Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag funderar på att köpa den nya Imacen (20", 2,4 ghz, 2 gb)

(Detta pga PT inte går runt på min pc utan att hacka och stoppa. Dessutom blir det ett fruktansvärt oljud på fläkten när ett antal spår och effekter är laddade.)

Jag har alltid haft pc men vad jag kunnat läsa av andra trådar så är övergången till mac inte särskilt dramatisk.

Nåväl, jag har några frågor till er som har mac:

Kan man vara säker på att PT går (och går bra) på den nya Imacen? (M-box2, PT LE)

Är Imacen så pass tyst att man kan spela in med mic i närheten av den?

Bör jag överväga att ta någon av de andra Imacarna? I så fall varför?

Är det värt att lägga pengar på trådlös mus och tangentbord? I så fall varför?

Bör/ska/måste man ha extern h-disk till musikfilerna även fast den interna går i 7200?

Är det bättre att ta den mindre h-disk som ingår och lägga pengarna på en extern än att lägga till för en större intern?

Ska man ta en större intern h-disk hursomhelst? 500 gb?

McNovis

Annons
Postat (redigerat)

Jag fick min nya iMac i veckan, väldigt trevligt 😄

Efter att kört med en PowerBook G4 i några år är denna burk helt klart ett stort lyft.

Hur som helst, en extern disk är väl aldrig fel. För tillfället kör jag med en USB2.0 disk, det funkar helt ok, men längre fram blir det nog att satsa på en disk med FW800-anslutning. Bör nog förbättra prestandan ytterligare.

Vad gäller datorns ljudnivå är jag faktiskt imponerad. Om man jämför med andra stationära burkar jag har haft är denna riktigt tyst. Det man hör är ett svagt surrande från fläkten/kylningen..... Har dock inga erfarenheter från burkar som är bygda för just studiobruk, utan jämför i detta fall med stationära standarddatorer. Men rimligtvis borde den inte orsaka så mycket ljud att det stör din inspelning.

På det det stora är jag mycket nöjd med iMacen, ett stort plus är ju att den är så otroligt snygg 🙂

Redigerat av [marv]
Postat
Jag fick min nya iMac i veckan, väldigt trevligt 😄

Efter att kört med en PowerBook G4 i några år är denna burk helt klart ett stort lyft.

Hur som helst, en extern disk är väl aldrig fel. För tillfället kör jag med en USB2.0 disk, det funkar helt ok, men längre fram blir det nog att satsa på en disk med FW800-anslutning. Bör nog förbättra prestandan ytterligare.

Vad gäller datorns ljudnivå är jag faktiskt imponerad. Om man jämför med andra stationära burkar jag har haft är denna riktigt tyst. Det man hör är ett svagt surrande från fläkten/kylningen..... Har dock inga erfarenheter från burkar som är bygda för just studiobruk, utan jämför i detta fall med stationära standarddatorer. Men rimligtvis borde den inte orsaka så mycket ljud att det stör din inspelning.

På det det stora är jag mycket nöjd med iMacen, ett stort plus är ju att den är så otroligt snygg 🙂

Tack för svar - det låter ju lovande!

Vilken av Imacarna är det? Vilket program använder du?

Vad är det för märke på usb2-disken? - är den tyst?

Postat
Tack för svar - det låter ju lovande!

Vilken av Imacarna är det? Vilket program använder du?

Vad är det för märke på usb2-disken? - är den tyst?

Jag nöjde mig med budgetvarianten, dvs 2.0 Ghz, men det är fullt tillräcklig för mina behov. Kör Ableton Live mestadels.

Vad gäller usb-disken är det ingen höjdardisk, köpte något billigt på en av de stora elektronikkedjorna. Den låter alldeles för mycket.... Kolla exempelvis här, http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1023247, för ett gäng USB och/eller FW-diskar. Jag skulle lägga pengarna på en Firewire-disk.....

Postat (redigerat)

Jag har suttit i snart en vecka på den nya iMacen.. 2,4 GHz med 1 GB ram...

De är übersköna... men skaffa INTE det trådlösa tangentbordet. De har ingen numrerisk del utan är precis som tangentbordet på Apples bärbara maskiner.

