Jump to content
Annons

Dr.Rex

Mollin (oregistrerad)

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)

Hej,

Sitter just nu i reason och kom på en idé - Vet ni om det är möjligt att 'dela upp' ljuden som körs i en loop i Dr:rex? T ex på ingång 1 så är det baskaggen, sen på ingång 2 så är det virveltrumman etc. Provade att koppla runder lite i 'Spider Audio Marger & Splitter' ... Men det blev inge vidare, blev samma loop på dom olika spåren! 😱

Vore sk*tbra om detta är möjligt! 😄

Tackar för svaren!

Dela på andra sajter

Annons

Med kombination av Dr.REX och NN-XT går det fint!

1. Ladda in din loop i Dr.Rex och mata ut den på ett midispår med 'To Track'-knappen.

2. Skapa en NNXT, kör Browse Patch och ladda in rex-loopen.

3. Loopen mappas upp i samplaren, en slice på varje tangent från C1 och uppåt.

4. Markera varje slice som innehåller baskagge och välj ljudutgång 1-2. Markera varje slice som innehåller virveltrumma och välj ljudutgång 3-4 osv.

5. Koppla alla utgångar från NNXT till önskvärda inserteffekter eller direkt till enskilda kanaler i mixerbordet.

Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
  1. Markera varje slice som innehåller baskagge och välj ljudutgång 1-2. Markera varje slice som innehåller virveltrumma och välj ljudutgång 3-4 osv.

2. Koppla alla utgångar från NNXT till önskvärda inserteffekter eller direkt till enskilda kanaler i mixerbordet.

Tack för din hjälp!

Men jag förstår inte riktigt hur du menar med att jag ska välja ljudutgång, ska man dra sladdar eller ska man högerklicka på någonting - kanske bakom racket?

Dela på andra sajter

1. Markera varje slice som innehåller baskagge och välj ljudutgång 1-2. Markera varje slice som innehåller virveltrumma och välj ljudutgång 3-4 osv.

2. Koppla alla utgångar från NNXT till önskvärda inserteffekter eller direkt till enskilda kanaler i mixerbordet.

Tack för din hjälp!

Men jag förstår inte riktigt hur du menar med att jag ska välja ljudutgång, ska man dra sladdar eller ska man högerklicka på någonting - kanske bakom racket?

Om du vänder på NNXT:n så hittar du 16 st ljudutgångar där. Koppla var och en av dessa till varsin kanal i en mixer.

Vänd sen tillbaka NNXT:n och se till att "Remote Editorn" (nedre, stora delen) av NNXT:n är öppnad.

Markera en sampling, grupp eller slice i blåa rutan.

Med den lilla ratten ("out") längst ned till höger under blåa rutan väljer du vilket utgångspar som samplingen/-arna ska styras till. Välj t ex "3-4".

Sen går du till "PAN"-ratten längst ned i Remote Editorn, fortfarande med samma sampling markerad. Där kan du styra om ljudet ska ut till utgång 3, 4 eller båda två.

På så sätt kan du styra ut samplingarna individuellt, och därmed också hantera dem på olika sätt efteråt (t ex olika effekter).

Redigerat av Assar
Dela på andra sajter

Detta går NATURLIGTVIS inte att göra i 2.5 va.... 😳

Jodå! Det går att göra i 2.5 också. Du har din DrREX och du har din NNXT.

Dela på andra sajter

NN-XT har läst rex-filer sedan Reason 2.0 😛

...idé att uppgradera sin 2.5 till 3.0 nu dååå...
Absolut inte!

Du ska invänta Reason 4 :rolleyes:

Dela på andra sajter

Låter nice, men vad ska jag med DrRex?

Never mind Jag fattar...Du maste ha in den för att få loopen på tangenterna.....

Oki...Testat nu....

FY F** vilket jobb...Tröttnade efter 7 slices... 😆

Redigerat av Twilight_Zound
Dela på andra sajter

FY F** vilket jobb...Tröttnade efter 7 slices... 😆

Du måste inte göra så med alla slices. Det räcker med de du vill hantera på ett eget sätt. Övriga kan gå ut på en allmäna utgång.

Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Men eftersom jag nu har laddat in Dr:Rex loopen i en NNXT så kan jag ju inte skicka ut den som en loop? Måste jag klicka ut allting i seq? 🙂

Dela på andra sajter

Så här gjorde jag...

Skapade en Dr.Rex

Letade upp en loop, laddade den i Dr.Rex

Klickade "too track" (Med locators satta till 1 - 5)

Skapade NNXT

Markerade hela midisekvensen från Dr.Rex´s track.

Flyttade detta till NNXT´s sequenser track.

Tog bort Dr.Rex HELT (inkl Sequensertrack)

Laddade SAMMA loop i NNXT.

Sen öppna NNXT nedre fönster..Där kan man ha mycket skoj...

PS: För att det ska låta så bra som möjligt så ska man ju editera varje slice.

Så man får någorlund harmoni i det hela...

Men DET tar tid...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.