Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har haft ögonen på ett Audiophile 2496 en längre tid, men nu tipsade någon mig om ESI Juli@ som bland annat vunnit bästa budgetval i Mikrodatorn..

Specifikation på det kortet finns här: http://www.jam.se/julia.htm

Mina fråga är då kort och gott: vilket av dessa två kort är bäst?

Annons
Postat

ganska lika tror jag, dessutom kan man väl tillägga EMU0404 kortet i din gallring.....

största skillnaden är att många använder 2496 och därmed kan du få mer hjälp här eller på andra ställen, plus att ingångerna är balanserad eller obalanserad på juli@ kortet, fast det ser lite löst ut med att byter sida...

min personliga åsikt är att jag skulle välja audiophile kortet för 995:- för att

1) har funnits länge

2) många har använt det

3) det fungerar bra (drivrutiner)

4) enkelt att få hjälp här

• 1 månad senare...
Silverstar (oregistrerad)
Postat

Jag hade valt ESI Juli@, för att det är så likt mitt ESI Waveterminal 192X. Jag är supernöjd med det kortet. Det låter mycket bättre än mitt förra, ett M-audio Delta 44!

Dessutom är Daniel Sunnanfjord på Sweden Midi Music, som är generalagenter för och marknadsför Juli@, världens trevligaste supportkille som gärna hjälper dig OM något mot förmodan skulle krångla!

KÖP Juli@! 🙂

Postat

Jag valde 0404...och det har jag inte ångrat (cubasis ingår, plus lite kul dsp effekter)....

Studio rekomenderar alla 3...gav e-mu 0404 9 poäng....

esi fick 8...

läs studio innan och välj sen själv...

Postat

Har inte så lång erfarenhet av musikskapande, men jag köpte Audiophile 2496 och är supernöjd!

Enkelt att installera, allt funkade perfekt från scratch. Dessutom har jag latency på 2 ms, trots att jag inte optimerat xp alls för att få ner latencyn. Jag har inte heller nån värstingdator:

Win XP pro

AMD XP2500

512 Mb RAM

Postat

Glömde att ta upp andrahands/begagnatmarknaden...

Finns betydligt fler "beggade" Audiophile-kort som är ännu billigare "där ute"

Postat (redigerat)

Fast de preamps som finns inbyggda i ljudkort är kanske inte så jättebra... Det är bättre att köpa en separat preamp. Annars kan man ju använda de som finns inbyggda i en mixer...

Finns förresten iallafall inga ljudkort för under 3000:- som har preamp med 48V fantommatning som ju behövs till en bra sångmic.

Redigerat av android
Postat
Fast de preamps som finns inbyggda i ljudkort är kanske inte så jättebra... Det är bättre att köpa en separat preamp. Annars kan man ju använda de som finns inbyggda i en mixer...

Finns förresten iallafall inga ljudkort för under 3000:- som har preamp med 48V fantommatning som ju behövs till en bra sångmic.

Nackdelen med att köra sång via mixer är att kör man inte bara VST instrument (dvs om man samtidigt kör analoga synthar in i mixerbordet som lirar via MIDI-spår) då får man dessa med i sångspåret. Såvida man inte kan routa rundor på bordet... men då är det helt andra priser. Och såvida jag inte missat något. 😱

Postat

Preamps finns på M-Audio Delta 1010LT, och den kostar max 2.395 Kr.

Dock kanske inte världens bästa preamps, kan jag tänka mig, har inte testat dem.

Men jag har kortet och använder det flitigt och ofta och kan rekomendera det starkt. 😱

Postat
Nackdelen med att köra sång via mixer är att kör man inte bara VST instrument (dvs om man samtidigt kör analoga synthar in i mixerbordet som lirar via MIDI-spår) då får man dessa med i sångspåret. Såvida man inte kan routa rundor på bordet... men då är det helt andra priser. Och såvida jag inte missat något. 😱

Har inte de flesta mixers åtminstone en aux-send? Det är ju bara det som krävs...

Min gamla sunkiga Behringer-mixer har två auxar så jag kan utan problem spela in sång, eller synthar i stereo, medans de andra spelar på vid sidan om...

Postat

Har inte de flesta mixers åtminstone en aux-send? Det är ju bara det som krävs...

Min gamla sunkiga Behringer-mixer har två auxar så jag kan utan problem spela in sång, eller synthar i stereo, medans de andra spelar på vid sidan om...

