Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenahoopen!

Har nyligen inhandlat en laptop (1,8 GHZ core solo, 1,5 gig RAM, hoppas det är bra nog?) och ska nu skaffa mig ett ljudkort.

Då jag inte alls är inne på det kvalitativa i ett ljudkort hoppas jag få er med mig i en hjälporgie... 🙂

De två jag har kollat in är Phonic Firefly 302 (kostar under tusingen på 4sound just nu(!)) samt CME matrix k-fw (ca 1500:-)

Mitt första intryck är att jag bör köra på det billigaste (Phonic), då det har flest ingångar (MIDI m.m), men sedan, efter lite sökning, kommer Phonics ofta bristande kvalite in i det första intrycket, så att det blir ett andra intryck, som är mer tvekande.

Då jag inte har hittat speciellt mycket info om dessa kort här på studio (och inte kan något om dessa "bits" och "kilogramshertzar") hoppas jag att ni kan ta er en titt och ge era välkända råd och kommentarer!

Redigerat av termosh
Annons
Postat (redigerat)

känner inte till nått av korten, men hittade denna tråd när jag googlade på CME matrix.

CME kortet kostar 1395:- på musikbörsen.

det vore bra om du skrev vad du har för krav på kortet så är det lättare att rekomendera.

vad jag förstår vill du ha ett firewire kort, med midi ingång.

Redigerat av sixties
Postat

Yes! Tackar!

Jo, vore bra med MIDI-ingång men det är inte livsviktigt.. Går det att koppla in midi till USB via någon billig adapter eller liknande?

Vore också skönt att kunna koppla en mixer till ljudkortet om det skulle behövas någon gång.

Sedan är det frågan om FireWire vs. USB, vad jag förstår så tär USB mer på processorn, någon kanske har info om hur mkt USB kommer att belasta processorn (obetydligt lite?) Annars kan man ju börja spana på USB-kort, bl.a. Tapco..

Vet inte om dessa ljudkort kan ordna så att de olika ingångarna blir inspelade på olika spår?

Tackar!

Postat

Bumpar upp den med en annan fråga såhär på kvällskvisten.

Har de ljudkort jag frågat om inbyggda preamps för gitarr? Eller måste jag köpa det till?

/Tja

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.