Jag har dock inte hunnit testa dem än som musikburkar men tror att de kommer att råka gansaka hårt. Det är samma komponenter som i MacBook Pro maskinerna... vilket jag just nu andvänder som musikdator.

Men för mig blir det snart en sproilarns MacPro 😆 jag får ju schysst rabatt haha.

Iövrigt så är Macarna generellt mkt tystar än en PC... och OS X är optimerat för att kunna köra musikprogram.

Apple kallade sina kunder förut för prosumers och inte consumers hehe... så de vet vad som krävs av maskinerna och de vet att många av deras kunder har kreativa jobb.

Hoppas du fick lite mer kött på benen nu...

Och kör en FW 800 disk... kommer tjäna mkt på det.

/Limpo

Redigerat av Limpo
Postat
Jag har suttit i snart en vecka på den nya iMacen.. 2,4 GHz med 1 GB ram...

De är übersköna... men skaffa INTE det trådlösa tangentbordet. De har ingen numrerisk del utan är precis som tangentbordet på Apples bärbara maskiner.

....

Behöver man det numeriska för musikprogram?

Iövrigt så är Macarna generellt mkt tystar än en PC... och OS X är optimerat för att kunna köra musikprogram.

..

Låter bra!

Och kör en FW 800 disk... kommer tjäna mkt på det.

Jag antar att macen har fw 800 interface?

Kan du rekommendera någon eller något märke - som är tyst

Postat
Jag antar att macen har fw 800 interface?

Kan du rekommendera någon eller något märke - som är tyst

Har både FW400 och FW800

Postat

Du behöver inte det numeriska för att köra musikprogram, men det kan uderlätta om du vill jobba snabbt. Flera av ProTools snabbkommandon ligger på de numeriska. Tex Rec, Play, Stop, FF, Rew.

Men du kan ju klart klicka på transporten med musen.

Ett alternativ är om du kan komma över det "förra" trådlösa tangentbordet som är vitt.

Det är bluetooth och har en numerisk del.

ProTools LE och mbox2 ska funka fint med imac. Kolla denna länk för kompabilitetsinfo hos digidesign.

Postat (redigerat)

Jag andvänder den numreriksa delen väldigt mkt och är lite besviken på att de har tagigt bort den på de trådlösa... de vita finns kvar tills lagret är slut...

Lacie bigdisk tror jag den heter... ska vara bra:)

Iomega är ett annat bra märke.. kolla runt lite.. men se till att det är minst är 7200 rpm disk

/Limpo

edit: ber om ursäkt för alla mina stavfel, andvänder det nya tangentbordet nu 😆

Redigerat av Limpo
Postat
Är Imacen så pass tyst att man kan spela in med mic i närheten av den?

Jag har den "gamla" iMacen (köpt för ca nio månader sen), den hörs när CDläsaren går igång eller när processorn jobbar riktigt på högvarv, annars (dvs för det mesta) är den väldigt tyst. Om du spelar in med en känslig mick i ett dämpat rum så kommer det säkert höras, men det bör ändå inte vara något jättestort problem...

Är det värt att lägga pengar på trådlös mus och tangentbord? I så fall varför?

Detta bestämmer du själv. Jag har både trådad och trådlös mighty mouse och trådad och trådlös av gamla tangentbordet och växlar. Irriterande att behöva byta batterier tycker jag, men ganska praktiskt att kunna styra inspelning från andra sidan rummet...

Bör/ska/måste man ha extern h-disk till musikfilerna även fast den interna går i 7200?

Är det bättre att ta den mindre h-disk som ingår och lägga pengarna på en extern än att lägga till för en större intern?

Ska man ta en större intern h-disk hursomhelst? 500 gb?

McNovis

Du "måste" ha en backupdisk, och den bör ju helst vara i ungefär samma storlek som den inbyggda för att fylla sitt syfte... sen handlar det väl helt enkelt om att köpa så stora diskar som plånboken tillåter... 😆

För övrigt föreslår jag att du väntar två månader med att köpa datorn, för då bör Leopard vara släppt... där finns bland annat smidiga backupfunktioner inbyggda i systemet.

