Jump to content
Annons

Addictive Drums

Recommended Posts

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Hej Lars. Skulle vara mycket tacksam om du, så långt det går, kanske kunde ge svar på lite frågor om Addictive Drums.

Är på gång att införskaffa mig en ny dator, när Leoparden (Mac OS X 10.5) släpps lös, och till denna Logic 8 studio och Addictive drums. Är det sant att AD i dagsläget inte är kompatibelt med Logic 8 eller med Mac OS X 10.5 (Leopard)? 😳

Postat
Hej Lars. Skulle vara mycket tacksam om du, så långt det går, kanske kunde ge svar på lite frågor om Addictive Drums.

Är på gång att införskaffa mig en ny dator, när Leoparden (Mac OS X 10.5) släpps lös, och till denna Logic 8 studio och Addictive drums. Är det sant att AD i dagsläget inte är kompatibelt med Logic 8 eller med Mac OS X 10.5 (Leopard)? :rolleyes:

Pga en bugg i Logic så funkar inte separata utgångar som de ska. Vi har implementerat det precis som AU-standarden föreskriver, men det fungerar inte korrekt och detta har bekräftats av Apple. Nu försöker vi luska ut om de tänker fixa Logic snart eller om vi måste göra nåt fulhack (vilket vi gärna vill undvika). Tyvärr är såna stora företag inte så lätta att får raka svar ifrån. :/

Vår nya version verkar funka korrekt i Ableton Live, och där kan man nu även se namnen på utgångarna (funkar inte heller i Logic).

Vi jagar Apple, hoppas på svar snart!

OS 10.5 vet jag inte, de är så himla hemliga med allt.. Men det ska nog lösa sig. Om det är nåt som behövs fixas, så gör vi det såklart.

Postat

Är på gång att införskaffa mig en ny dator, när Leoparden (Mac OS X 10.5) släpps lös, och till denna Logic 8 studio och Addictive drums. Är det sant att AD i dagsläget inte är kompatibelt med Logic 8 eller med Mac OS X 10.5 (Leopard)? 😊

Pga en bugg i Logic så funkar inte separata utgångar som de ska. Vi har implementerat det precis som AU-standarden föreskriver, men det fungerar inte korrekt och detta har bekräftats av Apple. Nu försöker vi luska ut om de tänker fixa Logic snart eller om vi måste göra nåt fulhack (vilket vi gärna vill undvika). Tyvärr är såna stora företag inte så lätta att får raka svar ifrån. :/

Vår nya version verkar funka korrekt i Ableton Live, och där kan man nu även se namnen på utgångarna (funkar inte heller i Logic).

Vi jagar Apple, hoppas på svar snart!

OS 10.5 vet jag inte, de är så himla hemliga med allt.. Men det ska nog lösa sig. Om det är nåt som behövs fixas, så gör vi det såklart.

Tackar så mycket Lars för dina svar! 😉 Låter som att man inte har mycket att oroa sig för. Skönt att kunna fullfölja sina planer och införskaffa sig Addictive Drums som planerat!

Postat

Ja, AD är en trevlig bekantskap..

Bara nåra funderingar:

mera trumsett (fabrikat) i olika dimensioner vore bra för variationen..

möjlighet att byta mellan olika skinn på alla trummor..

lägga till en gate och en till frekvens på eq:n..

Kan det vara nått ??

Postat (redigerat)

Bara nåra funderingar:

Kan det vara nått ??

Allt låter rimligt, utom att spela in alltihop med olika skinn dessutom hehe, då blir det dårhuset nästa för oss stackars XLNare 😕

Mera trumset kommer... snart.

Redigerat av Lars XLN Audio
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Mycket har hänt i denna tråden sedan jag såg i den senast.

Om jag fattat vad jag läst på slutet...:

Jag kan INTE använda 4 pukor eller fler åt gången utan problem?

Man kan inte jobba bekymmersfritt i AD tillsammans med Cubase LE?

Postat
Hej!

Mycket har hänt i denna tråden sedan jag såg i den senast.

Om jag fattat vad jag läst på slutet...:

Jag kan INTE använda 4 pukor eller fler åt gången utan problem?

Man kan inte jobba bekymmersfritt i AD tillsammans med Cubase LE?

AD har 4 "slots" för pukor, så 4 går bra. Om man vill ha fler än så, kan man som workaround alltid starta ett AD till.

AD stödjer Cubase från version 2 och uppåt, så LE (som bara finns i v1 för tillfället) stöds inte fullt ut: Dragndrop fungerar inte.

