Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Varför blir det latency för när jag spelar in sång?

Det llåter okej när jag sjunger in men inspelningen hamnar lite efter.

När jag mutar instrumentalen så kommer det också ett delay från sången när jag sjunger.

Annons
Postat (redigerat)

Förutsatt att det inte handlar om emulerade portar eller asiodrivutiner (det finns massor av trådar att läsa om det) så händer det mig också ibland. Datorn orkar helt enketl inte processa så snabbt om jag har många midiinstrument samtidigt. Då hamnar sången lite efter ibland. Det går att flytta filen så den kommer rätt om du ställer om till quantize. Alternativet är att frysa instrument eller försöka spara kraft på andra sätt. Delay-effekten vet jag inte vad det kan vara. Det är inte en fördröjning du talar om utan en verklig delay?

Händer det bara när du har andra spår eller även när du spelar in sång utan andra aktiva spår? För då är probelemet säkert ett annat som handlar om drivisar eller emulerade portar. 😊

edit: ändrade en förvirrad formulering

Redigerat av Egghuvud
drloop (oregistrerad)
Postat

Kör du asiodrivrutiner?

Vilket ljudkort?

Detta händer aldrig mig, det tuffar bara på.

Postat

Du får felsöka signalkedjan steg för steg.

Disabla alla ev effekter på sångspåret - är det fortfarande fördröjt måste det vara nåt drivrutinproblem typ.

Annars kan det vara hur ditt programs latency-kompensering för pluggar fungerar.

I mitt fall så funkar insert-effekter klockrent, men om man kör ut ljudet via en aux.buss kan det ibland bli fördröjningar

• 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.