berra_- Postat 14 augusti 2007 Dela Postat 14 augusti 2007 Tjena. Det är så att jag funderar på att inföskaffa mig ett litet rack. Dels för att det inte äter upp min dator, dels för att jag gillar att pillra med hårdvara, dels för att det kommer gå att användas live, dels för att jag kan få ett reverb och kompressor om jag vill och dels för att det är snyggt ☺️ Men jag är lite lost i hur man använder sånt här. Jag kan börja med att skriva vad jag använder mig av just nu. Cubase SE3 M-audio audiophile 2496 (PCI) VTB-1 x2 Som jag förstårt det kan man inte bara använda externa effekter under inspelningen utan också under mixningen? Men då måste jag spela in singnalen på nytt genom effekten? Men jag kan höra hur det låter i real tid om man kryssar i monitorknappen i cubase? Hur ska man koppla allting? Och måste jag koppla om varje gång jag ska byta effekt? Eller kan man koppla på något sätt som en permanent lösning? Krävs bättre ljudkort? Patch har jag hört att man kan använda? Men vad är en patch? Och vad gör den? Vi kan börja där. Jag kommer säkert fylla på med frågor längs färden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bakke Postat 14 augusti 2007 Dela Postat 14 augusti 2007 Tjena. Det är så att jag funderar på att inföskaffa mig ett litet rack. Dels för att det inte äter upp min dator, dels för att jag gillar att pillra med hårdvara, dels för att det kommer gå att användas live, dels för att jag kan få ett reverb och kompressor om jag vill och dels för att det är snyggt 😛 Men jag är lite lost i hur man använder sånt här. Jag kan börja med att skriva vad jag använder mig av just nu. Cubase SE3 M-audio audiophile 2496 (PCI) VTB-1 x2 Som jag förstårt det kan man inte bara använda externa effekter under inspelningen utan också under mixningen? Men då måste jag spela in singnalen på nytt genom effekten? Men jag kan höra hur det låter i real tid om man kryssar i monitorknappen i cubase? Hur ska man koppla allting? Och måste jag koppla om varje gång jag ska byta effekt? Eller kan man koppla på något sätt som en permanent lösning? Krävs bättre ljudkort? Patch har jag hört att man kan använda? Men vad är en patch? Och vad gör den? Vi kan börja där. Jag kommer säkert fylla på med frågor längs färden Med ett Audiophile 2496 är det ganska svårt (men inte omöjligt) att jobba med externa effekter, men då du har två VTB-1 så kan du använda kompressorer vid inspelningen utan att behöva koppla dom till ljudkortet. Att använda dom på enskilda kanaler vid mixningen blir svårare. Man kopplar oftast kompressorer på ett annat sätt än reverb och delay. Du kopplar kompressorn mellan inspelningskällan och ljudkortet. Du kopplar micken till preampens ingång och preampens utgång kopplar du till ljudkortets ingång. På VTB-1 har du en kontakt som heter insert, dit kopplar du kompressorn och den kontakten spelar upp signalen från micken till kompressorn och sedan går ljudet tillbaka till preampen (samma kontakt, den har både in och ut) och vidare till preampens utgång. Du kopplar på samma sätt om du ska ha en gate vid inspelningen. Det går att koppla ett reverb eller ett delay på samma sätt, men man brukar nästan aldrig göra det. Om du ska använda ett reverb eller ett delay så kopplar man oftast det till andra in- och utgångar än de du har kopplade till preampar och högtalare, och det är då det blir problem med Audiophile 2496. Det har bara två ingångar och två utgångar och dom måste du använda för att kunna spela in och höra vad som spelas upp, så mitt tips till dig är att du köper ett ljudkort med 4 eller fler in- och utgångar om du vill jobba med externa effekter. Samma sak gäller om du vill koppla in en extern kompressor eller gate och använda på separata spår när du mixar. En patch används för att man ska slippa krypa bakom och under alla prylar när man vill koppla om dom. Du kopplar in alla prylar på baksidan av patchen och på framsidan kopplar du kablar mellan hålen så du får en sak kopplad dit du vill ha den. T.ex: En CD-spelare är kopplad till kontakt 1 - 2 på baksidan och ljudkortets ingång är kopplad till kontakt 11 - 12 på baksidan. Vill du spela in på datorn från CD-spelaren så kopplar du bara en kort kabel från kontakt 1 - 2 på framsidan till kontakt 11 - 12 på framsidan och du har kopplat CD-spelaren till ingången på ditt ljudkort. Om du har ett ljudkort med lika många in- och utgångar som du har hårdvaruprylar så kan du koppla ihop det permanent och du behöver inte heller någon patch. