Jump to content
Annons

Separata utgångar för de olika gitarrmikrofonerna

Recommended Posts

pf_noname (oregistrerad)
Postat

Jag har en gammal billig elgura som skulle vara kul att experimentera med.

Någon som har erfarenhet av att borra lite i kroppen och dra ut separata utgångar för de olika mikrofonerna? Finns det något speciellt som man måste tänka på?

Jag tänker mig att det kanske skulle vara kul att sedan t ex stereopanorera mikrofonerna i mixen...

Dessutom finns det ju mikrofoner med separata utgångar för varje sträng. Någon som vet var dessa finns att få tag på?

Annons
Postat

Någon som har erfarenhet av att borra lite i kroppen och dra ut separata utgångar för de olika mikrofonerna? Finns det något speciellt som man måste tänka på?

Jag tänker mig att det kanske skulle vara kul att sedan t ex stereopanorera mikrofonerna i mixen...

Dessutom finns det ju mikrofoner med separata utgångar för varje sträng. Någon som vet var dessa finns att få tag på?

att borra in ett till telejack och koppla mikrofonen dit är ju inte svårare att vem som helst (som inte är totalt oteknisk) kan göra det. sedan kommer frågan om du vill ha volym-/tonkontroller för bägge mikrofonerna, har du möjligen tänkt dig kunna växla mellan tre mikrofoner och två uttag?

den sistnämnda mikrofonen har jag ingen erfarenhet av.

pf_noname (oregistrerad)
Postat

OK.

Tror du att det ger något då? Rent teoretiskt är det ju inte bara mängden bas och diskant som skiljer (för då skulle man ju lika gärna kunna lösa det hela med en utgång genom att dra på mer bas i ena sterokanalen och mer diskant i den andra) utan även övertonsmönstrena.

att borra in ett till telejack och koppla mikrofonen dit är ju inte svårare att vem som helst (som inte är totalt oteknisk) kan göra det. sedan kommer frågan om du vill ha volym-/tonkontroller för bägge mikrofonerna, har du möjligen tänkt dig kunna växla mellan tre mikrofoner och två uttag?

Postat
OK.

Tror du att det ger något då? Rent teoretiskt är det ju inte bara mängden bas och diskant som skiljer (för då skulle man ju lika gärna kunna lösa det hela med en utgång genom att dra på mer bas i ena sterokanalen och mer diskant i den andra) utan även övertonsmönstrena.

jag tror helt säkert att det skulle kunna ge en intressant stereoeffekt, samtidigt finns det redan hur många sätt som helst att skapa olika stereoeffekter.

om du känner det minsta sug efter att prova så ska du givetvis göra det. du bör ju iallafall inte få några fasutsläckning.

du blir ingen legend genom att göra som alla andra.

Postat

Det blir ashäftigt, kör så ibland med min Rickenbacker 360. Den har nämligen förutom standardjacket en speciell utgång som kallas för Rick-O-Sound. I den kopplar man in en speciell sladd som består av en stereotele till en liten dosa. Från dosan drar man vanliga telekablar till de två förstärkarna man ska använda. Gitarren har separata ton och volymkontroller för båda mikrofonerna samt en ratt som ställer balansen mellan dom, som en panoreringsratt med andra ord. Jag brukar köra på en Fender Blues Deluxe till halsmicken och en Fender Pro Reverb till stallmicken. Man kan även experimentera med olika effektpedaler på de olika förstärkarna. En oktavpedal till halsmicken till exempel. Eller distat på stallmicken. möjligheterna är oändliga. Framförallt blir ljudet vääldigt stort och skimrande och är man till exempel ensam gitarrist i en trio kan det vara helt rätt för bandets sound.

Postat

Phobos:

Är det så stor skillnad på att bara splitta signalen till två olika stärkare då?

Postat
Phobos:

Är det så stor skillnad på att bara splitta signalen till två olika stärkare då?

Att splitta blir också jäkligt ballt. Men när man gör det är ju gitarrens grundljud detsamma för båda förstärkarna. Med rickenbackern kan exempelvis halsmicken ställas in att låta mjukt och jazzigt medans stallmicken låterfräsigt och rockigt. det kan bli väldigt spännande och jag får känslan att stereoeffekten blir lite större.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.