Jump to content
Annons

Finns det RIKTIGT BRA multieffektboxar för elgitarr?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Finns det några riktigt bra multieffektboxar för elgitarrer? Alltså sådana som kanske både har dist, wahwah, flanger, phaser och tremolo samt kompression. Multieffektprocessor. Eller är det bättre att köpa en separat effektpedal till var och en av dessa effekter?

😕

:musik

Annons
Postat
Hej!

Finns det några riktigt bra multieffektboxar för elgitarrer? Alltså sådana som kanske både har dist, wahwah, flanger, phaser och tremolo samt kompression. Multieffektprocessor. Eller är det bättre att köpa en separat effektpedal till var och en av dessa effekter?

:rolleyes:

Jo det finns ett flertal bra, bara att åka och testa i närmsta musikaffär.

musik (oregistrerad)
Postat

Ingen rekommendation?

Jag frågar för en kompis räkning (som inte känner till detta forum), men själv föredrar jag separata effektpedaler.

Postat
Ingen rekommendation?

Jag frågar för en kompis räkning (som inte känner till detta forum), men själv föredrar jag separata effektpedaler.

Dessa har jag testat och tyckte de lät bra. Men det finns ju många fler än så.

Boss GT8

Line 6 Pod xt

G-Major

KORG Toneworks AX1500

Postat (redigerat)
Hej!

Eller är det bättre att köpa en separat effektpedal till var och en av dessa effekter?

Ja!

Redigerat av 4Trax
Postat
Hej!

Jag personligen skulle alldrig köpa nåra separata pedaler när man kan få allt inbyggt i en burk.

Mina personlöiga favvosburkar är:

Line6 XT live

Boss GT8

Vox Toneworks (det stora pedalbordet)

Rocktron Effekt Utopia G100

Vilka som e bäst beror ju på till vilken musikstil man vill använda dom till men,

Line6 och Rocktron e klart mera metal än Boss och Vox - alla burkar har sina starka å mindre bra sidor..

/Biran

Postat (redigerat)
Hej!

Jag personligen skulle alldrig köpa nåra separata pedaler när man kan få allt inbyggt i en burk.

Line6 XT live

Boss GT8

Vilka som e bäst beror ju på till vilken musikstil man vill använda dom till men,

Line6 och Rocktron e klart mera metal än Boss och Vox - alla burkar har sina starka å mindre bra sidor..

/Biran

Skulle vilja se att nån droppar denna kommentar på GMF planket.

http://www.gmf.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=127123

Så många trångsynta gitarrister kan inte ha fel.....inkl. mig! 😛

Redigerat av 4Trax
Postat
Hej!

🙂

Line6 XT live

Boss GT8

/Biran

Så många trångsynta gitarrister kan inte ha fel.....inkl. mig! :rolleyes:

som tur är finns det ett gäng som gärna köper ens gamla boss-pedaler, fostex kassetportor etc.

för övrigt anser deras föräldrar fortfarande att alla externa effekter är fusk, och deras far-/morföräldrar vägrar att göra inspelningar annat än live på lackskivor (utan förstärkning, naturligtvis).

musik (oregistrerad)
Postat

... Men är det ändå inte kuligare att köpa allt ORIGINAL, dvs. riktigt gamla pedaler från alla märken... jag menar från 50-talet och framåt.

Visserligen kan någon vridpot behöva bytas ut, men vadå?

Eller är Reissues att lita på?

Av pedalborden tycker jag Vox lät relativt intressant.

Postat

Om man har någon favoritpedal så ska man såklart använda den/dom.

Däremot så är en multieffekt helt oslagbar när det gäller hantering.

Bara att ställa in hur många patches man vill och snabbt växla mellan dom.

Bra för kreativiteten och perfekt för den som spelar live. Ingen krånglig setup heller.

Om det BARA gäller effekter så är Boss GT8 svårslagen pga routingmöjligheterna.

(Vissa tycker den är krånglig att lära sig.)

