Jump to content
Annons

inbygd Output "Limiter" i Logic...?


Mr Keys

Recommended Posts

I vissa fall när jag pysslar med en mix, märker jag att "master output"-regeln...ligger och "distar" och blinkar rött ganska ordentligt, och kan gå på +6dB........fast det låter inte illa..!?? hur kommer det sig?

Har bland testat att sänka hela mixen, så den inte ligger för högt, och sedan lägga på en "UAD-precission Limiter", som pressar 6dB, och jämfört detta med att låta logic "överstyra" outputen 6dB, och helt enkelt bara klippa där....och ibland låter det bättre att låta Logic cutta, utan att ens lägga en limiter på materialet....ibland är det tvärtom dock....

Hur kommer det sig? Vad exakt händer med ljudet när det ligger och "klipper" på outputen i Logic, fast man inte hör någon dist..?

Och bouncar man ner ljudfilen till 16/44 så ser det fett klippt ut, men låter helt enkelt bara pressat....ingen direkt hörbar dist där heller....ungefär som att man lagt på en limiter på materialet....

det är en lite luddig fråga, jag vet, men....mina funderingar är....om man nu kan pressa volymen i Logic, bara genom att pumpa så det lyser rött, utan att det direkt sabbar mer än vad t.ex "UAD Precission Limiter" gör, och ibland låter bättre....varför har jag då en limiter?

vad gör logic med ljuden som får det att låta "bra", trots att jag "överstyr" signalen?? finns det någon inbyggd limiter som inte bara rådistar materialet? , eller?

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det där har jag oxå undrar över. Fast jag blir ju feg och vågar inte bounca ner matrealet om det lyser rött. Men nu för tiden så slänger jag på en en UAD Precision Limiter och har den som "wavehammer" Och när jag ser att den börjar jobba så stannar jag där, kanske pressar ytterst lite till. Tittar jag då på VU-mätaren på mastern så lyser den konstat utan att ens gå över till rött.

Men så här gör jag bara med demo. Om det ska mastras så har jag inget alls plus att jag lägger peakarna på ett par dB under noll.

Bra fråga där. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, jo, jag vet....jag fegar också väldigt ofta, och har ofta aldeles för mkt respekt för ljudbilden och dynamiken....men nu börjar jag bli jävligt nyfiken på att testa saker och ting....bara för att se vart man hamnar....vill testa gränserna för vad jag kan åstadkomma i volymväg med den setupen vi har....

ska försöka tänka lite mera "hör jag ingen dist, så finns ingen dist"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nåt som heter headroom. Beroende av kvalitet på ljudkort så kan man pressa peakarna högre utan att det distar men man bör hålla sig helst under nollan för bästa resultat.

Brandy skivan är nog bara hårt mastrad men det är alla moderna popskivor. Kolla "I feel like dancing" men Scissors sisters det är bara ett svart fett streck kvar av den låten.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nåt som heter headroom. Beroende av kvalitet på ljudkort så kan man pressa peakarna högre utan att det distar men man bör hålla sig helst under nollan för bästa resultat.

Brandy skivan är nog bara hårt mastrad men det är alla moderna popskivor. Kolla "I feel like dancing" men Scissors sisters det är bara ett svart fett streck kvar av den låten.

Öppna brandyplattan i nån waveditor och inspektera vetja.. Det ser inte ut som om någon vanlig brickwall har gjort jobbet där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har fått det förklarat för mig så handlar det om att Logic internt jobbar med 32 bitar och därför har ett högre headroom. Bouncar man däremot ner det till ett lägre bitdjup kan det mycket väl dista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nåt som heter headroom. Beroende av kvalitet på ljudkort så kan man pressa peakarna högre utan att det distar men man bör hålla sig helst under nollan för bästa resultat.

Brandy skivan är nog bara hårt mastrad men det är alla moderna popskivor. Kolla "I feel like dancing" men Scissors sisters det är bara ett svart fett streck kvar av den låten.

Öppna brandyplattan i nån waveditor och inspektera vetja.. Det ser inte ut som om någon vanlig brickwall har gjort jobbet där.

Vad menar du att den inte är limiterad till nollan utan kör över???

Har inte plattan men det låter konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nåt som heter headroom. Beroende av kvalitet på ljudkort så kan man pressa peakarna högre utan att det distar men man bör hålla sig helst under nollan för bästa resultat.

Brandy skivan är nog bara hårt mastrad men det är alla moderna popskivor. Kolla "I feel like dancing" men Scissors sisters det är bara ett svart fett streck kvar av den låten.

Öppna brandyplattan i nån waveditor och inspektera vetja.. Det ser inte ut som om någon vanlig brickwall har gjort jobbet där.

Vad menar du att den inte är limiterad till nollan utan kör över???

Har inte plattan men det låter konstigt.

