Jump to content
Annons

Addictive Drums

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det lutar nu åt att jag får pekfingret ur och inhandlar en trummjukvara. Och det lutar åt Addictive Drums, framför bl.a. EZ Drummer.

Jag har mest gått på vad jag hört av demos på webbsiterna och tester och vad folk har tyckt om dessa två. Men jag har även lyssnat på andra varianter än dessa. En avgörande faktor är vilka datorkrav som trumpluggen ställer, samt vilka expansioner som finns/planeras.

1) Vilka datorkrav ställer Addictive Drums, i jämförelse med EZ Drummer? (När jag kollat in några andra trumpluggar så har man sagt mig att de är "ännu värre" (väldigt generellt...)). Läste nånstans i en test att Addictive Drums visade sig innebära något lägre datorkrav än EZ Drummer i praktiken, trots att det borde vara tvärtom. Kan jag få det konfirmerat?

2) EZ Drummer har ju en massa expansioner man kan köpa. Hur är det med det Addictive Drums? Finns det eller kommer det och i så fall när?

Jag saknar t.ex. redan nu vispar och klubbor (mallets).

🙂

:musik

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Jag tror att Maratone (Max Martin och Rami) kör med Addictive Drums. Så dom är säkert bra. Kör på dom. 🙂

Mvh

Fredrik

musik (oregistrerad)
Postat

Jag var inne på XLN Audio Forum nu. Har lyssnat på en del låtar som vanligt folk skickat in, där de använt Addictive Drums. Roligt! Lät bra kan tilläggas.

🙂

Postat (redigerat)

addictive drums har en rad inbyggda filter och effekter. dessa påverkar naturligtvis belastningen på processorn; om du lägger filter, kompressor och reverb på allt så kommer det att kräva mer tid av din cpu än om du inte använder några effekter alls.

min uppfattning är att addictive drums är förvånansvärt resurssnålt. de förinställda setten låter enligt mig inte speciellt roligt, men det går bra att skruva till riktigt bra och väldigt varierade set.

du har flera olika trumset i orginalutförande av additcive, men inga vispar. du kan dock med framgång förändra attacken i varje ljud för att få ett komp som fungerar till mjukare saker. riktiga vispar blir det dock inte.

jag gillade ezdrummer för sin enkelhet, men väljer addictive när som helst, efter det att jag skapat "mitt sett". dessutom som har addictive smartare synk-funktion än ezdrummer.

http://www.xlnaudio.com/forum/viewtopic.php?t=86

Redigerat av Itzhak
musik (oregistrerad)
Postat
addictive drums har en rad inbyggda filter och effekter. dessa påverkar naturligtvis belastningen på processorn; om du lägger filter, kompressor och reverb på allt så kommer det att kräva mer tid av din cpu än om du inte använder några effekter alls.

Ja, just det. Och är det då så att OM jag lägger t.ex. kompressor och reverb direkt i Addictive Drums, så kräver det mindre av CentralProcessorUnit-en, än om jag hade lagt på det efteråt i Cubase LE?

😄

musik (oregistrerad)
Postat

Läste länken.

Vispar kan komma att komma i "Future AdPaks", sägs det där...

Innebär det att det blir en helt ny produkt månntro som man då måste köpa, eller att det blir en "vanlig" expansion för några hundra...?

Postat

Ja, just det. Och är det då så att OM jag lägger t.ex. kompressor och reverb direkt i Addictive Drums, så kräver det mindre av CentralProcessorUnit-en, än om jag hade lagt på det efteråt i Cubase LE?

😄

svaret blir givetvis att det beror på vad du lägger på för effekter i ditt värdprogram. men, addictives inbyggda effekter anser jag vara mycket resurssnåla i förhållande till sin funktion. om du arbetar i en nyare version av cubase så kan du naturligtvis alltid frysa trumpluggen (och därmed frigöra cpu från dess inbyggda effekter), när du känner att du har ett ljud som fungerar.

Postat

Det kommer expansioner med nya trummor, presets och midifiler. Inget releasedatum satt än.

