Jump to content
Annons

få bort datorbrus


Hakan2000

Recommended Posts

Hej.

Var inte säker på om jag skulle posta detta i mixning eller här... Gör ett försök.

Jag har lite problem med datorbrus i mina inspelningar. Jag sitter i en ganska lite lägenhet och spelar in och var jag än sätter micken blir det alltid lite datorbrus i inspelningen. Jag brukar EQa bort bruset så gott det går men ljudet påverkas ganska illa av det, särskilt på gitarrinspelningar. Har nån nåt bra tips på brusredusering som inte sabbar ljudet.

Tacksam för hjälp.

Redigerat av Olsberg
Flyttar tråd från Effekter till Redigering
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej.

Var inte säker på om jag skulle posta detta i mixning eller här... Gör ett försök.

Jag har lite problem med datorbrus i mina inspelningar. Jag sitter i en ganska lite lägenhet och spelar in och var jag än sätter micken blir det alltid lite datorbrus i inspelningen. Jag brukar EQa bort bruset så gott det går men ljudet påverkas ganska illa av det, särskilt på gitarrinspelningar. Har nån nåt bra tips på brusredusering som inte sabbar ljudet.

Tacksam för hjälp.

Hej stör du dig på bruset även då gitarren spelar eller är det bara i tomrummen.

Isåfall kan du använda dig av en gate för att stänga ute bruset då gitarren inte spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Var inte säker på om jag skulle posta detta i mixning eller här... Gör ett försök.

Jag har lite problem med datorbrus i mina inspelningar. Jag sitter i en ganska lite lägenhet och spelar in och var jag än sätter micken blir det alltid lite datorbrus i inspelningen. Jag brukar EQa bort bruset så gott det går men ljudet påverkas ganska illa av det, särskilt på gitarrinspelningar. Har nån nåt bra tips på brusredusering som inte sabbar ljudet.

Tacksam för hjälp.

Hej stör du dig på bruset även då gitarren spelar eller är det bara i tomrummen.

Isåfall kan du använda dig av en gate för att stänga ute bruset då gitarren inte spelar.

Tack för tipset, men jag stör mig nog på det även när gitarren låter. Någon annan bra effekt el dyl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Var inte säker på om jag skulle posta detta i mixning eller här... Gör ett försök.

Jag har lite problem med datorbrus i mina inspelningar. Jag sitter i en ganska lite lägenhet och spelar in och var jag än sätter micken blir det alltid lite datorbrus i inspelningen. Jag brukar EQa bort bruset så gott det går men ljudet påverkas ganska illa av det, särskilt på gitarrinspelningar. Har nån nåt bra tips på brusredusering som inte sabbar ljudet.

Tacksam för hjälp.

Hej stör du dig på bruset även då gitarren spelar eller är det bara i tomrummen.

Isåfall kan du använda dig av en gate för att stänga ute bruset då gitarren inte spelar.

Tack för tipset, men jag stör mig nog på det även när gitarren låter. Någon annan bra effekt el dyl?

Det finns ju lite olika pluggar för brum, brus och knaster som man använder om man skall rensa LPinspelningar mm.

Jag tycker dock du ska försöka få tyst på datorn istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Var inte säker på om jag skulle posta detta i mixning eller här... Gör ett försök.

Jag har lite problem med datorbrus i mina inspelningar. Jag sitter i en ganska lite lägenhet och spelar in och var jag än sätter micken blir det alltid lite datorbrus i inspelningen. Jag brukar EQa bort bruset så gott det går men ljudet påverkas ganska illa av det, särskilt på gitarrinspelningar. Har nån nåt bra tips på brusredusering som inte sabbar ljudet.

Tacksam för hjälp.

Hej stör du dig på bruset även då gitarren spelar eller är det bara i tomrummen.

Isåfall kan du använda dig av en gate för att stänga ute bruset då gitarren inte spelar.

Tack för tipset, men jag stör mig nog på det även när gitarren låter. Någon annan bra effekt el dyl?

Det finns ju lite olika pluggar för brum, brus och knaster som man använder om man skall rensa LPinspelningar mm.

Jag tycker dock du ska försöka få tyst på datorn istället.

Tips på bra pluggar för ändamålet? Hur får jag tyst på datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Var inte säker på om jag skulle posta detta i mixning eller här... Gör ett försök.

Jag har lite problem med datorbrus i mina inspelningar. Jag sitter i en ganska lite lägenhet och spelar in och var jag än sätter micken blir det alltid lite datorbrus i inspelningen. Jag brukar EQa bort bruset så gott det går men ljudet påverkas ganska illa av det, särskilt på gitarrinspelningar. Har nån nåt bra tips på brusredusering som inte sabbar ljudet.