Det ser precis ut som om Darkchild har överstyrt outputen digitalt. Ingen smoothing alls liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det finns nåt som heter headroom. Beroende av kvalitet på ljudkort så kan man pressa peakarna högre utan att det distar men man bör hålla sig helst under nollan för bästa resultat.

Brandy skivan är nog bara hårt mastrad men det är alla moderna popskivor. Kolla "I feel like dancing" men Scissors sisters det är bara ett svart fett streck kvar av den låten.

Öppna brandyplattan i nån waveditor och inspektera vetja.. Det ser inte ut som om någon vanlig brickwall har gjort jobbet där.

Vad menar du att den inte är limiterad till nollan utan kör över???

Har inte plattan men det låter konstigt.

Det ser precis ut som om Darkchild har överstyrt outputen digitalt. Ingen smoothing alls liksom.

Man kan ju inte veta på vilket sätt de har gjort eftersom det ser likadant ut om man sätter en limiter med taket på 0db och pressar satan, som om man klipper outputen.

Jag tycker det hörs om kanaler och mastern klipper i Logic, om det ligger och lyser rött. Det kanske inte låter illa, men det är en skillnad mot om det inte klipper. Vissa distar sina omvandlare (vid inspelning) med flit, så man kan ju inte säga att digital dist alltid är dåligt. Det har hänt att jag överstyr kanaler med flit i Logic.

När jag mixar står masterregeln står alltid på 0 och där klipper det aldrig, om mastern klipper i en mix så är det ju för att man jobbar med för starka nivåer på individuella kanaler, så det klipper vid summeringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nåt som heter headroom. Beroende av kvalitet på ljudkort så kan man pressa peakarna högre utan att det distar men man bör hålla sig helst under nollan för bästa resultat.

Brandy skivan är nog bara hårt mastrad men det är alla moderna popskivor. Kolla "I feel like dancing" men Scissors sisters det är bara ett svart fett streck kvar av den låten.

Öppna brandyplattan i nån waveditor och inspektera vetja.. Det ser inte ut som om någon vanlig brickwall har gjort jobbet där.

Vad menar du att den inte är limiterad till nollan utan kör över???

Har inte plattan men det låter konstigt.

Det ser precis ut som om Darkchild har överstyrt outputen digitalt. Ingen smoothing alls liksom.

Man kan ju inte veta på vilket sätt de har gjort eftersom det ser likadant ut om man sätter en limiter med taket på 0db och pressar satan, som om man klipper outputen.

Jag tycker det hörs om kanaler och mastern klipper i Logic, om det ligger och lyser rött. Det kanske inte låter illa, men det är en skillnad mot om det inte klipper. Vissa distar sina omvandlare (vid inspelning) med flit, så man kan ju inte säga att digital dist alltid är dåligt. Det har hänt att jag överstyr kanaler med flit i Logic.

När jag mixar står masterregeln står alltid på 0 och där klipper det aldrig, om mastern klipper i en mix så är det ju för att man jobbar med för starka nivåer på individuella kanaler, så det klipper vid summeringen.

Jo, det tror jag de flesta är medvetna om . Att Jerkins skulle köra över nollan i mastringen strider ju mot den digitala mastringsnaturlagen (jag kanske är trångsynt).

Det finns iof den nya franska club musiken med ED Records i spetsen. Alla produktioner som släpps från ED Rec är överlouda med inriktning lofi och digitaldist! Fattar faktiskt inte hur dom gör. Har testad själv att trycka låtar så högt det bara går och mastra den så hårt det bara går. Jämnför jag sedan med deras produktioner så är deras nästan dubbelt så höga. Kollar man på filerna så är deras en brickwall och samma med min men det är jätteskillnad i SPL.

Kolla in Justice D.A.N.C.E . Tycker det är coolt gjort och de verkar inte hålla sig till det traditionella i mix och mastring.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

är fett nyfiken på hur man pressar volymen så stenhårt som i de produktioner ni nämner här ovan...och Dr Dre osv osv. Är ju medveten att allt ligger i masteringen, men i många fall måste man slänga iväg en Demo-produktion, för att sälja in, och då vill man ju även där pressa förhållandevis hårt (självklart beroende på vilken typ av musik man jobbar med), utan att det bara blir mos av saker och ting.

Tre ledord för att beskriva vad folk vill när vi skall mixa är typ: Stor, stenhård och hög volym!!!

t.ex: Precission Limiter tycker jag mosar för mkt, och dessutom jobbar i bottenregistret på något skumt sätt, men det kan ju ha att göra med vad man matar den med....

Link to comment
Dela på andra sajter

är fett nyfiken på hur man pressar volymen så stenhårt som i de produktioner ni nämner här ovan...och Dr Dre osv osv. Är ju medveten att allt ligger i masteringen, men i många fall måste man slänga iväg en Demo-produktion, för att sälja in, och då vill man ju även där pressa förhållandevis hårt (självklart beroende på vilken typ av musik man jobbar med), utan att det bara blir mos av saker och ting.

