Jump to content
Annons

Koppla in Focusrite Saffire Pro 26 i/o + Mixerbord

antonioE

Recommended Posts

Okej nu sitter jag där ja jobbar idéelt o ska ta tag i studion.

Det som finns är en massa grejjer, bl.a ett Focusrite Saffire Pro 26 i/o o ett Behringer mixerbord med massa kanaler. Även en limiter finns tillgänglig o lite andra prylar.

Funderar lite på hur man enklast ska koppla in Focusrite Saffire Pro 26 i/o o mixern så man kan spela in. Fick tipset om att köra varje kanal i mixern in i varsin kanal i ljudkortet. Enda är, att på baksidan av ljudkorte finns diverse olika ljudut kanaler o XLR in kanaler. Ska jag koppla in något i dessa också lr kan man man koppla in eventulla micar (XLR) via mixerbordet också?

Också limitern...har för mej att den också är via Focus. Hur ska i sånna fall den kopplas in?

Finns även en Micrphone Ampliphire.

Vill ha allt inkopplat på enklaste smidigaste sätt. O nej, kom inte med tipset att köpa studio tidningen.

Inte så att jag har något emot den, bara det att den inte finns i affärerna o skulle helst vilja ha detta fixat så snart som möjligt.

Dessuom finns det 2st monitorer. Var ska dessa kopplas in? In i datorn eller in i ljudkortet?

Vill ju kunna höra det som kommer ut ifrån Cubase sedan i monitorerna så jag kan ha medhörning.

Dessutom finns det ett PA...hur ska detta kopplas in så man kan höra samma saker i PA

at som hörs i monitorerna inne i mixer rummet?

Redigerat av antonioE
Dela på andra sajter

Annons

För tillfället orkar jag inte riktigt kolla upp mixerbordet och ljudkortet.

Du kan ju välja att koppla in instrument/mickar i mixern och låta mixern gå till

ljudkortet, dock förlorar du ljudkvalite och sånt då.

Men utgångarna, vet inte hur många utgångar ljudkortet har, men förslagsvis

kopplar du monitorerna och PA till utgångarna på ljdkortet.

Om du inte vill koppla in dem i mixern.

Okej, kanske inte så givande svar.

Dela på andra sajter

Så...kopplat endel.

Ljudkortet är inkopplat. Till ljudkortets två utgångar kopplade ja dom två kontakterna ifrån monitorerna + subbasen (kmr inte ihåg hur dom va ihop kopplade just nu för e inte i studion).

Då blir det iaf ljud o drar jag igång Cubase ser man hur det kmr in ljud. Dock inte på ljudspåren o får medhörning ifrån ljudet som kmr in i ljudkortet men inte det som går ingeom datorn.

Provat att välja olika ingångar i Cubase men verkar inte komma in i datorn o Cubase eller va man ska säga. Däremot kan ja reglera volymen igenom medföljande mixerkontroll program vara.

Försökte koppla kontakt ifrån ljudkortets 2 ut (finns 8 ut allt som allt) till kanal 19 o 20 på mixerbordet men fick det inte att funka. :/

Dock ingen signal verkar det som, den där som visar huvudmixen rör inte på sej öht o blir inget ljud. Är Alto *någonting*.

Sedan var ska jag koppla in dom två monitor kablarna? Mixerbordets Ctrl Out lr? (eller va det stod). O var ska sedan PA't kopplas in?

Dela på andra sajter

Jag har följande:

Behringer 12ch Mixer.

Delta 1010LT 8ch Ljudkort.

Creative Audigy Ljudkort.

Så här har jag kopplat...

Ljudkort Delta kanal 1/2 out till kanal 11/12 på mixern.

Ljudkort Creative out till kanal 9/10 på mixern.

Detta ger ljud ut.

Medhörning ger hörlurar i phonesuttag samt högtalare via mixerns TAPE out

(Detta har även separat volymkontroll). HiFi system (Har inga aktiva monitorer

ÄÄÄN) via extern förstärkare kopplad till mixerns main out alternativt via Controlroom Out

Inspelning av hårdvara går från kanal 1 - 8 varav 1 - 4 har fantomatning.

Dessa måste routas i mixerns Alt3/4 channel som även har utgång bakpå

mixern som är kopplat i Delta1010LT´s 3/4 in. Har även ett LTO aVerb

kopplat till mixern. Används dock sällan. Mic har jag på kanal 1 samt 4.

Elgura på Kanal 2.

Så har jag gjort...Lät det omständigt.. :rolleyes:

PS: Får man fråga vad och hur ni tänkt spela in?

Kan spela stor roll för hur man ska koppla..

Redigerat av Twilight_Zound
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)
Jag har följande:

Behringer 12ch Mixer.

Delta 1010LT 8ch Ljudkort.

Creative Audigy Ljudkort.

Så här har jag kopplat...

