Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det finns många tokiga exempel på när gitarrförstärkare fångar upp radiosignaler/mobiltelefon mm.

Har man en crt skärm så kan den störa ordentligt om man sitter nära med singelcoils på gitarren.

Mobiltelefonen stänger jag av när jag ska pyssla med musik, annars är den på när jag sitter vid datorn.

Till min stora förvåning så går min telefonsvarare igång ca 30% av fallen då min mobil tar emot eller ringer/skickar sms.

Telefonsvararen heter Telia Respit 30 och är ca 4 år gammal.

Är detta vanligt förekommande?

Det vore perfekt om någon här kan förklara hur detta är möjligt och vad som ligger bakom fenomenet.

Annons
Postat
Det finns många tokiga exempel på när gitarrförstärkare fångar upp radiosignaler/mobiltelefon mm.

Har man en crt skärm så kan den störa ordentligt om man sitter nära med singelcoils på gitarren.

Mobiltelefonen stänger jag av när jag ska pyssla med musik, annars är den på när jag sitter vid datorn.

Till min stora förvåning så går min telefonsvarare igång ca 30% av fallen då min mobil tar emot eller ringer/skickar sms.

Det vore perfekt om någon här kan förklara hur detta är möjligt och vad som ligger bakom fenomenet.

Min trådlösa hemtelefon stör avsevärt mera än mobilen gör, får tom in grannes telefon när den ringer :rolleyes:

Gitarrstärkare varierar tydligen hur bra byggda dom e för,

jag uppfattar det som Marshall tar in mera skit än Fender, som e knäpptyst när mobilen ringer..

Sen att min personliga åsikt e att man skall slänga mobiler åt he**ete eju en annan sak 😛

/Biran

Postat (redigerat)

Dessa typer av störningar du nämner är vanliga.

De har delvis olika orsaker, EMI, elektromagnetisk överförning av störningarna (skärmen t ex) och RFI, radiofrekvent störning (mobiltelefonen t ex).

Mobiltelefonens störning av telefonsvararen kan ha flera olika grundläggande orsaker, men enkelt förklarat så sker det i ditt fall troligvis en likriktning av radiosignalen från mobiltelefonen i telefonsvararen på ungefär samma sätt som det sker i en vanlig radiomottagare. Men den signalen triggar sedan igång svararen i stället. Anledningen? Med stor sannolikhet en dåligt skärmad produkt som inte klarar kraven på störokänslighet. Men dagens mobiltelefoner är samtidigt mycket kraftiga störsändare för annan elektronik.

Samtidigt som massor av billig elektronik är, och blir allt sämre på att klara störningar så blir störningsnivån (både trådlöst och via elnätet) allt högre från biltelefoner, elektronikstyrningar, trådlösa bredband, fläktstyrningar i ventilationsanläggningar, switchade nätaggregat mm mm för att nämna bara några få exempel bland störningskällor som blir allt flera. Så detta är ett stort problem - som ökar allt mera.

Redigerat av Violiner
Postat
Dessa typer av störningar du nämner är vanliga.

De har delvis olika orsaker, EMI, elektromagnetisk överförning av störningarna (skärmen t ex) och RFI, radiofrekvent störning (mobiltelefonen t ex).

Så om man utsätter sig för förmycket strålning samtidigt som man gör musik kanske man förvandlas till en ny Superhjälte.

Vem vet?

😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.