De kommer att kosta betydligt mindre än själva AD. Vispar kommer också 😎

Angående effekter så tror jag det stod i Studio att om man stängde av effekterna så tog den mindre CPU än EZ. Med effekter på så tar det lite mer. Men AD är sjukt optimerat, på en "normal" dator gissar jag på ca 10-15% cpu med ALLT på! (52 inserts, 2 reverb, sampleplayer som spelar en massa trummor..)

Och japp, Martin och Rami och de andra på Maratone kör AD jämt 🙂

Och det gör en massa andra stora producenter och musiker också... Till och med Michael Bolton 😄

/Lasse

Postat

EZDr. har ju väldigt smidiga midifiler, mycket lätta att använda, Addictives är längre med variationer som man får klippa för att kunna upprepa till lagom längd för tex. en vers.

jag tror Groove agent 3 är ett bra alternativ om du vill ha olika trummor och det fick ju bra kritik i studios test, även ljudet på trummorna. vill du bara ha ett eller ett par trummset så får du ju EZd och addictive och några exansion packs för sammma pris.

Postat
Det kommer expansioner med nya trummor, presets och midifiler. Inget releasedatum satt än.

De kommer att kosta betydligt mindre än själva AD. Vispar kommer också 😎

Angående effekter så tror jag det stod i Studio att om man stängde av effekterna så tog den mindre CPU än EZ. Med effekter på så tar det lite mer. Men AD är sjukt optimerat, på en "normal" dator gissar jag på ca 10-15% cpu med ALLT på! (52 inserts, 2 reverb, sampleplayer som spelar en massa trummor..)

Och det gör en massa andra stora producenter och musiker också... Till och med Michael Bolton 😄

/Lasse

Martin the man! Ni måste vara stolta 😄

Postat

De kommer att kosta betydligt mindre än själva AD. Vispar kommer också 😄

Lars, ni måste väl veta om era expansioner ska släppas innan nyår, senhöst, julsläpp??

Alltså inte ett halvårs väntan.

Det ska bli väldigt spännande att se vad det blir 😎

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för alla snabba svar! Fantastiskt.

Hoppas verkligen mallets inkluderas i expansionerna. Tänk att ha fått det på riktiga timpanis! Herregud!! 😎

😄

p.s. Är inte det minsta intresserad i min musik av kompressor och dist samt midifiler, så jag kommer bara köra lite sparsamt reverb... d.s

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hoppas verkligen mallets inkluderas i expansionerna. Tänk att ha fått det på riktiga timpanis! Herregud!! 😎

Då hade verkligen AD kunnat sopa banan med konkurrenterna. Visst, det finns andra plugins att köpa med timpanis (symfoniorkesterpukor), men jag menar i samma käcka serie, som expansion alltså. Vore formidabelt.

😄

p.s. Är inte det minsta intresserad i min musik av kompressor och dist samt midifiler, så jag kommer bara köra lite sparsamt reverb... d.s

Redigerat av musik
Postat

De kommer att kosta betydligt mindre än själva AD. Vispar kommer också 😛

Och det gör en massa andra stora producenter och musiker också... Till och med Michael Bolton :rolleyes:

/Lasse

jag vill minnas att jag någonstans läst, att de inbyggda pluggarna (typ insert) endast belastar cpu'n, när "ljud" passerar genom dem. stämmer det?

Postat
jag vill minnas att jag någonstans läst, att de inbyggda pluggarna (typ insert) endast belastar cpu'n, när "ljud" passerar genom dem. stämmer det?

Stämmer. Kanaler som inte används drar ingen cpu.

Postat (redigerat)

Hoppas verkligen mallets inkluderas i expansionerna. Tänk att ha fått det på riktiga timpanis! Herregud!! :rolleyes:

🙂

Varken mallets eller timpanis är inkluderade i de 2 första expansionerna, sorry! Men Mallets är klart intressant för framtida expansions. (Timpani vetisjutton om det kommer några alls faktiskt.. Får vänta tills vi gör en orkesterplugg hehe)

Redigerat av Lars XLN Audio
Postat

De kommer att kosta betydligt mindre än själva AD. Vispar kommer också 😉

Och japp, Martin och Rami och de andra på Maratone kör AD jämt 😛

Och det gör en massa andra stora producenter och musiker också... Till och med Michael Bolton :rolleyes:

/Lasse

Martin the man! Ni måste vara stolta 🙂

Ja det är kul som fan 🙂 Han är en idol faktiskt 🙂

Postat

De kommer att kosta betydligt mindre än själva AD. Vispar kommer också 🙂

Lars, ni måste väl veta om era expansioner ska släppas innan nyår, senhöst, julsläpp??