Tacksam för hjälp.

Hej stör du dig på bruset även då gitarren spelar eller är det bara i tomrummen.

Isåfall kan du använda dig av en gate för att stänga ute bruset då gitarren inte spelar.

Tack för tipset, men jag stör mig nog på det även när gitarren låter. Någon annan bra effekt el dyl?

Det finns ju lite olika pluggar för brum, brus och knaster som man använder om man skall rensa LPinspelningar mm.

Jag tycker dock du ska försöka få tyst på datorn istället.

Tips på bra pluggar för ändamålet? Hur får jag tyst på datorn?

Vi använder Waves X-Noise. Har inte jämfört den med någon annan liknande plugg, men jag tycker den är jävligt bra iaf.

Du loopar en kort sekvens med bara brummet på, och trycker på "learn" i pluggen, så lär den sig hur oljudet låter, och sedan är det bara att ställa in hur mkt man vill att den ska ta bort. Sen lyssnar man bara på hela ljudfilen och klickar på "difference" (tror jag) så hör man vad den filtrerar bort och kan kontrollera att den suger bort lagom mycket och inte förstör originalljudet.

Självklart är det bästa dock att få bort brummet innan. Kan dock vara jävligt svårt att lyckas med. Kolla så att det inte är en massa lampor inkopplade på samma eluttag som antingen dator eller om du har effekter eller sånt till gitarren. Om gitarrren är dåligt skärmad kan det även påverka var du sitter. Testa att flytta runt lite i rummet.

Sen kan man ju alltid rekommendera att köra genom en förstärkare och micka upp den istället för att lina gitarren direkt in.

Eventuelltl brummar ju förstärkaren också, men det låter säkerligen bättre ändå. 😉

Hoppas jag skrev nåt av värde. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det absolut bästa är om du går på källan till oljudet, dels för att du slipper lägga massa tid på att ta bort bruset och dels för att du "skär bort" en del av dina ljud när du reducerar vissa frekvenser. Risken finns att din färdiga låt får en dov/fattig klang eftersom du applicerat samma brusreduceringsfilter på alla dina spår som du spelat in via mikrofon.

Så, jag rekomenderar dig att öppna din dator och ta reda på vad det är som för oväsen och åtgärda detta. Ta och greppa tag i damsugaren medans du ändå har datorn öppen, därefter ett element för att bli av med statiskelektricitet så att du inte får en urladdning från dig själv in i din dator (vilket innebär att din dator dör...). Ta och damsug interiören och använd ditt sunda förnuft så bör du gå fri från en säker datordöd när du damsuger inuti datorn. När du damsuger fläktarna var noga med att du inte stoppar dessa tvärt om de roterar då det skadar fläktarna.

Allmänt gäller, ju mindre fläktar, ju mer oljud. Ju fler fläktar, ju mer oljud. Ibland sitter det små elaka 4cm fläktar på moderkortet som för ett jäkla liv, likaså grafikkortet brukar ha mindre fläktar. I båda fall finns det passiv kylning att tillgå om du har "rätt" komopnenter i din dator. Kolla in denna siten med förhoppning om att du finner något som passar.

Mest troligt kommer du inte att få en helt tyst dator men förhoppningsvis kan du få ner ljudnivån avsevärt jämfört med vad du upplever just nu om du skaffar dig passiv kyling (som också kräver att du har ett bra genomströmning av frisk luft genom din dator) alternativt större fläktar som roterar med lägre hastighet. Smolket i bägaren är att ju varmare datorkomponenter blir, ju kortare blir deras livslängd vilket gör att du får göra en kompromiss, om du inte vill köpa ny dator d.v.s.

Hoppas att du finner något gott av mitt svar 😉

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är datorbus du vill få bort, är chanserna goda att kunna få bort mycket av det. Med tanke på att datorbruset troligtvis är isolerat till några få frekvensområden (roterande datorfläktar + hårddisk) så finns det bra verktyg.

Min personliga favorit är Adobe Audition. Där hade jag gjort följande (taget ur minnet, har inte programmet framför mig):

1. Visat inspelningen i spektrogramläge istället för vågformsläge. Ett sådant visar energin vid olika frekvenser och det är en baggis att hitta kontinuerliga ljud som ser skräpiga ut. Som datorbrus.

2. Använt markeringsverktyget (eller möjligtvis lassot, beroende på hur brusområdet ser ut) och ringat in det.

3. Därefter finns två vägar att gå. Antingen helt enkelt minska volymen i frekvensområdet, eller använda en brusreduceringsplugg (medföljer i paketet) som verkar endast i det markerade området och inte över hela frekvensspektrat.

