Jump to content
Annons

effekterna i 1820M

Recommended Posts

JesperP (oregistrerad)
Postat

Jag kommer bara åt ett fåtal effekter ur 1820M. En hel massa presets är gråmarkerade (dvs går inte att välja). Jag kan exempelvis inte välja nåt reverb att använda i monitorlurarna när jag spelar in.

Hur gör jag för att kunna använda fler effekter?

Annons
Postat

Om effekter är gråmarkerade beror det troligtvis på att du har för många effekter igång vilket begränsar vilken typ du kan lägga till. Reverb och Delay slukar en hel del av dsp kortets kraft.

/Majken

JesperP (oregistrerad)
Postat

Skumt, kan det vara så att det ligger förvalda effekter på kanaler som jag inte använder? Trodde jag bara hade en annan effekt igång.

Sitter på jobbet ju så jag har ingen möjlighet att kolla själv.

Du Majken förresten! Jag har ett annat problem som du kanske kan svara på. Det gäller ett problem med att spela in sång med stark röststyrka. Jag skulle behöva lägga en kompressor först i kedjan så att säga, och få med mig effekten när jag spelar in i cubase. Är detta möjligt med 1820M? Kan jag använda den interna kompressorn som en "extern effekt" och dämpa stark sång så att jag kan stå närmre micken när jag spelar in?

Se tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=4142&hl=

Postat

Redan i defaultinställningen ligger det en näve effekter utpytsade på olika kanaler. Ta bort dessa så skall du kunna lägga till de effekter du vill.

Vad gäller kompressor så är det ej möjligt att lägga denna innan inspelning med ljudkortet. Då behöver du istället en extern mikpreamp och en extern kompressor. Men som de skrev i den andra tråden kan det mycket möjligt vara mikrofonen också. Vilken mik är det du använder?

/Majken

JesperP (oregistrerad)
Postat

Grymt! Tack för tipsen!

Jag använder en Röde NT1000.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.