Alltså inte ett halvårs väntan.

Det ska bli väldigt spännande att se vad det blir :rolleyes:

Ett halvår låter lite långt ja 😉 Men jag vågar inte säga nåt för det får jag säkert äta upp. Inom 1-2 mån vet vi mer, då kanske vi kan säga nåt lite närmre.

Postat (redigerat)

Lars, jag tolkar det som att expansioner kommer i november/december 🙂

Det vore intressant om du kan berätta om hur många enheter ni har sålt till dags datum.

Det borde gå riktigt bra för er, jobba på med GM fixet och grymma expansioner så blir det julafton varje dag.

AD kom väl ut strax före december förra året?

Förutom mallets så föreslår jag även den självklara tamburinen samt några sköna stora Gongs.

Sådana där som de har i asien som har ett jäkla schvunnng och som det tar evigheter innan de ringer ut helt.

Det låter riktigt maffigt när man sänker pitchen på en sådan!!

Keep up the good work!

Redigerat av Magpie
musik (oregistrerad)
Postat
Lars, jag tolkar det som att expansioner kommer i november/december 🙂

Det vore intressant om du kan berätta om hur många enheter ni har sålt till dags datum.

Det borde gå riktigt bra för er, jobba på med GM fixet och grymma expansioner så blir det julafton varje dag.

AD kom väl ut strax före december förra året?

Förutom mallets så föreslår jag även den självklara tamburinen samt några sköna stora Gongs.

Sådana där som de har i asien som har ett jäkla schvunnng och som det tar evigheter innan de ringer ut helt.

Det låter riktigt maffigt när man sänker pitchen på en sådan!!

Keep up the good work!

Jag tolkar det som feb/mars. Augusti till feb/mars = ett halvår.

Såna gong-gongar är sköna! På min gamla trummaskin Alesis HR-16 pitchade jag ned stora crashen maximalt och la på en låt för att få det någorlunda snarlikt. Gôtt!

Varför jag delvis tror att jag gillar Addictive Drums är väl just för att det inte finns några små percussioninstrument med där, som man hellre spelar live. När jag använde min gamla HR-16 så la jag ju in takter från både tamburin, claves, bongos m.m. förutom trumsetet, vilket var helt löjligt när jag tänker efter. Man hade ju fått mer liv i låtarna om man spelat dessa småinstrument live. Jag har ju dessa instrument att tillgå... Dessutom är det ju onödigt jobbigt att programmera/knacka in t.ex. en tamburin tycker jag. Som nu i veckan t.ex., då jag testinspelade på datorn och märkte att jag faktiskt gjorde uppemot 30 olika rytmer på tamburinen under en och samma låt. Det hade varit jobbigt att använda maskin till. En tagning med mik räckte.

😛

• 1 månad senare...
Postat

Jag har både ezdrummer och AD, men skaffade EZ först och har väl vant mig vid det. AD verkar lite tråkigare och mer avancerat att jobba i, dessutom finns det inte lika mycket patterns (groove monkee) och expansions till AD, men däremot tycker jag AD har bättre trumljud. Men pga enkelheten i EZ så väljer jag det. Jag kan dock tänka mig ge AD en chans inför nästa projekt.

Postat
Jag har både ezdrummer och AD, men skaffade EZ först och har väl vant mig vid det. AD verkar lite tråkigare och mer avancerat att jobba i, dessutom finns det inte lika mycket patterns (groove monkee) och expansions till AD, men däremot tycker jag AD har bättre trumljud. Men pga enkelheten i EZ så väljer jag det. Jag kan dock tänka mig ge AD en chans inför nästa projekt.