Detta tillvägagångssätt har fördelen att man endast tar bort brus/ljudinformation där det är aktuellt och låter det övriga ljudet lämnas orört. Det fungerar förstås bäst om det inte ligger annan ljudinformation med där bruset ligger, men i mitt tycke går det ofta att få bra resultat även om det krockar något, bättre än med övriga brusreduceringsprogram/pluggar.

Ligger bruset utspritt över stora frekvensband (eller hela) så är tillvägagångssättet inte bättre än andra brucreducerare.

Allra bäst är självfallet att eliminera bruset innan inspelning, som några poängterade.

Hej hopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Massa tack för alla tips. Jag ska se till att testa med Adobe Audition och Waves X-Noise.

Att öppna datorn och pilla undviker jag alltid så långt det går. Däremot kanske det skulle funka att skärma mick och dator mer från varandra med nån slags träskiva el dyl. Skulle det funka annars att lägga ett tjockt täcke eller nåt över daton eller blir brand och explosions-risken för stor då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Massa tack för alla tips. Jag ska se till att testa med Adobe Audition och Waves X-Noise.

Att öppna datorn och pilla undviker jag alltid så långt det går. Däremot kanske det skulle funka att skärma mick och dator mer från varandra med nån slags träskiva el dyl. Skulle det funka annars att lägga ett tjockt täcke eller nåt över daton eller blir brand och explosions-risken för stor då?

waves Z Noise är snäppet bättre en x-noice..men ändå jag föredrar ändå hellre dator brus en vad som sker med ljudet när man brusreducerar..

jag skulle föröska täcka datorn med filtar kuddar eller annat under tiden jag spelar in

är det bara under korta perioder så är det nog ingen fara med överhettning

eller om du har tillgång till en liten hall eller något där du kan stänga dörren till

och skaffa hörlurs & micksladds förlängning & spela in med micken där!

😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall du har en dator som inte bara är anpassad för musik utan även är samma dator du kanske använder till spel och du har en stor fläkt på ditt grafikkort. Eftersom du inte ville öppna din dator så finns det enkla (såväl avancerade) program för mjukvaruklockning. I samma program finns det alternativ för hur du vill att dina fläktar ska uppföra sig i olika situationer.

Ex. När du bara använder musikprogram så behöver ju inte grafikkortsfläkten snurra som om det inte vore någon morgondag, utan du kan utan risk dra ner varvtalet ner till under 20% av det normala. Dessa inställningar görs oftast under Fan Control, men var noga med att sätta tillbaka till 100% eller vad du har som standard innan du gör något som kräver något utav ditt grafikkort.

Detta behöver dock inte vara svaret på ditt problem, utan försök att ta reda på vart bruset kommer ifrån.

MvH Viktor

Moho!!! Intressant. Var hittar jag denna fan-control? Vilket program behöver jag?... exempel? Finns det dessutom nåt sätt att kolla så att inget blir överhettat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ till Waves-pluggarna är Wavearts Master Restoration. Betydligt billigare och påstås göra jobbet lika bra. Själv har jag inte hunnit prova ännu men jag gillar företagets övriga pluggar. Vi har förresten lite lösa planer på att testa brusreduceringspluggar i ett kommande nummer av tidningen. Vi får väl se vad som händer 😮

www.wavearts.com

Finns förmodligtvis även i fullt fungerande demoversion om man vill testa hur de funkar innan man halar fram kreditkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har ett liknande problem. När jag spelar in elgitarr via hårdvarumixer, särskilt när jag lägger på effekter som dist och kompression via exempelvis Amplitube så får jag ofta en sorts kombination av brus och brum som ibland kan vara väldigt störande. En del av det går att få bort genom att helt enkelt sänka in-volymen och noisegate hjälper förstås vid låga ljudnivåer, men jag skulle vilja ha en renare signal även vid maximal ljudstyrka. Så vitt jag kan avgöra beror det inte på "felkopplingar" i strömkontakterna och jag har ingen CRT-monitor eller annan utrustning som jag kan tänka mig stör särskilt mycket. Ett förslag jag har hört är att skaffa DI-box. Enligt vad jag förstått justerar en sådan "signal-to-noise-ration" genom att dubblera ljudet (?) och jämföra dubletterna så att störningar rensas från en signal och den rena signalen blir starkare i förhållande till bruset. Ungefär som en noise-reduction-plugg alltså, fast tidigare i kedjan och förhoppningsvis mer effektiv. Kan någon bekräfta eller dementera detta samt gärna förklara vad man egentligen ska ha en DI-box till om inte till detta, så skulle jag bli tacksam. Och om det är värt att skaffa en, bör den då vara aktiv eller klarar man sig med en passiv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...