Postat (redigerat)

Även jag är inne på att införskaffa mig en iMac, Nytt ljudkort och externa diskar. Delar med mig av mina tankar och hoppas att någon finner något gott av detta 😉 Såhär har jag tänkt mig:

1) Vänta tills Leopard är släppt och verifiera att Logic fungerar i Leopard, mest troligt kommer även Logic att uppdateras inom en inte allför avlägsen framtid för att nyttja de 64-bitar Leopard kör på istället för 32-bitar som Tiger kör på. Väntan kan alltså bli lite längre än jag önskar men men, inte så mycket att göra åt...

2) Vill också se ett test där man mäter prestandaskillnad mellan iMac 24" 2.4GHz och 2.8Ghz modellerna där jag också är intresserad av att veta om 2.8GHz modellen låter mer än 2.4GHz modellen (antar att 2.8GHz processorn producerar mer värme än 2.4GHz processorn gör). Vill ha en iMac som är så tyst som möjligt men med så mycket krut i som möjligt. Ljudnivå går före prestanda för mig.

3) Köpa en iMac 24" med 2GB RAM och 500GB Hårddisk. 2GB RAM räcker inledningsvis för mig och jag antar att minnespriserna kommer att sjunka med tiden ifall det nu visar sig att jag behöver mer RAM-minne i framtiden. Som ljudkort blir det ett RME FireFace 800 som jag kör in i FireWire400 porten på iMacen (FireFace800 använder bara FW800 när man har två eller fler FireFace800 sammankopplade) för att kunna nyttja FW800 porten på iMacen till två externa hårddiskar. Har inte bestämt mig för om jag skall köpa en hårddisk på 500GB och en på 1TB som backup eller om jag skall ha 2st 500GB diskar. Fördelen med att ha 1TB disk är att man kan köra backup på hela systemet men nackdeln är att det blir dyrare samtidigt som man inte måste ta backup på allt.

Alternativt kör man med FireFace800 på FW800 och diskarna på FW400 men jag antar att detta blir en prestandaförsämring då det kritiska är flödet av data mellan hårddiskarna och ljudkortet och diskarna då är den svaga länken i kedjan?

Angående trådlösa tangentbord och möss så är mina erfarenheter att man aldrig behöver bry sig om tangentbordet fungerar eller om musen svara tillräckligt snabbt med sladdversionerna. Likaså behöver man inte brys sig om mina trådlösa prylar kommer att störas av grannens trådlösa tangentbord eller något annat som kan vålla problem för mig. För mig faller valet enkelt på trådversionen av tangentbord och mus då man dessutom får man 2st extra USB2.0 portar med i tangentbordet med tråd. 😆

Allt som allt kommer jag att få en tyst inspelningsmiljö som ändå är kraftfull nog för mina behov och som tar väldigt lite utrymme där den står vilket är precis vad jag vill ha 😆

EDIT: Stavfel...

Redigerat av Implasticyde
Postat
Du behöver inte det numeriska för att köra musikprogram, men det kan uderlätta om du vill jobba snabbt. Flera av ProTools snabbkommandon ligger på de numeriska. Tex Rec, Play, Stop, FF, Rew.

Men du kan ju klart klicka på transporten med musen.

Ett alternativ är om du kan komma över det "förra" trådlösa tangentbordet som är vitt.

Det är bluetooth och har en numerisk del.

Tack för den informationen - alltså både billigare och bättre med det ordinarie.

ProTools LE och mbox2 ska funka fint med imac. Kolla denna länk för kompabilitetsinfo hos digidesign.

Tack för länken - ska kolla den.

Postat
Jag andvänder den numreriksa delen väldigt mkt och är lite besviken på att de har tagigt bort den på de trådlösa... de vita finns kvar tills lagret är slut...

Ok - inget trådlös alltså.

Lacie bigdisk tror jag den heter... ska vara bra:)

Iomega är ett annat bra märke.. kolla runt lite.. men se till att det är minst är 7200 rpm disk

Tack för förslagen

edit: ber om ursäkt för alla mina stavfel, andvänder det nya tangentbordet nu 😆

Är det annan upplägg än qwerty ? 😆

Postat
Är det annan upplägg än qwerty ? 🙂

Haha... nej men känns lite annorlunda... knapparna är mindre tror jag

Postat
Om du spelar in med en känslig mick i ett dämpat rum så kommer det säkert höras, men det bör ändå inte vara något jättestort problem...

Utmärkt!