Mer komplicerat kan jag skriva under på men tråkigare??? Kan ju leka hur mkt som helst ju... Fast det beror ju på vad man sysslar med antar jag. Jag gör mest elektronisk musik och använder AD som ett komplement till Battery... Patterns använder jag inte så det skiter jag i. =)

Postat

Mer komplicerat håller jag definitivt inte med om att det är, däremot mer mångsidigt. Man behöver ju inte använda alla extra funktioner. Dessutom finns väl Groove Monkey även till AD numera? Men när får jag använda AD med mina digitaltrummor?

Postat
Men när får jag använda AD med mina digitaltrummor?

Jag önskar jag hade ett svar. :/ Vi hade velat ha den updaten ute NU, men vi är så jävla petiga med allt. På gott och ont hehe. Det kommer att bli fett bra, men det tar tid att göra grejer fett bra. Och vi släpper inget som inte är färdigt. Vi hatar verkligen buggar. Är väl därför vi inte behövt patcha 1.0.0, ens efter 9 månader 😊 (klappar mig själv på axeln)

Vi har jobbat en massa på edrumsjoxet, men också på expansionerna som kommer, + annat småfix. Har också varit tvungna att pilla med en massa annat tråk, som t ex att Emagic och Apple inte vet vad de håller på med och ändrar i fungerande standarder (multi outs i AU) utan att det funkar enligt specen varken i Logic 7an eller 8an. Fulhack och bristande dokumentation. AU-standarden verkar inte sättas av folk som jobbar med pluggar.. en massa krångliga onödiga extragrejer som INGEN använder men som måste finnas med (olika samplingsfrekvens på varje separat utgång anyone?) Man blir ju fan trött. Nu har vi iaf fått nån slags bekräftelse och riktning från dem, så vi ska väl kunna stödja separata outs i 8an om ett tag. Håll ut!

Jag är ganska säker på att man kan göra drum maps i Logic också, då funkar edrums och midifilerna direkt. (Inte cc-hihat-stöd men ändå)

Postat

om ez hade pitch på sina trummor oj maaannn oj vem vet kanske kommer!

och om ad hade olika timesett på patterns (halfbeat etc)

personligen har jag märkt att ez och ad passar till olika genre

mvh guran

Postat

Angående önskemål på trummor i AD så saknar jag ljudet från när man bankar riktigt hårt med träklubbor på levande möss. DET borde ni lägga till!

(Så oseriöst! Nu skäms jag. Men jag vill ha de kvidande mössens läte likväl, kanske i en Monthy Python-expansion till AD)

Postat
Angående önskemål på trummor i AD så saknar jag ljudet från när man bankar riktigt hårt med träklubbor på levande möss. DET borde ni lägga till!

(Så oseriöst! Nu skäms jag. Men jag vill ha de kvidande mössens läte likväl, kanske i en Monthy Python-expansion till AD)

Självklart är detta något vi redan researchat. Det känns som mer än en produkt - ett statement skulle jag vilja säga.

Det svåra rent tekniskt med detta är att skapa bra alternerande samplingar. Ljudet ändrar sig oftast redan efter några få slag med klubban.

Vi har även provat andra gnagare, som marsvin och hamstrar, utan att lyckas komma runt detta problem. Alla tips mottages tacksamt.

Postat
AD verkar lite tråkigare

Och jag som hjälpte dig att få trumpinnar-sampling hehe 🙂

Sorry, misstolka mig inte. Jag har vant mig vid ezdrummer och det är väl därför jag uttryckte mig så. Helt ärligt så tycker jag Addictive drums har ett klart bättre trumljud och jag skulle gärna helt gå över till det (kanske därför jag kallade det tråkigare för att förneka att jag använder ett lite sämre trumprogram :-D), men nu har jag börjat spela in skivan med ezdrummer så då får det bli så. Dessutom saknar jag flera varierande patterns. Hade AD haft en större drös med patterns så hade jag helt klart valt det på en gång. Jag är inte bra på att programmera trummor så det är väl på det mitt val faller mycket på. Ledsen om du tog illa upp, var inte alls meningen att dissa ett så fantastiskt trumprogram.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.