[Jingel-reklam]

Det kan man även göra med M-Audio Delta 1010LT. Där finns 8 analoga ut-kanaler, så att man utan problem kan spela in precis som om de vore aux.

[/Jingel-reklam]

Fast egentligen tycker jag det är bökigt. Mycket lättare om man har mixerbord. 😄

Postat

AudioTrak Maya 44 Mk II 1295kr på www.jam.se 😉

Funkar skitbra för mig

Postat

...har bara 12V fantommatning.

Ska inte räcka för en kondensatormikrofon enligt vad jag vet...?

Postat

Funkar bra att driva en hel del mikrofoner med 12V. Det jobbiga är väl att man bör testa sin mick innan man köper kortet...

Postat

AudioTrak Maya 44 Mk II 1295kr på www.jam.se 😏

12V kan driva de flesta kondensatormicar, tror jag. Problemet är att många av dem inte kommer att låta så bra som de hade gjort med rätt spänning (48V)...

Har man bara 12V matning från ljudkortet, så skulle jag välja att sätta en preamp före i stället - och på så sätt använda lineingången i stället.

Postat
Preamps finns på M-Audio Delta 1010LT, och den kostar max 2.395 Kr.

Dock kanske inte världens bästa preamps, kan jag tänka mig, har inte testat dem.

Men jag har kortet och använder det flitigt och ofta och kan rekomendera det starkt. 😏

En sak jag inte förstår med 1010LT är att det står i specen att kortet har

8 x 8 analog I/O

2 mic preamps

...men kollar man på den tillhörande bilden får jag det till 6 line-in + 2 micpreamp... mao jag kan inte köra 8 st analoga IN + 2 st mikar. Right?

Postat
Jo, jag skulle tro att de menar att det har 8 ingångar varav två har mikpreamps...

Jo så tolkar jag oxå det. Mao borde produkten heta 88LT istf 1010LT. 😏

Det är attans illa att det är så, jag behöver själv just ett kort med 8 st linein (4 st analoga synthar i stereo) + 1-2 mikpreamp, och jag har nog rekat i ett halvår utan att hitta rätt produkt ännu... 😆

Postat

Ett alternativ är kanske Echo Layla 3G: http://www.echoaudio.com/Products/PCI/Layla3G/index.php

Där finns 8 lineingångar, alternativt två micpreamps + 6 line - och så finns det möjlighet att koppla till valfri extern 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare på Lightpipe-interfacet, så att man kan köra totalt 16 analoga I/O samtidigt. Det borde väl räcka...? 😏

Postat
Jo, jag skulle tro att de menar att det har 8 ingångar varav två har mikpreamps...

Jo så tolkar jag oxå det. Mao borde produkten heta 88LT istf 1010LT. 😉

Som jag fattade det som så har den åtta analoga ingångar, varav två av dem kan man ställa in med eller utan preamps (jag har ställt in dem på att inte använda preamps).

Men så finns det två digitala ingångar till.

Så 8 analoga in/ut och 2 digitala in/ut, därav 1010LT.

Postat

Jo så tolkar jag oxå det. Mao borde produkten heta 88LT istf 1010LT. 😉

Som jag fattade det som så har den åtta analoga ingångar, varav två av dem kan man ställa in med eller utan preamps (jag har ställt in dem på att inte använda preamps).

Men så finns det två digitala ingångar till.

Så 8 analoga in/ut och 2 digitala in/ut, därav 1010LT.

Ahh. Jag missade de digitala rackarna. 🙂

Postat
Ahh. Jag missade de digitala rackarna. 😉

Händer den bästa. Jag visste inte om att jag hade dem fören efter jag köpt det. 🙂

Postat
Ett alternativ är kanske Echo Layla 3G: http://www.echoaudio.com/Products/PCI/Layla3G/index.php

Där finns 8 lineingångar, alternativt två micpreamps + 6 line - och så finns det möjlighet att koppla till valfri extern 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare på Lightpipe-interfacet, så att man kan köra totalt 16 analoga I/O samtidigt. Det borde väl räcka...? 😉

Jag hoppas på ett kort där de inbyggda ingångarna räcker och samtliga går att styra från Cubase SX inbyggda mixer och spara med i Cubase arret... typ åt M-Audio Firewire 1814 hållet, tror jag...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.