Ljudkort Delta kanal 1/2 out till kanal 11/12 på mixern.

Ljudkort Creative out till kanal 9/10 på mixern.

Detta ger ljud ut.

Medhörning ger hörlurar i phonesuttag samt högtalare via mixerns TAPE out

(Detta har även separat volymkontroll). HiFi system (Har inga aktiva monitorer

ÄÄÄN) via extern förstärkare kopplad till mixerns main out alternativt via Controlroom Out

Inspelning av hårdvara går från kanal 1 - 8 varav 1 - 4 har fantomatning.

Dessa måste routas i mixerns Alt3/4 channel som även har utgång bakpå

mixern som är kopplat i Delta1010LT´s 3/4 in. Har även ett LTO aVerb

kopplat till mixern. Används dock sällan. Mic har jag på kanal 1 samt 4.

Elgura på Kanal 2.

Så har jag gjort...Lät det omständigt.. 🙂

PS: Får man fråga vad och hur ni tänkt spela in?

Kan spela stor roll för hur man ska koppla..

Hjälpte mej la si sådär. Det är ALto L-20 mixerbord, monitorerna vette tusan va d e för typ men märket är blue sky ä finns en subbas.

Dela på andra sajter

Oki...

Har kollat bordet lite...

Hur mång In/Out har Ljudkortet..

Ljudkortet har 8st tele in, 8st XLR in, midi i SPDIF. Verkar även ha 8st tele ut.

Att koppla 2st av ljudkortets tele ut till mixerns tape in fungerar ju.

Enda e ju att trycker jag in sej en gitarr i ingång 1 o drar igång cubase så verkar ingenting komma in öht. Enda är att det brusar ovanligt mkt i högtalarna. Ser inte att någonting kmr in allls.

Redigerat av antonioE
Dela på andra sajter

Mitt tips:

Skit i mixern.

I din Focusrite Saffire 26 I/O har 8 fina preampar av rätt hög kvalité. De preampar som finns i Behringer-mixern, skulle jag säga, suger i jämförelse.

När du väl spelat in allt så kan du fundera över hur du vill mixa. Spelar du in fler än 8 spår finns det klara fördelar av att mixa i datorn, men har du bara 8 inspelade kanaler så kan du givetvis använda mixern om du vill. Då är det bara att koppla respektive utgång på ljudkortet till respektive ingång på mixern.

Om du aäven använder dig av t ex externa synthar så kan du med fördel koppla in dess i mixerna tillsammans med en stereo out från ljudkortet för att göra en del av den färdiga mixen i mixern.

Har du inget utanför datorn eller inte bryr dig om att ha fysiska reglage så tycker jag du borde strunta i mixern helt.

Dela på andra sajter

Mitt tips:

Skit i mixern.

I din Focusrite Saffire 26 I/O har 8 fina preampar av rätt hög kvalité. De preampar som finns i Behringer-mixern, skulle jag säga, suger i jämförelse.

När du väl spelat in allt så kan du fundera över hur du vill mixa. Spelar du in fler än 8 spår finns det klara fördelar av att mixa i datorn, men har du bara 8 inspelade kanaler så kan du givetvis använda mixern om du vill. Då är det bara att koppla respektive utgång på ljudkortet till respektive ingång på mixern.

Om du aäven använder dig av t ex externa synthar så kan du med fördel koppla in dess i mixerna tillsammans med en stereo out från ljudkortet för att göra en del av den färdiga mixen i mixern.

Har du inget utanför datorn eller inte bryr dig om att ha fysiska reglage så tycker jag du borde strunta i mixern helt.

MIxern kommer ja använda. Fått ljudet ut att fungera nu iaf genom den så igenom att koppla ljudet ut ifrån ljudkortet till tape-in i mixern.

Nu är bara problemet att jag får inget ljud IN igenom ljudkortet. Inte provat koppla in grejjer i mixern än utan kör dom pang in i ljudkortet tills jag får ljudet in att fungera genom ljudkortet.

Är stendött iaf nästan. Lyckats få så man hör ljud ur högtalarna, men verkar inte komma något ljud in i datorn utan tycks gå rakt igenom ljudkortet bara. Va någon gång jag lyckades få ljud in så det rörde sej i Cubase upp o ner, dock inte på något spår i cubase men iaf. Lyckas dock inte få till det nu igen utan e stendött förutom att jag ibland lyckas få någon form av ljud som går rakt igenom ljudkortet o ut ur högtalarna.

Dela på andra sajter

Så....nu funkar d som d ska. 😉

Skam den som ger sej. ;-)

Precis som jag anade låg problemet i mjukvaran. Avinstallerade drivrutinerna o Saffire Pro Control o sedan slände in senaste så hadde den default inställninarna me så funkade det. 😛

Reglagen behövde visst va lägst till höger me på S/W lr va d stod.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.