Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Min sambo studerar sång och har ett behov av att kunna spela in sina sånglektioner.

Hon behöver alltså någon enkel, billig, portabel inspelningslösning.

Många använder en MD för detta men hon skulle föredra om inspelningen gjordes direkt till komprimerade filer, typ mp3, wma.

Jag har tittat runt lite och funderar på om inte detta skulle fungera.

MP3 Spelare: Creative Zen V(Har Line-In)

http://se.europe.creative.com/products/pro...15283&nav=0

Billig Stereomikrofon

http://www.kjell.com/?item=24070&path=...700000,11200000

Kommer detta att fungera eller behöver mikrofonen ytterligare förstärkning?

Vill helst slippa att hon måste ha med sig ytterligare utrustning i form av en mikförstärkare.

Kravet på denna lösningen är att den ska vara ytterst portabel och runt 1000kr.

Ljudet ska vara bra men behöver inte vara fantastiskt.

Någon som har några idéer?

Med vänliga hälsningar

/Jesper

Annons
Postat
Hej,

Min sambo studerar sång och har ett behov av att kunna spela in sina sånglektioner.

Hon behöver alltså någon enkel, billig, portabel inspelningslösning.

Många använder en MD för detta men hon skulle föredra om inspelningen gjordes direkt till komprimerade filer, typ mp3, wma.

Jag har tittat runt lite och funderar på om inte detta skulle fungera.

MP3 Spelare: Creative Zen V(Har Line-In)

http://se.europe.creative.com/products/pro...15283&nav=0

Billig Stereomikrofon

http://www.kjell.com/?item=24070&path=...700000,11200000

Kommer detta att fungera eller behöver mikrofonen ytterligare förstärkning?

Vill helst slippa att hon måste ha med sig ytterligare utrustning i form av en mikförstärkare.

Kravet på denna lösningen är att den ska vara ytterst portabel och runt 1000kr.

Ljudet ska vara bra men behöver inte vara fantastiskt.

Någon som har några idéer?

Med vänliga hälsningar

/Jesper

jag tittade bara snabbt, men audioenheten hade bara line-in, du försöker alltså koppla mick till line och det funkar kanske inte alls. här brukar man alltid ha en förstärkare emellan. om nu mp3-spelaren skulle ha inbyggd preamp så är det säkert av sämsta tänkbara slaget.

Postat

För en tusing till (1.995 på jam.se) får ni en Zoom H2:

H2_solo-web.jpg

http://www.samsontech.com/products/product...cfm?prodID=1916

-Bra ljud utan att behöva strula med extern mick och eventuell preamp...

Ska dessutom gå att spela in både i mp3 och i högupplöst wav om kvalitetskraven ökas i framtiden.

Vi letade länge efter en portabel inspelningsmojäng, och hittade inget passande alls i mp3-spelardjungeln. Inbyggda mickar och rejält snålkodade mp3or överallt... Så det blev Zoom H4 (storebrorsan till den ovan) och jag måste säga att ljudet i de inbyggda mickarna är förvånansvärt bra!

Postat

Först och främst tack för att ni tar er tid att hjälpa mig.

Jag har också tittat på Zoom H2 och i "värsta" fall så lutar det åt en sådan om vi inte kommer på något annat alternativ. Tycker bara att den är aningen för dyr och avancerad för vårt ändåmål. Hade hoppats på en mindre "proffsig" lösning.

Följdfrågor. Finns det inga stereomikrofoner med inbyggd preamp alternativt någon som vet en mp3-spelare som har en hyffsad Mic-In funktion?

Än en gång tackar jag för all hjälp.

//Jesper

Postat
Först och främst tack för att ni tar er tid att hjälpa mig.

Jag har också tittat på Zoom H2 och i "värsta" fall så lutar det åt en sådan om vi inte kommer på något annat alternativ. Tycker bara att den är aningen för dyr och avancerad för vårt ändåmål. Hade hoppats på en mindre "proffsig" lösning.

Följdfrågor. Finns det inga stereomikrofoner med inbyggd preamp alternativt någon som vet en mp3-spelare som har en hyffsad Mic-In funktion?

Än en gång tackar jag för all hjälp.

//Jesper

jag tror du tvingas inse att du "får vad du betalar för" i det här fallet. den här typen av elektronik är extremt hitech, och många konkurrerar i samma segment. du får väldigt mycket för dina pengar i dag och den "zoom" som föreslagits tidigare i tråden kan säkert betraktas som väldigt kompetent och billig i förhållande till vilka möjligheter den ger dig.

men vill du ha både bra mickar, och inbyggda preamps som ger bra ljud, hantering av både mp3 och wave, samt bra lagringsmöjligheter och helt portabel för 1000 kronor, då blir det nog svårare.

Postat

H2 ser verkligen jättebra ut. Men tänk på att H4 kan även fungera som ljudkort. Så om hon skulle villja spela in sång hemma så går det ju att plugga in en bra mik i den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.