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berra_- Postat 14 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 14 augusti 2007 Tjena. Det är så att jag funderar på att inföskaffa mig ett litet rack. Dels för att det inte äter upp min dator, dels för att jag gillar att pillra med hårdvara, dels för att det kommer gå att användas live, dels för att jag kan få ett reverb och kompressor om jag vill och dels för att det är snyggt 😛 Men jag är lite lost i hur man använder sånt här. Jag kan börja med att skriva vad jag använder mig av just nu. Cubase SE3 M-audio audiophile 2496 (PCI) VTB-1 x2 Som jag förstårt det kan man inte bara använda externa effekter under inspelningen utan också under mixningen? Men då måste jag spela in singnalen på nytt genom effekten? Men jag kan höra hur det låter i real tid om man kryssar i monitorknappen i cubase? Hur ska man koppla allting? Och måste jag koppla om varje gång jag ska byta effekt? Eller kan man koppla på något sätt som en permanent lösning? Krävs bättre ljudkort? Patch har jag hört att man kan använda? Men vad är en patch? Och vad gör den? Vi kan börja där. Jag kommer säkert fylla på med frågor längs färden Med ett Audiophile 2496 är det ganska svårt (men inte omöjligt) att jobba med externa effekter, men då du har två VTB-1 så kan du använda kompressorer vid inspelningen utan att behöva koppla dom till ljudkortet. Att använda dom på enskilda kanaler vid mixningen blir svårare. Man kopplar oftast kompressorer på ett annat sätt än reverb och delay. Du kopplar kompressorn mellan inspelningskällan och ljudkortet. Du kopplar micken till preampens ingång och preampens utgång kopplar du till ljudkortets ingång. På VTB-1 har du en kontakt som heter insert, dit kopplar du kompressorn och den kontakten spelar upp signalen från micken till kompressorn och sedan går ljudet tillbaka till preampen (samma kontakt, den har både in och ut) och vidare till preampens utgång. Du kopplar på samma sätt om du ska ha en gate vid inspelningen. Det går att koppla ett reverb eller ett delay på samma sätt, men man brukar nästan aldrig göra det. Om du ska använda ett reverb eller ett delay så kopplar man oftast det till andra in- och utgångar än de du har kopplade till preampar och högtalare, och det är då det blir problem med Audiophile 2496. Det har bara två ingångar och två utgångar och dom måste du använda för att kunna spela in och höra vad som spelas upp, så mitt tips till dig är att du köper ett ljudkort med 4 eller fler in- och utgångar om du vill jobba med externa effekter. Samma sak gäller om du vill koppla in en extern kompressor eller gate och använda på separata spår när du mixar. En patch används för att man ska slippa krypa bakom och under alla prylar när man vill koppla om dom. Du kopplar in alla prylar på baksidan av patchen och på framsidan kopplar du kablar mellan hålen så du får en sak kopplad dit du vill ha den. T.ex: En CD-spelare är kopplad till kontakt 1 - 2 på baksidan och ljudkortets ingång är kopplad till kontakt 11 - 12 på baksidan. Vill du spela in på datorn från CD-spelaren så kopplar du bara en kort kabel från kontakt 1 - 2 på framsidan till kontakt 11 - 12 på framsidan och du har kopplat CD-spelaren till ingången på ditt ljudkort. Om du har ett ljudkort med lika många in- och utgångar som du har hårdvaruprylar så kan du koppla ihop det permanent och du behöver inte heller någon patch. Okej, tack för svaret. Jag har haft funderingar på att köpa en Presonus Firepod och nu fick jag ju ännu en anledning till att göra det. Hur är det med mjukvara? Harför mig jag har sett den del artiklar som heter "Externa effekter för SX3" osv. Har SX3 --> 4 någon smart funktion för det bara eller är det ett "måste" ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bergis Postat 14 augusti 2007 Dela Postat 14 augusti 2007 SX3 (4an vet jag inte) har en grej som man kan ställa in de in resp utgångar som man patchar effekten igenom samt ställa eventuell fördröjningskompensation. Sedan kan man använda den externa effekten som en vanlig insert. Oerhört smidigt! Har tyvärr glömt exakt vad den heter då jag inte använt Cubase på ett år.... jag har annars gjort så att när jag bara haft ljudkort med 2 in/ut så har jag kopplat efx. mellen ut och monitor och rattat till det ljud jag vill ha, sedan kopplat ur sladderna ur monitorn och kopplat dem till ingångarna för att spela in på en annan kanal. MEN UTAN LYSSNING IKRYSSAT I DAW (annars blir det rundgång). Sjukt omständigt men det funkar tills du skaffat fler in/utgångar.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berra_- Postat 14 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 14 augusti 2007 SX3 (4an vet jag inte) har en grej som man kan ställa in de in resp utgångar som man patchar effekten igenom samt ställa eventuell fördröjningskompensation. Sedan kan man använda den externa effekten som en vanlig insert. Oerhört smidigt! Har tyvärr glömt exakt vad den heter då jag inte använt Cubase på ett år.... 🙂 jag har annars gjort så att när jag bara haft ljudkort med 2 in/ut så har jag kopplat efx. mellen ut och monitor och rattat till det ljud jag vill ha, sedan kopplat ur sladderna ur monitorn och kopplat dem till ingångarna för att spela in på en annan kanal. MEN UTAN LYSSNING IKRYSSAT I DAW (annars blir det rundgång). Sjukt omständigt men det funkar tills du skaffat fler in/utgångar.. Okej det låter väldigt smidigt. Någon som vet om denna funktion finns med i Cubase Studio 4? ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 14 augusti 2007 Dela Postat 14 augusti 2007 I Cubase studio 4 finns det INTE latencykompensation för externa effekter. "Fullversionen" Cubase 4 har det däremot. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.