Jag har både trådad och trådlös mighty mouse och trådad och trådlös av gamla tangentbordet och växlar. ..... ganska praktiskt att kunna styra inspelning från andra sidan rummet...

Det var ju en tanke!

Du "måste" ha en backupdisk, och den bör ju helst vara i ungefär samma storlek som den inbyggda för att fylla sitt syfte... sen handlar det väl helt enkelt om att köpa så stora diskar som plånboken tillåter... 🙂

Kan man inte göra backup/göra kopior genom att bränna ner på dvd?

För övrigt föreslår jag att du väntar två månader med att köpa datorn, för då bör Leopard vara släppt... där finns bland annat smidiga backupfunktioner inbyggda i systemet.

Kan man vara säker på att PT LE då kommer funka? Vad kan en uppdatering av OS kosta om man köper nu?

tack för alla svar!

Postat
1) Vänta tills Leopard är släppt

2) Vill också se om 2.8GHz modellen låter mer än 2.4GHz modellen

3) Köpa en iMac 24" med 2GB RAM och 500GB Hårddisk. 2GB RAM räcker inledningsvis för mig

Har inte bestämt mig för om jag skall köpa en hårddisk på 500GB och en på 1TB som backup eller om jag skall ha 2st 500GB diskar. Fördelen med att ha 1TB disk är att man kan köra backup på hela systemet men nackdeln är att det blir dyrare samtidigt som man inte måste ta backup på allt.

Angående trådlösa tangentbord och möss så är mina erfarenheter att man aldrig behöver bry sig om tangentbordet fungerar eller om musen svara tillräckligt snabbt med sladdversionerna.

dessutom får man 2st extra USB2.0 portar med i tangentbordet med tråd.

Vet inte om jag kan vänta så länge - kanske inte är så dyrt att uppgradera sen?

2.8 ghz - då börjar det bli lite mycket pengar för mej och jag vill också ha det så tyst som möjligt

Hoppas också att 2 gb räcker

Är det bara till backup man ska ha extern h-disk - jag trodde det mest var för att lägga musikfiler skilt från OS?

På min pc tar jag "backup" genom att bränna ner mina filer till dvd. För själva systemet finns en restore-skiva.

Vad bra med 2 extra usb på tangentbord med tråd

Tack för svar!

Postat

Jodå, du kan göra backup på tusen (nåja) olika sätt, men jag vet iaf att jag inte skulle ha lust att hålla koll på sisådär hundra DVD-skivor... än mindre lägga ner tid på att bränna dom.

Kan vara värt att nämna att trådlösa mighty mousen har en annan trackingmetod som är mer exakt... när jag kör direkt på mitt skrivbord (träyta med mindre ojämnheter) så funkar det helt och hållet felfritt med den, medans den trådade hoppar till eller läser av fel ibland - inte så det är något stort problem, men...

Förresten så måste du ju inte byta varken mus eller tangentbord - om du redan har några som du är nöjd med så kör på dom vettja!

Postat
Jodå, du kan göra backup på tusen (nåja) olika sätt, men jag vet iaf att jag inte skulle ha lust att hålla koll på sisådär hundra DVD-skivor... än mindre lägga ner tid på att bränna dom.

OK - innebär det alltså en extern disk för backup och en för musikfiler?

Förresten så måste du ju inte byta varken mus eller tangentbord - om du redan har några som du är nöjd med så kör på dom vettja!

Jag har trådlös mus och tangentbord till min pc - funkar dom till mac?

som sagt McNovis

Postat

Kollade på digidesigns sida - där står

Mid 2007 Models — Testing in Progress

20-inch iMac (MA876LL) 2.0GHz Intel Core 2 Duo

20-inch iMac (MA877LL) 2.4GHz Intel Core 2 Duo

24-inch iMac (MA878LL) 2.4GHz Intel Core 2 Duo

24-inch iMac 2.8GHz Intel Core 2 Extreme processor (Configure-to-order option)

Hur länge kan man få vänta på att testen blir klar?

Är det någon som kört PT LE på någaon av dem?

Postat (redigerat)
Vet inte om jag kan vänta så länge - kanske inte är så dyrt att uppgradera sen?