I övrigt funkar allt vad jag vet. Och i kommande LE v4 så funkar det såklart.

Postat
Och i kommande LE v4 så funkar det såklart.
Hold your horses! 😎

Intressant information...

musik (oregistrerad)
Postat
Hold your horses! 😳

oops...

de hoppar över version 2 och 3 alltså!?

Postat
Hold your horses! 😳

oops...

de hoppar över version 2 och 3 alltså!?

Hmm, nu blir jag osäker.. men jag har bestämt för mig att jag hört att LE skulle komma i ny version och då är det ju naturligt att de gör en nedbantad v4, så att allt är i synk liksom. I vilket fall som helst så funkar ju dragndrop i alla nyare cubaseversioner så det är säkert inga problem här heller.

Postat

Bara nåra funderingar:

Kan det vara nått ??

Allt låter rimligt, utom att spela in alltihop med olika skinn dessutom hehe, då blir det dårhuset nästa för oss stackars XLNare ☺️

Mera trumset kommer. Tror det kan komma lite info nästa vecka eventuellt 🙂

Pinstripe, blackspot eller ambassadörskinn mm (finns säkert mera skinn) låter olika,

så visst vore det en bra variation ljudmässigt och för att röra till det extra mkt

så kan ni ju alltid införa så man kan ha närmickning (tex 4-7cm) eller avstånd (10-15cm)

för att skapa ännu mera variationer med mickpositioner :rolleyes:

Postat

Att kunna välja uppmickningsteknik vore väldigt intressant. Speciellt på överhänget. Tänker då att man kan välja mellan A-B, A-B diagonalt, X-Y och kanske Blumlein med bandmikrofoner. Att kunna väla mellan ribbon och condenser på rum och överhäng vore också kul.

Postat

Men börjar det inte bli lite Superior över det hela då? Är inte poängen med både AD och EZDrummer att de är enkla att komma igång med, att arbeta med? Att man, till skillnad från Superior, inte behöver bestämma hur trummisens armsvett påverkar spelet? 😕

Postat
Men börjar det inte bli lite Superior över det hela då? Är inte poängen med både AD och EZDrummer att de är enkla att komma igång med, att arbeta med? Att man, till skillnad från Superior, inte behöver bestämma hur trummisens armsvett påverkar spelet? 😕

Jo iofs, 😄 . Då vill jag ha det i Superior 3.0 istället. Till AD vill jag bara ha full funktionalitet med mitt Roland TD-3.

Postat

Jo iofs, 😄 . Då vill jag ha det i Superior 3.0 istället. Till AD vill jag bara ha full funktionalitet med mitt Roland TD-3.

Superior 2 kan väl räcka att börja med...?

Ang. olika skinn, vore det inte det rimliga att man har stiltypiska skinn på de trummor som samplas?

INTE fyberskinn på VistaLites, tex, inte Pinstripes på ett gammalt jazz-Gretsch. Och satsa på riktigt välstämda trummor som låter skitbra.

För tusan, ta in Urban på Svensk Musik eller Rickard på Backline STHLM eller Micke MMS så det blir riktigt bra gjort! De kan göra underverk med trummor.

my $0.02

Postat

Superior 2 kan väl räcka att börja med...?

Finns den funktionen i Superior 2?

Postat
Det är väl iofs tveksamt, men det är väl närmast taskigt mot utvecklarna att be om en nästa version innan 2.0 ens är släppt... 😕

Jovisst men det är ju min önskefunktion och det vore orealistiskt att tro att de skulle hinna implementera den redan i tvåan.

Postat
Min önskefunktion är att det blev totalt omodern att programmera trummor. Riktiga trummor is the shit! No offense, pluggskapare...!

Lite svårt med ett uppmickat trumset dag eller på nätterna när man bor i en lägenhet tex,

just därför AD fyller det tomrummet, gärna med mkt variabler som kan tillgodose användarens behov

Postat (redigerat)
Min önskefunktion är att det blev totalt omodern att programmera trummor. Riktiga trummor is the shit! No offense, pluggskapare...!

Lite svårt med ett uppmickat trumset dag eller på nätterna när man bor i en lägenhet tex,

just därför AD fyller det tomrummet, gärna med mkt variabler som kan tillgodose användarens behov

Ja, jag har lite svårt att se att det skulle bli omodernt. I så fall får nog många börja skippa trummor helt i sina låtar. 😕

Redigerat av Lynxo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.