Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

nu är det så att jag har några lurar som jag tycker har gjort sitt då dom har några år på nacken.

en kollega till mig (berra_- här på forumet. han som också tvingade hit mig) har ett par ultrasone PROline 2500 som låter förbaskat bra och är dundersköna.

http://www.ultrasone.com/htdocs/02_product...cat=1&id=12

och samma företag har ett par hifilurar. HFI-2200 ULE heter dom.

http://www.ultrasone.com/htdocs/02_product...cat=1&id=15

dom snyggare och är även 500 kr billigare.

nu till frågan. vad skiljer ett par studiolurar och hifilurar åt?

och är det någon som har provat dom?

köpet är väl så gott som bestämt redan men man kan ju fråga iaf 😆

tack på förhand.

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik från "Lurar"
Annons
Postat

Bor du i närheten av Malmö, så är du välkommen till mig och testa båda... 🙂

Jag föredrar Proline2500. HFI-2200 är också fina lurar, men de saknar en del jämfört med PL2500.

Sitter precis och lyssnar på lite olika musik, byter mellan de två modellerna och försöker beskriva lite av vad som skiljer... Hörlursförstärkaren är förstås min Benchmark DAC1, så den lämnar inget åt slumpen. 😆

PL2500 är perfektion i minsta detalj. Mer välbalanserad ljudbild är nog extremt svårt att hitta om man inte går upp på löjligt dyra lurar - som förmodligen ändå bara kommer att ge en minimal skillnad. Det finns helt enkelt inget mer att önska. Inga överdrivna frekvensområden och inga dämpade områden, utan bara så härligt naturtroget. Ja - det låter som en reklamtext, men det är inte mindre sant för det, i detta fallet... ☺️

HFI-2200 går inte riktigt lika djupt och inte riktigt lika högt i frekvensresponen - men jag upplever dem som något svagare i det högre mellanregistret.

PL2500 känns mer "öppna" i ljudet och har bättre upplösning i ljudet.

När det gäller komforten så är det hugget som stucket. Båda är helt enkelt skitsköna att ha på sig även om man sitter länge.

Jag tycker absolut att PL2500 är värda prisskillnaden - men har man inte pengarna till dem, så är HFI-2200 också ett bra val, som är bättre än det mesta i prisläget.

Både HFI-2200 och PL2500 finns på lager hos mig, så det är inte som jag försöker styra över dig på vad just jag råkar ha i lager för stunden, utan det är min ärliga mening. ☺️

Postat

då jag bara ska lyssna på musik i mina lurar så tänkte jag att dom bästa ifrån den serien som är tänkt enbart för lyssning skulle vara bäst på det 🙂

och tyvärr så bor jag runt 600 km ifrån malmö. men om jag ska ut på något äventyr så får jag kika förbi.

men det känns bra ändå ☺️ inte som att köpa grisen i säcken. utan mer som att köpa en gyllene gris i en säck som man inte vet om den är 22 eller 24 karat.

och HFI-2200 är ju faktiskt snyggare. ska nog sova på saken i några veckor först 😆 sen så!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.