2.8 ghz - då börjar det bli lite mycket pengar för mej och jag vill också ha det så tyst som möjligt

Hoppas också att 2 gb räcker

Är det bara till backup man ska ha extern h-disk - jag trodde det mest var för att lägga musikfiler skilt från OS?

Du får med Leopard om du väntar med att köpa din iMac tills det att Leopard är släppt i fullversion. Annars får du mest troligt betala för Leopard om du vill använda det (har dock för mig att de som köpte en Mac närstående det datum då Tiger släpptes fick Tiger gratis men exakt hur närstående datum man var tvungen att ha minns jag inte så jag tänker inte chansa). Har fått för mig att Leopard släpps någon gång i September eller Oktober men jag kan ha fel.

Man klarar sig säkert aldeles utmärkt med 2.4GHz och för 2.4GHz modellen finns det redan utförda tester (Macworld har gjort en test bland annat, använd google för att hitta fler 🙂 )

Vet inte hur mycket RAM Mac OS X Leopard kommer att använda sig av men jag gör ett stilla antagandet att 2GB räcker om du inte skall köra med massiva samplingar.

Anledningen till att jag tänker skaffa mig två externa hårdiskar är för att jag vill ha en till backup och den andra för musik. Har blivit lärd att man skall använda en hårddisk för operativsystem och en annan hårddisk för musik. Fördelen med att göra så är att man enbart lastar musikhårddisken med data för musik och inte behöver blanda in annan data också. Blandar man in för mycket annan data får hårddisken mekaniskt utföra mer arbete över en större yta vilket gör att läshastigheten blir långsammare för datan du vill spara (musiken) vilket gör att du får oönskade "hack" i din musik kan uppkomma vid för hög belastning på hårddisken.

Hoppas att svaren var uttömmande 🙂

Redigerat av Implasticyde
Postat
Har fått för mig att Leopard släpps någon gång i September eller Oktober men jag kan ha fel.

OK - Får se om jag orkar vänta då

Man klarar sig säkert aldeles utmärkt med 2.4GHz och för 2.4GHz modellen finns det redan utförda tester (Macworld har gjort en test bland annat, använd google för att hitta fler 🙂 )

Bra! Ok jag får gurgla lite då 🙂

Har blivit lärd att man skall använda en hårddisk för operativsystem och en annan hårddisk för musik. .....

Hoppas att svaren var uttömmande 😛

Mycket hårddiskar blir det .. 🙂 Behöver alltså från början en extern för musikfiler - tyst, snabb och stor - Förslag?

uttömmande - absolut - tack!

Postat
Mycket hårddiskar blir det .. 😄 Behöver alltså från början en extern för musikfiler - tyst, snabb och stor - Förslag?

Det är lite lurigt med externa hårddiskar, som alla hårddiskar, ibland får man ett måndagsexemplar men oftast inte. Det som är viktigt att tänka på, oavsett om man har en intern- eller extern hårddisk är att den inte blir för varm. Själv föredrar jag så tysta prylar som möjligt när det gäller datorer men då får man även räkna med att prylarna blir lite varmare varpå man inte bör stapla de externa hårddiskarna ovanpå varann. Detta för att i största möjligaste mån få så bra kylning som möjligt. Av samma anledning bör man inte bygga in en dator i en garderob eftersom det oftast är väldigt dålig ventilation i en garderob. Om man nu vill ha kylning rekommenderar jag att man använder 12cm fläktar och kör dessa på lågt varvtal istället för att köra med mindre fläktar på högre varvtal för att uppnå samma luftflöde. Med varvtalet ökar också ljudnivån för fläktar.

Bifogar lite länkar du kan kolla på i ämnet:

Externa hårddiskar från applestore

Dustin. Kanonbra om man vill veta vad som finns på marknaden, inte alltid billiga dock.

Komplett Förhållandevis billiga prylar och bra info om dessa.

Kelkoo samma som pricerunner. Båda siterna bra för att få reda på hur billigt man kan få en hårddisk samt hur användarna upplever produkterna. Bra att gå igenom innan ett köp för att undvika sämre produkter.

Mer kött på benen för dig/er hoppas jag!? 😉

Postat
Bifogar lite länkar du kan kolla på i ämnet

Mer kött på benen för dig/er hoppas jag!? 😊

Tack för länkar!

Snart har jag till en hel köttgryta 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.