Jump to content
Annons

Finns det RIKTIGT BRA multieffektboxar för elgitarr?

Recommended Posts

Mattu (oregistrerad)
Postat

Hä, se där. Det var som fan. Hur som helst låter den ganska bra.

Men som så många andra sagt: bättre att köpa 3-4 riktigt bra fristående pedaler istället för en multiburk. På samma sätt som en schweizisk armékniv har sämre sax, nagelklippare, korkskruv och knivar än fristående verktyg.

Annons
Postat
Problemet är väl att de som finns är digital prylar. Fungaerar utmärket med delay effekter men inte riktigt så roligt med

disten. Jag har inte hittat någon som har en vettig funktion med en blandning av analoga och digital effekter.

VOX är väl det närmsta med rördist och digital effekter. Men det är nog ett digitalt chorus...

Atomic amps kan vara en lösning. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa en själv men i princip alla som testat är ju mer ellre mindre lyriska över vad en Atomic kan göra med ljudet hos en PodXT eller Vox Tonelab.

Postat

Jag sällar mig till dom som anser att multi-fx-boxar är bra. Den som spelar är ju 1000 ggr viktigare än vilken utrustning han/hon spelar på. Men det finns såklart för och nackdelar med allt. De stora fördelarna med multi-fx-boxar är t ex att allting färdigt och klart. Strömmen dragen, kopplingen mellan de olika fx-delarna på plats. Man kan dessutom på de lite dyrare systemen (som t ex Boss GT-8) ändra ordningen på effekterna. Allt är dessutom mycket enkelt att byta mellan, det vanligaste är ju att man lagrar sina ljud i färdiga patchar (kompletta signal-kedjor) även om många multi-fx kan köras i någon slags stompbox-läge. Dessutom är dom ju oftast rätt mångasidiga. Och framför allt billiga. Även lite dyrare multi-fx som Boss GT-8, Pod XT-live och Vox TonelabSE bör man ju kunna köpa nya för under 5000 kronor. Även om man håller sig till något mittemellanmärke på stompboxar (vad gäller prisklass) som t ex Digitech, Ibanez eller Boss, så behöver man inte köpa speciellt många pedaler för att komma upp i samma pris. Och frågan är om det låter bättre ändå? Jag menar, köp en distpedal, en delaypedal, en choruspedal och en stämpedal från Boss samt en standard Dunlop wha-wha. Då har du förmodligen redan lagt mer pengar på utrustning än vad en Boss GT-8 kostar och frågan är om det ens låter bättre? Själv tycker jag en del stompboxar (speciellt när det gäller preamp/OD/dist-pedaler) låter klart bättre än digitala diton, men då handlar det ju om prylar som kanske kostar ett par-tre tusen per styck.

Själv gör jag numera såhär. När vi spelar in, så provar jag gärna olika rör-förstärkare, stompboxar o s v (även om jag tycker att det finns flera riktigta grymma VST-pluggar, t ex NI GuitarCombos). När vi är ute och spelar tar jag bara med min Boss GT-8 och pluggar antingen in den i en lånad förstärkare eller i mixerbordet. Den låter BRA. Och det finns garanterat ingen i publiken som hör skillnad på den och någon rörförstärkare i en live-situation. Hade jag inte behövt en harmonizer hade jag förmodligen skaffat en Line6 FloorPod, Rocktron G100, Behringer V-amp eller något annat lite smidigare. Det går att skruva fram bra ljud ur de flesta multi-fx-boxar. Ibland tar det lite mer tid, ibland mindre (Vox Tonelab (SE eller SL) är t ex grymt lättrattad). Många går dock bara igenom preset-ljuden, och de är sannerligen inte alltid speciellt välrattade. Låter ofta bedrövligt.

Dessutom spelar det stor roll vad man spelar upp sin multi-fx genom. Tycker att min Boss GT-8 låter bättre in i slutsteget på en bra förstärkare än direkt i mixerbordet (även om det senare fortfarande låter bra, allt är ju relativt).

Dessutom #2 är att man faktiskt kan komplettera sin multi-fx i de mer kritiska delarna; Det dom är mindre bra på (jämtemot bättre stompboxar) är generellt sett dynamik i dist/OD-sektionen. Men på flera multi-fx finns där en loop där man kan stoppa in sin favorit-dist/OD och sen routa runt den i systemet precis som alla andra sektioner (även om man såklart inte kan ändra inställningarna på själva pedalen!😉)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.