Jump to content
Annons

Addictive Drums

Recommended Posts

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
AD verkar lite tråkigare

Och jag som hjälpte dig att få trumpinnar-sampling hehe 🙂

Sorry, misstolka mig inte. Jag har vant mig vid ezdrummer och det är väl därför jag uttryckte mig så. Helt ärligt så tycker jag Addictive drums har ett klart bättre trumljud och jag skulle gärna helt gå över till det (kanske därför jag kallade det tråkigare för att förneka att jag använder ett lite sämre trumprogram :-D), men nu har jag börjat spela in skivan med ezdrummer så då får det bli så. Dessutom saknar jag flera varierande patterns. Hade AD haft en större drös med patterns så hade jag helt klart valt det på en gång. Jag är inte bra på att programmera trummor så det är väl på det mitt val faller mycket på. Ledsen om du tog illa upp, var inte alls meningen att dissa ett så fantastiskt trumprogram.

Ingen fara 🙂 I demon finns ju inte så mycket beats, men fulla versionen har 3600 beats och fills!

Postat
Här i Norge finns det ju sälar.. blir lite mer BONG kanske, men de är å andra sidan lättare att träffa.

Ja, men jag tycker ärligt talat inte ljudet håller riktigt samma klass.

Har ju inte provat alla sorter och storlekar, kanske nån slags babysälar kan vara en bra kompromiss?

Postat

Alltså det beror väldigt mycket på vilken klubba du använder. Om du använder en av de nya Behringer digital-klubborna så låter det skit på i stort sett vilken säl som helst, men om du ser till att hitta en säl med ett bra grundljud, lägger ner några hundra på en BRA klubba och mickar upp huvudet med en shure sm57 och magen med en bra kondensatormick så SKA det gå att få ett bra ljud av sälar faktiskt. Det bästa med att använda 2 mickar är ju att du har större valmöjligheter vid mixen.

Postat (redigerat)

Hmm, så det finns så många inbyggda patterns? Då är det ju inget snack om saken. Jag måste välja AD! Har ett par frågor dock.

1.) I trumsettet finns ju 4 toms, jag vill bara använd mig av 2 toms (basen och den mellersta). Kan man göra det (hur?) och kan man fortfarande använda de patterns som finns då?

2.) Är det effekter lagda på trummorna redan? Hur får jag dom i sådana fall så "torra" som möjligt?

3.) Har AD också humanizer?

Vore jäkligt tacksam om jag fick svara på detta.

Redigerat av Soxic
Postat
Hmm, så det finns så många inbyggda patterns? Då är det ju inget snack om saken. Jag måste välja AD! Har ett par frågor dock.

1.) I trumsettet finns ju 4 toms, jag vill bara använd mig av 2 toms (basen och den mellersta). Kan man göra det (hur?) och kan man fortfarande använda de patterns som finns då?

2.) Är det effekter lagda på trummorna redan? Hur får jag dom i sådana fall så "torra" som möjligt?

3.) Har AD också humanizer?

Vore jäkligt tacksam om jag fick svara på detta.

1. Du kan använda allt ifrån 0 till 4 pukor. Men om du använder ett pattern som spelar på alla 4 så funkar det inte riktigt. Men du kan ju flytta om slagen i din host. De flesta fillen använder nog bara 1 eller 2 pukor, är väl kanske i hårdrockfillsen som alla 4 är med 🙂 Så det borde inte vara ett problem i realiteten.

2. Nej, ljuden är inspelade oprocessade, men AD har inbyggda effekter så du kan gå från helt torrt och rent ljud till totalt manglat. Kolla in våra audiodemos, eller om du kör demon, slå av alla effekter (finns knappar för det på varje kanal i mixern). Finns kanske ett clean-preset ocjkså, minns inte exakt.

3. Nej, men rytmerna är inspelade av en trummis, och vi har alternerande samplingar på allting, så även om man slår samma tangent och samma velocity så vblir det olika samples.

Postat
Alltså det beror väldigt mycket på vilken klubba du använder. Om du använder en av de nya Behringer digital-klubborna så låter det skit på i stort sett vilken säl som helst, men om du ser till att hitta en säl med ett bra grundljud, lägger ner några hundra på en BRA klubba och mickar upp huvudet med en shure sm57 och magen med en bra kondensatormick så SKA det gå att få ett bra ljud av sälar faktiskt. Det bästa med att använda 2 mickar är ju att du har större valmöjligheter vid mixen.

Tack för tipsen! Kände inte till Behringer's klubbor, men de verkar inte så heta ändå. Vi körde med Krupps stålklubba A23, som har fått bra betyg i alla tester. Jag tror helt enkelt inte vi hittat rätt sälart. Vi tar och stänger ner XLN-kontoret ett par månader och sticker till Arktis för vidare research!