Annars tycker jag Line6 XT live (även Pod-XT) är suverän. Den har dessutom enligt mig bäst högtalar/förstärkar

simulering, och ger bäst ljud när man spelar in direkt. Dessutom har den ett bra usb-interface.

Nästa månad lanseras Line6 nya podX3 och live X3 mm. Det ska bli spännande att testa!!

Vox tonelab är oxå en möjlighet.

Se till att prova först innan köp så man väljer det som passar en bäst.

Postat
... Men är det ändå inte kuligare att köpa allt ORIGINAL, dvs. riktigt gamla pedaler från alla märken... jag menar från 50-talet och framåt.

Visserligen kan någon vridpot behöva bytas ut, men vadå?

Eller är Reissues att lita på?

Av pedalborden tycker jag Vox lät relativt intressant.

Det är säkeret roligt med orginella pedaler men det e f*n så jobbigt,

om man inte håller efter allt kablage å strömmatning, så man slipper knäcka lajv/studioteknikern 🙂

Det e väldigt vanligt med gitarrister som för mer oljud med taskig rigg än välljud ifrån dom..

/Biran

Postat (redigerat)
Hej!

😄

Line6 XT live

Boss GT8

/Biran

Så många trångsynta gitarrister kan inte ha fel.....inkl. mig! 😉

som tur är finns det ett gäng som gärna köper ens gamla boss-pedaler, fostex kassetportor etc.

för övrigt anser deras föräldrar fortfarande att alla externa effekter är fusk, och deras far-/morföräldrar vägrar att göra inspelningar annat än live på lackskivor (utan förstärkning, naturligtvis).

Har faktiskt en gammal Line6 Pro och en XTlive och en Variax! ........som jag fick av mina barnbarn i julklapp! 😛

men Pedaler rular ändå!

Redigerat av 4Trax
Postat

Bra för kreativiteten och perfekt för den som spelar live. Ingen krånglig setup heller.

Har verkligen försökt använda min XT-live men det går f*n inte man får ingen känsla när man spela högt. Den svarar inte alls som en förstärkare.

Funkar kanske som trubadur eller dansband där man har 100tals gig så man hinner justera in presetsen så de funkar.

Använder XT:n i studion för att lägga ner idéer och funkar jätte bra. Byter ut påläggen sen mot the real thing men inte alltid, det är beroende på hur viktig gitarren är i låten!.

Postat

Har verkligen försökt använda min XT-live men det går f*n inte man får ingen känsla när man spela högt. Den svarar inte alls som en förstärkare.

Funkar kanske som trubadur eller dansband där man har 100tals gig så man hinner justera in presetsen så de funkar.

Använder XT:n i studion för att lägga ner idéer och funkar jätte bra. Byter ut påläggen sen mot the real thing men inte alltid, det är beroende på hur viktig gitarren är i låten!.

Jo the real thing är ju svårslaget men många kanske inte kan ha en sådan hemma i lägenheten när de lirar in?

Själv kör jag bara på låtsas, fördelarna är bla att jag slipper springa upp och ner till källaren för att ställa in ljudet (har inspelningsrummet där och sk kontrollrummet på ovanplan)!

Men förr eller senare blir det en Fender Blues Junior eller nåt liknande för inspelning!

musik (oregistrerad)
Postat
har inspelningsrummet där och sk kontrollrummet på ovanplan!

Intressant! Har du en glasruta i golvet däremellan, så att du kan se den sångerska som eventuellt för ett pålägg i inspelningsrummet, samtidigt som du styr spakarna?

😄

Postat

Intressant! Har du en glasruta i golvet däremellan, så att du kan se den sångerska som eventuellt för ett pålägg i inspelningsrummet, samtidigt som du styr spakarna?

😄

Nej har naturligtvis ingen glasruta i mellan 😉

Varför skall man ha det?

För övrigt så är inspelningsrummet dämpat och vinklat enligt alla konstens regler!

musik (oregistrerad)
Postat

Nej har naturligtvis ingen glasruta i mellan 😆

Varför skall man ha det?

För övrigt så är inspelningsrummet dämpat och vinklat enligt alla konstens regler!

