag hittar nĂ„got eget. I dagslĂ€get bor jag i en helt nyrenoverad 3:a, men nĂ€r man kommer till stockholm sĂ„ blir det vĂ€l till att bo i en "garderob" eller nĂ„got för att fĂ„ rĂ„d 😉 Men det ordnar sig.

Ja, jag ska vÀl försöka hitta nÄgot skrymsle i solna, men det Àr nog svÄrt, hehe.

//Fredrik

Postat
Min plan Àr att ta mig exakt dit jag vill. Kosta vad det vill. Jag har bestÀmt mig oavsett hur mÄnga som slÄr en pÄ nÀsan. Det Àr en svÄr bransch. Men om man skulle lyssna pÄ alla som sÀger att det Àr omöjligt att lyckas sÄ Àr hoppet och drömmarna snart körda i botten.

SĂ„ det Ă€r bara att köra 😊

Jag gillar din instĂ€llning kompis. 🙂

Postat

SĂ„ det Ă€r bara att köra 😄

Jag gillar din instĂ€llning kompis. 😄

Tack tbruce! 😉

Postat

....mÄste instÀmma....gillar din instÀllning riktigt mkt! Det krÀvs ett sÄnt synsÀtt för att lyckas....

och eftersom vi Ă€r bland de fĂ„ förunnade i vĂ€rlden som verkligen KAN förverkliga vĂ„ra drömmar om vi bara vĂ„gar satsa, sĂ„ vore det ju nĂ€sta lite fördjĂ€vligt om vi inte tog den chansen, right? 🙂

lycka till!

Postat

SĂ„ det Ă€r bara att köra 🙂

Jag gillar din instĂ€llning kompis. 😎

InstÀmmer, Àven om jag inte kanske tror att ljudteknikerkurs egentligen Àr mÄlet - dit du vill? - men rÀtta mig gÀrna om jag har fel.

Ganska mÄnga har gÄtt SAE nu och ganska fÄ av dem jobbar i branschen. SÀkert vettigt att lÀra sig lite teori och fÄ solida baskunskaper men kontakter och allmÀnt flyt tror jag man skaffar sig pÄ annat vis.

Hursomhelst, lycka till!

Postat (redigerat)

SĂ„ det Ă€r bara att köra 😉

Jag gillar din instĂ€llning kompis. 🙂

InstÀmmer, Àven om jag inte kanske tror att ljudteknikerkurs egentligen Àr mÄlet - dit du vill? - men rÀtta mig gÀrna om jag har fel.

Ganska mÄnga har gÄtt SAE nu och ganska fÄ av dem jobbar i branschen. SÀkert vettigt att lÀra sig lite teori och fÄ solida baskunskaper men kontakter och allmÀnt flyt tror jag man skaffar sig pÄ annat vis.

Hursomhelst, lycka till!

NĂ€e, alltsĂ„. Jag ska plugga dĂ€r för att förbĂ€ttra mina egna produktioner + för att bygga ett större kontaktnĂ€t för att bilda ett producent team. Kontakterna har jag redan, men ibland sĂ„ brister idĂ©erna p.g.a produktionsfel i mixen, och det vill jag komma bort ifrĂ„n. Sen tror jag att det Ă€r bra att ha saker pĂ„ pappret â˜ș

Att fÄ av dom jobbar i branschen - Vart kommer den informationen ifrÄn?

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.