Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag är relativt ny inom ljud och försöker bli mer "seriös". Mina gamla hörlurar har pajat och jag tänkte ta detta tillfälle för att köpa ett par Sennheiser 650 lurar. Jag har kollat runt på olika sidor och de som recenserar dessa skriver att en bra hörlursförstärkare är "ett måste" (alltså ger bättre ljud) för dem. Vad jag är osäker på är om dessa har skrivit om Hi-Fi anläggningar, eller i allmänhet. Jag har ett Toneport UX2 ljudkort till datorn, och jag tänkte köpa en X-can v3 förstärkare (eller något annat i den prisklassen, helst annars med 2 hörlursutgångar).

Sen har jag ett par aktiva studiohögtalare, BX5a, som jag undrar om de skulle låta bättre med studioförstärkare? De har extremt låg volym när de är kopplade direkt i ljudkortet, så om inget annat så skulle en högre volym varit bra.

Så frågorna blir då ungefär:

- "Behöver man" (blir ljudet märkvärt bättre) med en hörlursförstärkare till HD650orna i samband med mitt ljudkort?

- Isåfall, vilken hörlursförstärkare ska jag välja (Prisklass <4000)?

- Blir ljudet märkvärt bättre, eller i alla fall högre, i mina aktiva studiohögtalare med en stereoförstärkare?

- Isåfall, vilken stereoförstärkare ska jag välja (Prisklass <4000)?

Annons
Postat (redigerat)

Hej,

använder själv ett par HD 650! Superlurar!

till dom använder jag Mattias Stridbäck/Harmony Designs EAR 90 med balanserad ingång och Elna volym pot; perfekt synergi skulle jag vilja säga! lite dyrare än X-canen, men med fördelen att den är svensktillverkad och mycket tålig! (använder min vid OB inspelningar så den får ta en hel del stryk!)

En annan svensk hörlursförstäkare som ofta rekomenderas i HiFi sammanhang (ie med HD 650) är Holographic Audios EAR ONE, har inte testat den själv.. så detta är hörsägen, men från personer vars ljudomdömme jag litar på i stor utsräckning!

/ptr

Redigerat av ptr
Postat
Sen har jag ett par aktiva studiohögtalare, BX5a, som jag undrar om de skulle låta bättre med studioförstärkare? De har extremt låg volym när de är kopplade direkt i ljudkortet, så om inget annat så skulle en högre volym varit bra.

Vad du behöver är en förförstärkare, det finns massor att hitta (flera trådar på denna planka), budgetvarianten är att skaffa den enklaste stereomixern (tex. en Phonic AM240 el liknande).. Uttalar mej inte om bättre, men starkare ljud får du!

/ptr

Postat (redigerat)

Tack för svaret! Jag är själv sugen på att köpa Ear 90, men är lite rädd för att lägga ut så mycket pengar. Är skillnaden mellan den och X-can värt det priset?

Var kan jag hitta förförstärkare någonstans? (Tips/priser/affär)

Alt. en bra stereomixer?

Redigerat av Supreme Harijan
Postat (redigerat)
Tack för svaret! Jag är själv sugen på att köpa Ear 90, men är lite rädd för att lägga ut så mycket pengar. Är skillnaden mellan den och X-can värt det priset?

Har inte detaljjämfört, men jag skulle inte ta med mej en X-can på vägen, med tanke på att jag jobbar mest ambulerande. Men ja, min erfarenhet är att EAR 90 är jäkligt bra..

Var kan jag hitta förförstärkare någonstans? (Tips/priser/affär)

Det finns många alternativ, en HiFivariant med balanserade in/utgångar blir ju ganska dyr (kan marknanden för dåligt för att ge nått bra svar..)..

Studiovarianter finns det ju ganska många olika, SM Pro Audio (Fitzpatrick) har flera passiva modeller, har ett preSonus CentralStation (Luthman) själv; funkar oklanderligt! Önskar att jag hade råd till en Crane Song Avocet (Golden Age) eller en Grace M904 (Soundware), bägge är suveräna verktyg för monitorering! -- Allt hänger väll budgeten... 🙂 (ps. det finns säkert fler lösningar jag inte kännertill ..)

Alt. en bra stereomixer?

En billig Phonic är i många fall tillräkligt bra...

Det finns flera trådar om studio controlers (försteg) och små mixarar på den här plankan, sök lite så kan du hitta massor av info..

/ptr

Redigerat av ptr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.