Så att man kan gestikulera med en svepande handrörelse: "you're rolling"... 😆

Postat

och, funderade du möjligtvis på att lägga kontrollrummet i källaren och ha glasrutan i taket..?

musik (oregistrerad)
Postat

och, funderade du möjligtvis på att lägga kontrollrummet i källaren och ha glasrutan i taket..?

It depends on what turns you on! 😆

Postat

Och bara spela in Paris Hilton-wannabes?

Mattu (oregistrerad)
Postat

Nu har ni fan ballat ur helt.

Iallafall: jag är ingen effektkille alls, men jag gillar prylar och skräp, så därför testar jag saker när jag har tillfälle. Av de multiburkar som jag har testat har jag knappt gillat någon alls. Jag använder i stort sett bara en gnutta OD, ibland lite fuzz, ofta tremolo och någon gång phaser och analog-style delay. Men av de jag har testat så tycker jag att Vox Tonelab är ganska svårslagen. Preampdelen är dessutom bra nog för att kunna användas fristående in i exempelvis en gammal Music Man som har preamp in så att du kan bypassa originelhäckens trista transistorsteg helt och hållet.

Postat

Så...om man vill ha en prisvärd multieffekt mellan 1000-5000 så skall man sikta på vilken?

Säg att jag vill ha en mycket varierad möjlighet att ställa in olika sorters ljud med distar men även blanda Cleant med olika effekter såsom Reverb, Echo, Delay, Tremolo etc...Finns det någon som är erkänt bra för detta ändamålet.

Olika soters dist är väldigt viktigt...o bra kvalité på denna..

Mattu (oregistrerad)
Postat

Vox Tonelab, lite drygt 5000 om du vill ha pedalbordsvarianten tror jag (kan ha fel), det är mitt stalltips. Den låter både varmt och fett, och framförallt tremolo och reverben tycker jag är hästlängder bätttre än i PODarna t.ex.

Postat

Håller med,Vox Tonelab håller riktigt bra klass jämfört med konkurenterna. Har en själv som används en hel del i studion. Lättrattad med en hel del roliga effekter som överlag låter väldigt bra. Fast annars tycker jag att det oftast blir bättre att köpa dom pedaler man använder. Blir sällan mer än 5-6 stycken. Sen kan man bygga eller köpa ett pedalbord att fästa boxarna i för att göra det riktigt smidigt.

Postat

Man skall väll heller inte glömma att många gitarrstärkare har bra effektloopar..

Enkelt att ha en multieffekt inkopplad å styra den med en midipedal tex..

Då har man stärkarens ljudliga fördelar utan en massa pedaler,

som tar udden lite ur stärkarens naturliga ljudkvalle ☺️

/Biran

Postat

Vox Tonelab är grymt prisvärd för 1995 kr eller vad det är den kostar nu. (jo, det stämmer... kollade! ☺️) Tycker även att Pod XT kan leverera en hel del men den är dyrare + att metallpaktet känns lite som ett måste så där blir det ännu lite dyrare.

pme (oregistrerad)
Postat

Problemet är väl att de som finns är digital prylar. Fungaerar utmärket med delay effekter men inte riktigt så roligt med

disten. Jag har inte hittat någon som har en vettig funktion med en blandning av analoga och digital effekter.

VOX är väl det närmsta med rördist och digital effekter. Men det är nog ett digitalt chorus...

Postat
Problemet är väl att de som finns är digital prylar. Fungaerar utmärket med delay effekter men inte riktigt så roligt med

disten. Jag har inte hittat någon som har en vettig funktion med en blandning av analoga och digital effekter.

VOX är väl det närmsta med rördist och digital effekter. Men det är nog ett digitalt chorus...

Voxen har även den digital dist. Allt i den simuleras digitalt, för att sedan gå igenom ett miniatyrslutsteg som använder ett 12AX7 rör, för att efterlikna responsen och dynamiken hos ett riktigt slutsteg. Röret har ingenting med preamp eller distsektionen att göra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.