Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vi gjorde ca 20 tagningar med stålsträngad gitarr på en vers och fick till slut en perfekt. Men problemet är att på ett ställe kommer ett ganska genomträngande gnisselljud. Det är en lugn plocklåt och i övrigt är det inget stränggnissel.

Har ni något tips på hur jag kan maskera det lilla gnisslet utan att paja ljudbilden för mycket? Det är bara 1/2 sekund långt men hörs mycket. Kan jag dölja det på något sätt?

Tacksam för hjälp!

Annons
Postat

kopiera samma sekvens från ett annat ställe i spåret och lägg det över.

Postat

Nu spånar jag ...

Skulle det funka att använda fasfel genom att kopiera spåret, ta bort allt utom gnisslet i det nya spåret och därefter fasvända det?

Postat
kopiera samma sekvens från ett annat ställe i spåret och lägg det över.
Bra svar, jag håller på Sixties. Jag menar herrejöses, ni har ju tjugo tagningar. Finns hur mycket som helst att klippa och crossfejda mellan för att få ihop en bra tagning.
Postat

Jag funderar lite hur man kan tycka att en och samma tagning är perfekt samtidigt som den har ett gnissel man inte kan leva med? Jag antar att ni ska loopa den till döds genom låten, för annars hade ju gnisslet kunna vara kvar eller hur? Min första tanke är, ring någon som kan spela gitarr och be dom hjälpa er. Då kan ni också få flera bra tagningar = lite nyansskillnader mellan verserna. Annars får ni editera enligt förslagen ovan.

Postat
Nu spånar jag ...

Skulle det funka att använda fasfel genom att kopiera spåret, ta bort allt utom gnisslet i det nya spåret och därefter fasvända det?

Om man lyckas med konststycket att isolera gnisslet på det där sättet borde det väl inte vara några problem att ta bort det (istället för att ta bort allt annat och trixa med fas). :rolleyes:

Postat
Nu spånar jag ...

Menar du med EQ? För EQn blir ju knappast mer exakt för att du inverterar effekten av den... Säg att du använder ett bandpassfilter för att isolera gnisslet, och sedan fasvänder det mot originalet, då kunde du ju lika gärna använt ett motsvarande bandnotchfilter istället...

Postat
Nu spånar jag ...

Menar du med EQ? För EQn blir ju knappast mer exakt för att du inverterar effekten av den... Säg att du använder ett bandpassfilter för att isolera gnisslet, och sedan fasvänder det mot originalet, då kunde du ju lika gärna använt ett motsvarande bandnotchfilter istället...

Var det inte det jag sa? 😛😛

Postat

hmmm.....hade:

1: testat att kopiera stället någonannanstans ifrån....borde funka jättebra....

2: testat med EQ, och man kan isolera någonfrekvens med skarpt Q-värde, och sedan automatisera så att EQ'n endast är aktiv på just det stället.....

3: testat med någon "de-esser" typ,som man kan ställa skarpheten på.....i sådana fall isolerar man frekvenserna det handlar om, och ställer in den så att den trycker ihop det just där....även här kan man automatiera så att kompressorn bara jobbar just på det stället i låten.....

4: nya tagningar....

Postat

hur gick det? har du löst problemet? vilken metod valde du?

Postat

Tack för svaren!

Jag kommer nog lämna det kvar faktiskt.. Inte så farligt. Annars kommer jag nog använda crossfade-funktionen som tipsades om.

Tack så mycket.

• 2 veckor senare...
creel (oregistrerad)
Postat

Låt oss få höra det så är det lättare att säga hur du bör göra.

Har du en annan tagning som spelar samma grej utan gnissel så är det ju bara att klippa in det, enkelt och snyggt fixat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.