Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej..

Det här e kanske en dum fråga. men jag undrar om de finns något sätt man kan lära sig spela piano/keyboard på utan att gå någon skola eller något sånt. Jag menar typ tänka låten i huvet och spela den, är det bara att spela och träna eller?

Redigerat av jashua
Annons
Postat

På många keyboards finns det inbyggda lektioner man kan använda sig av.

Vill du lära dig noter på egen hand, finns det säkert sidor på internet man kan använda sig av. Kan du väl noter, är det en smal sak att hitta låtar och övningar att lära sig. 😉

Postat (redigerat)
Hej..

Det här e kanske en dum fråga. men jag undrar om de finns något sätt man kan lära sig spela piano/keyboard på utan att gå någon skola eller något sånt. Jag menar typ tänka låten i huvet och spela den, är det bara att spela och träna eller?

Jag kan inte lära dig hur du skall tänka, men jag kan beskriva hur jag tänker.

Jag började allt mer och mer spela piano/keyboard då jag var 17 år.

Innan dess hade man memorerat knapptryckningarna, eller bokstäverna på tangenterna.

Allting ändrades då jag spelade på en keyboard utan bokstäver.

När man lyssnar på musik och hör en melodi så hör man hur tonerna höjs och sänks. Tänk dig likadant med pianot.

När melodin höjs tonmässigt ser du det i huvudet och följer med fingrarna till tonerna. Till höger på tangenterna när de höjs och åt vänster då de sänks.

Det går lättare att lixom gissa sig fram till hur melodin man eftersträvar skall spelas med knapptryckningarna om man har den i huvudet och ser hur det höjs och sänks.

Har du bra gehör så hör man genast när man trycker en felaktig tangent.

Då jag själv utvecklats så fantiserar jag fram en ton, hör den och ser den samtidigt i huvudet som en slags stråle som hoppar fram genom pianot. låter ju sjukt att beskriva O.O men tja..

Redigerat av Lonian
Postat
den, är det bara att spela och träna eller?

Spela och träna !

Så lär du dig tillslut själv hur du skall tänka.

Postat
Hej..

Jag kan inte lära dig hur du skall tänka, men jag kan beskriva hur jag tänker.

Jag började allt mer och mer spela piano/keyboard då jag var 17 år.

Innan dess hade man memorerat knapptryckningarna, eller bokstäverna på tangenterna.

Allting ändrades då jag spelade på en keyboard utan bokstäver.

När man lyssnar på musik och hör en melodi så hör man hur tonerna höjs och sänks. Tänk dig likadant med pianot.

När melodin höjs tonmässigt ser du det i huvudet och följer med fingrarna till tonerna. Till höger på tangenterna när de höjs och åt vänster då de sänks.

Det går lättare att lixom gissa sig fram till hur melodin man eftersträvar skall spelas med knapptryckningarna om man har den i huvudet och ser hur det höjs och sänks.

Har du bra gehör så hör man genast när man trycker en felaktig tangent.

Då jag själv utvecklats så fantiserar jag fram en ton, hör den och ser den samtidigt i huvudet som en slags stråle som hoppar fram genom pianot. låter ju sjukt att beskriva O.O men tja..

Tack för tipset 🙂 jag är också 17 år nu. Har precis börjat lite svårt och lära sig men tack för tipset skall testa 😆

Postat

Jag kan rekomendera kurserna som kommer i reklamutskicken (Sverigehäftet eller vad dom heter nu för tiden). Där skickade jag efter en gitarrkurs och den funkade finfint när jag lärde mig spela gitarr. Piano började jag dock spela när jag var 8 så där kan jag inte ge några nybörjarregler.

Att lyssna och härma är alltid bra, som det nämndes ovan, kan väl iofs bli svårt om du ska spela jazz. Visst kommer du långt på gehör men utan att tränat öra är det svårt att hitta färgningarna rätt.

En bok på biblioteket kanske?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.