Postat

Great, tack för svaret! Man kan också göra så att man kopierar tom2 till tom1 och tom4 till tom3. Då har man ju fortfarande 4 toms men egentligen bara 2 eftersom de 2 andra är kopior.

Postat
Great, tack för svaret! Man kan också göra så att man kopierar tom2 till tom1 och tom4 till tom3. Då har man ju fortfarande 4 toms men egentligen bara 2 eftersom de 2 andra är kopior.

Ja det var en smart idé! Tackar!

Postat

Åhh, det förklara ju saken.. om det är Arktis-sälar ni kör på. A23-an och Arktis tillsammans buggar något fruktansvärt (då är nästan till och med Behringarna smidigare). De jobbar visst på att fixa buggarna, men saker tar tiiiiiiiid och ännu ingen update i sikte. In the meantime är det norska kvalitets-sälar som är det ända rätta, de är ju, som bekant, lite dyrare, men det är klart värt priset.

Postat
Angående önskemål på trummor i AD så saknar jag ljudet från när man bankar riktigt hårt med träklubbor på levande möss. DET borde ni lägga till!

(Så oseriöst! Nu skäms jag. Men jag vill ha de kvidande mössens läte likväl, kanske i en Monthy Python-expansion till AD)

Självklart är detta något vi redan researchat. Det känns som mer än en produkt - ett statement skulle jag vilja säga.

Det svåra rent tekniskt med detta är att skapa bra alternerande samplingar. Ljudet ändrar sig oftast redan efter några få slag med klubban.

Vi har även provat andra gnagare, som marsvin och hamstrar, utan att lyckas komma runt detta problem. Alla tips mottages tacksamt.

Ja, ett MP-expansions-set skulle sitta fint. Förslag på andra ljud som kunde ingå är ju då... när någon blir slagen i ansiktet med en lax, när man spränger någon som gömmer sig (i en buske t ex) och spam. Eftersom ni har en så fin pitch shifter inbyggd i AD så räcker det med en bra sampling tror jag. Vad det gäller mössen alltså.

Postat
Nån som har groove monkee rock patternspaketet till AD? Bra, dåligt, tillräckligt, otillräckligt?

Jag har rock & metal-paketet och det funkar finfint. Om jag inte minns fel så var det inte så länge sedan som Groove Monkee fixade stöd för AD också... och det är rätt billiga paket med tanke på hur mycket man ändå får.

Postat
Vart hittar jag Addictive Drums till ett bra pris? (ej begagnat).

Kan man använda groove monkee ezdrummerpatterns till AD?

Riktpris är 2195:- men kostar 1995:- i många affärer.

Man kan inte använda EZ-patterns rakt av, men GrooveMonkee gör patterns i AD-format.

Postat (redigerat)

Tänkte bara fråga kort om Addictive Drums, har riktigt bra trummljud för hårdrock/metal ??

Lyssnade idag på EZdrummer å det vart inget att hänga i julgranen, iaf för det jag är ute efter 😊

Tyvärr är oftast pukorna på tok för mesiga och pappiga i ljudkaraktären..

Redigerat av Biran
Postat
Tänkte bara fråga kort om Addictive Drums, har riktigt bra trummljud för hårdrock/metal ??

Lyssnade idag på EZdrummer å det vart inget att hänga i julgranen, iaf för det jag är ute efter 😊

Grundljuden i AD är väldigt allround. Tack var de inbyggda effekterna och envelops mm kan man göra en massa olika stilar.

Vi har en ljuddemo som heter Metal (kolla Products/Audio demo)som en finsk användare gjort, ska även få ett Megadeth preset av en annan användare. Vet inte om detta är i närheten av det du vill ha. Det finns så många olika stilar!

Det roliga är just att man kan byta presets med varandra och få tillgång till färdiga trumsound på det sättet! Vet att det finns flera som använder AD till metal, så om man frågar på vårt forum kan man nog få ta del av andras presets.

Postat (redigerat)

AD är otroligt flexibelt och passar perfekt till metal, och alla andra stilar med.

Man kan verkligen skruva till och skräddarsy ljudet precis som man vill ha det tack vare de inbyggda funktionerna.

Gå in på AD forumet och lyssna på låtar som användare har gjort.

Jag älskar AD, fanboy 😛

Hoppas att det inte dröjer så länge innan expansioner och GM kommer!

På min önskelista finns ett par sköna riktigt stora och några mindre asiatiska gongcymbaler som får en att rysa.

Samt tamburin, mallets, och en bra samling percussioninstrument.