Tre ledord för att beskriva vad folk vill när vi skall mixa är typ: Stor, stenhård och hög volym!!!

t.ex: Precission Limiter tycker jag mosar för mkt, och dessutom jobbar i bottenregistret på något skumt sätt, men det kan ju ha att göra med vad man matar den med....

Man komprimerar och limiterar i flera steg. Ett bra sätt är att mixa med bussar och lägga de olika instrumentgrupperna på varsinn (trummor, gitarrer, sång osv.) Sen komprimerar man alla bussarna varförsig och justerar eq-nivåerna för att undvika krockar. Sen är det mycket lättare att pressa upp nivån i mastringen med exempelvis två kompressorer och en brickwall-limiter utan lika mycket oönskat pump.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har märkt att många låtar jag gör som jag pressar upp har mycket lägre volym än proffessionella inspelningar i iTunes och på iPoden. Det konstiga är att de inte har det om man bränner dom på skiva. Jag har dessutom ingen volymjustering på eller dylikt. Väldigt underligt 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man kan säga att alla DAWs har en inbyggd limiter på mastern.. för signalen kan inte bli högre än 0 dB i det sista steget, där det omvandlas från flyttal (som de flesta DAWs jobbar med internt) till heltal (som ljudkortet och de vanligaste audioformaten använder).

Så signalen klipps, och det är ju en limiter. En lite hård och kanske ful limiter, men ändå. 😠

En "riktig" limiter är lite mer avancerad, och kan hantera peakar lite mer intelligent, så att det låter högre men inte så illa. T ex kan den ha "lookahead" så att den hinner sänka volymen i god tid innan peaken kommer. Den kan ha ett relasevärde som är kalibrerat för hur det mänskliga örat reagerar på volymförändringar, så att man får ett upplevt naturligare ljud utan pumpeffekter, fastän det egetnligen pumpar etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, jo, det är sant att digital dist är en sorts limiter med otroligt fula artefakter, men....vad jag menade var just det att logic INTE ger det där digitaldistknastret som annars uppstår....det ser lika fult ut om man tittar på kurvan, men det låter inte digitaldist....

om man hookar upp en mic och preamp och allt, och pumpar in för hög volym i ljudkortet, så uppstår ju en väldigt ful dist så fort man försöker passera nollan....denna uppstår alltså inte i logic när man enligt mätarna passerar nollan....och ej heller när man bouncar ner till 16bits ljudfil....

Link to comment
Dela på andra sajter

Min teori:

Ingången på ljudkortet har ett binärt tak på x antal bitar. Överstiger man det bitdjupet (dvs hamnar över 0 dB) får inte samplen maxvärdet utan moffar helt enkelt in dom bitarna som kommer in. Indata OR:as alltså med %1111111111111111.

Exempel (16 bitars-inspelning):

%1111111111111111 är max (dvs 0 dB). Skulle man t ex gå över 0dB med värdet %10000000000011000 tolkar då alltså ljudkortet detta som 00000000011000, vilket innebär ett väldigt lågt värde.

Detta sker alltså vid inspelningen. Om man överstyr internt i Logic händer andra saker eftersom programmet jobbar med ett högre bitdjup oavsett i vilket bitdjup man spelar in i. Istället för att bara skita i dom högre bitarna räknas samplevärdet om till max. Hur mycket högre än %1111111111111111 värdet kommer det ändå bli %1111111111111111.

Detta är alltså inget jag är hundra procent säker på, men det borde vara så det funkar.

edit: förtydligade lite

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Logic är STORT men ämnet är större 😉 , så jag drog upp en tråd under MIXNING/MASTRING med hänvisning hit

Det pågår en intressant diskussion under "Logic" som rör digital dist som INTE uppstår trots att nollan är passerad på mastern. Tankar om att de interna 32-bitarna skapar detta dryftas. Tycker för egen del ha sett (hört) samma fenomen i Cubase. Dock att det (till skillnad från utdrag från diskussionen nedan) distar när man tar ned till 16/44,1.

 

Vanskligt att jobba med en "falsk" nivåmarginal, och borde inte mätarna anpassa sig om ni förstår vad jag menar? Eller tänker jag fel (och det är inte omöjligt )?

ja, jo, det är sant att digital dist är en sorts limiter med otroligt fula artefakter, men....vad jag menade var just det att logic INTE ger det där digitaldistknastret som annars uppstår....det ser lika fult ut om man tittar på kurvan, men det låter inte digitaldist....

om man hookar upp en mic och preamp och allt, och pumpar in för hög volym i ljudkortet, så uppstår ju en väldigt ful dist så fort man försöker passera nollan....denna uppstår alltså inte i logic när man enligt mätarna passerar nollan....och ej heller när man bouncar ner till 16bits ljudfil....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...