F.ö. så är gnagare en klar favorit med tunga stockar då de ger ett otroligt klart men samtidigt komplext ljud som jag inte hittat hos andra kreatur. Lägg även märke till att pälsen spelar stor roll. En rakad gnagare är alltid att föredra vid närmickning. Om dessa inte finns att tillgå så ska både tapir, punggrävling skinnbagge och klockgroda tydligen vara bra alternativ har jag hört.

Redigerat av Magpie
Postat

Sablarns oxå, laddade ner demon och tittade runt lite - nu märks det hur lite jag kan om datoriserad inspelning..

Efter ca 15 år med analog 24-kanalsbandare, mixerbord och effektrackar så har jag börjat traggla med Cubase LE..

Hur svårt som helst och denna demo på AD gjorde det inte enklare direkt när man e fast i *den gamla skolan* 😠

Denna värld med datorprogrammen känns väldans främmande..

Tror jag häller upp en Gin & Tonic istället 😊

Postat

Då har man inköpt Addictive Drums och Cubase 4 (ej installerad ännu) idag..

Sitter å sliter mitt hår (det lilla som är kvar) över frågan om det inte går att jobba på flera sätt..

Kör AD ihop med mitt Cubase LE och allt verkar funka så länge jag lägger in notvärdena manuellt i Cubase..

Skall det inte gå å jobba på nått annat sätt ?!?

Har försökt med drag-släpp ifrån AD, läst manual fram/tillbaka, uppåner, men blir lixom inte kompis med arbetssättet..

Har ännu inget keyboard inköpt (tycker inte det borde vara ett krav heller)..

Postat
Har försökt med drag-släpp ifrån AD
Det går inte med LE-versionen av Cubase.
Postat
Då har man inköpt Addictive Drums och Cubase 4 (ej installerad ännu) idag..

Sitter å sliter mitt hår (det lilla som är kvar) över frågan om det inte går att jobba på flera sätt..

Kör AD ihop med mitt Cubase LE och allt verkar funka så länge jag lägger in notvärdena manuellt i Cubase..

Skall det inte gå å jobba på nått annat sätt ?!?

Har försökt med drag-släpp ifrån AD, läst manual fram/tillbaka, uppåner, men blir lixom inte kompis med arbetssättet..

Har ännu inget keyboard inköpt (tycker inte det borde vara ett krav heller)..

Nu har jag inte C4 utan cSX3... men där går det att dra å släppa midievents från AD.s fönster till projektfönstret utan problem. Vad händer när du gör det? Inte säker på att jag kan lösa det men Lars dyker väl snart upp med tips kan jag tro.

För övrigt:

Rakad gnagare! Who-hoo! 😕

Postat

Drag'n'drop funkar inte i v1 av Cubase (LE finns bara i v1). Alla andra cubaseversioner från v2 och uppåt funkar fint!

Så installera 4an så ska det funka!

Postat (redigerat)
Drag'n'drop funkar inte i v1 av Cubase (LE finns bara i v1). Alla andra cubaseversioner från v2 och uppåt funkar fint!

Så installera 4an så ska det funka!

Aha tackar så ödmjukast för era svar

Sparar jag några hårstrån till framtida problem 😊

Redigerat av Biran
Postat
F.ö. så är gnagare en klar favorit med tunga stockar då de ger ett otroligt klart men samtidigt komplext ljud som jag inte hittat hos andra kreatur. Lägg även märke till att pälsen spelar stor roll. En rakad gnagare är alltid att föredra vid närmickning. Om dessa inte finns att tillgå så ska både tapir, punggrävling skinnbagge och klockgroda tydligen vara bra alternativ har jag hört.

"Hellpig quote-

För övrigt:

Rakad gnagare! Who-hoo! "

Ja Hellpig, tro mig, jag har testad de flesta djur och inget klingar bättre än en rakad gnagare.

Men bäver har jag dock inte testat än 😊🙂

Nå XLNAudio, när kommer de alternativa djurexpansionerna för AD oss till handa?!

Postat

"Hellpig quote-

För övrigt:

Rakad gnagare! Who-hoo! "

Ja Hellpig, tro mig, jag har testad de flesta djur och inget klingar bättre än en rakad gnagare.

Men bäver har jag dock inte testat än 😊🥰

Nå XLNAudio, när kommer de alternativa djurexpansionerna för AD oss till handa?!

Faktum är att vi redan i 1.0 använde hamstrar som baskaggeklubbor (på DW-kicken), och större gnagare som marsvin och chinchillor som dämpmaterial inne i bastrumman. Av någon anledning föll denna information bort ur manualen, något som vi beklagar.

Postat

Det enda jag saknar i AD är möjligheten att göra jazztrummor, med brushes och allt som hör till. Kommer det komma en expansion, Lars? Eller får jag köpa något annat trumpaket? 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.