Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Verkar vara mer vanligt förekommande att man köper två hårddiskar istället för en har jag märkt efter kollat runt här på forumet. Vad beror det på och vad är fördelarna respektive nackdelarna med det?

Om jag nu ska ha total lagrningsplats på 750GB ska jag då köpa en hårddisk på 500GB och en på 250GB eller en enda på 750GB?

Är det främst musiker som gör så för att lagra audio-filer eller är det lika vanligt bland gamers?

Annons
Postat
Verkar vara mer vanligt förekommande att man köper två hårddiskar istället för en har jag märkt efter kollat runt här på forumet. Vad beror det på och vad är fördelarna respektive nackdelarna med det?

Om jag nu ska ha total lagrningsplats på 750GB ska jag då köpa en hårddisk på 500GB och en på 250GB eller en enda på 750GB?

Är det främst musiker som gör så för att lagra audio-filer eller är det lika vanligt bland gamers?

genom att använda två hårddiskar kan du bättre utnyttja den totala hastigheten hos bussarna. många väljer att lägga system och program på en hårddisk, och sedan placera samplingar/inspelat material på en annan.

det har visat sig vara klokt, eftersom du skriver och läser mycket data till/från hårddisken när du sysslar med musik på datorn.

Postat

Hastigheten är en sak, säkerheten är en annan. För egen del skulle jag inte våga sätta allt på ett kort -

en disk på 750 gig - utan dela upp det. Speciellt om du kör SATA (det gör väl de flesta idag).

Hårddiskar i mina datorer litar jag inte på att de håller mer än ett par år, garantiåtaganden på ett antal

har demonstrerat detta.

Om du är ute efter både prestanda och säkerhet, så köp två identiska diskar och kör RAID på dem (mirror,

0 eller 1).

pf_noname (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det finns väl egentligen tre saker man kan göra:

* Dela upp audio- och systempartition på logiska hårddiskar (dvs partitionera)

* Dela upp audio- och systempartition på flera fysiska hårdiskar.

* Använda RAID

Partitionering ger som jag ser det två fördelar. Den ena är att man får mindre fragmentering på audiopartitionen eftersom operativsystemet inte är på samma ställe på disken och kluddar med sin filer. Och den andra är att diskanalysverktyg (som t ex Performance Monitor i Windows) kan se studera belastningen på de olika partitionerna separat.

Uppdelning på fysiska hårdiskar gör man för att avlasta själva hårddiskarna. Varje hårddisk har ju endast en viss maximal läs- och skrivhastighet och det är denna som i audiosammanhang avgör hur många samtidiga ljudspår man kan använda. Om audio läses och skrivs för fullt vill man ju ogärna att OS:et ska störa genom att vilja skriva och läsa sina systemprylar samtidigt. Dessutom kan man ju välja att t ex köpa extrasnabb och extradyr audiohårddisk och normalsnabb och normaldyr hårddisk till operativsystemet.

Om man använder mjukvarusampler med gigantiska samplingsbibliotek som ofta måste skriva och läsa från disk skulle det säkert vara idé att lagra samplingarna på ytterligare en disk. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Till sist RAID. Detta går i princip ut på att kombinera fysiska hårddiskar för att nå prestanda- och/eller säkerhetsvinster. Se http://en.wikipedia.org/wiki/RAID. RAID 0 skulle nog kunna vara lite intressant för audio. Är det någon som använder detta?

Och ovanstående metoder används verkligen inte bara i studiosammanhang. Den kanske vanligaste användningen är i databasservrar där det inte är ovanligt att klämma in 8, 12 eller ännu fler diskar i samma burk.

/Pf_noname

genom att använda två hårddiskar kan du bättre utnyttja den totala hastigheten hos bussarna. många väljer att lägga system och program på en hårddisk, och sedan placera samplingar/inspelat material på en annan.

det har visat sig vara klokt, eftersom du skriver och läser mycket data till/från hårddisken när du sysslar med musik på datorn.

Redigerat av pf_noname
Postat

Jag skulle nog rekommendera att köra med separat HD för systempartitionen eftersom en partionering bara logiskt delar upp HDn - fördelen med det är att det blir lättare att defragmentera medans med en separat fysisk HD så har du två olika läsarmar som inte stör varandra.

RAID 0 (Stripening) för prestanda, ja det är ju bra men tänk på att om någon kraschar så försvinner all information, någon form av backup är att föredra.

Det enklaste och billigaste sättet att öka prestanda är att addera minne. Förutsatt att man har en applikation som läser upp så mycket av sig självt som möjligt i minnet.

Postat
Om man använder mjukvarusampler med gigantiska samplingsbibliotek som ofta måste skriva och läsa från disk skulle det säkert vara idé att lagra samplingarna på ytterligare en disk. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Till sist RAID. Detta går i princip ut på att kombinera fysiska hårddiskar för att nå prestanda- och/eller säkerhetsvinster. Se http://en.wikipedia.org/wiki/RAID. RAID 0 skulle nog kunna vara lite intressant för audio. Är det någon som använder detta?

Jag kör med 4 interna diskar;

1. Disk som är partitionerad till en systempartition och en där jag lägger nerladdade uppdateringar och som allmän slask
  2. Disk för audioinspelningar
  3. 2 diskar i Raid0 för alla samplingsbibliotek

Samplingsbiblioteken har jag alla originalskivor till, så dem gör jag ingen backup på.

Att köra audiodisken som ett Raid0-system, känns inte nödvändigt, eftersom jag inte spelar in så många audiospår att det behövs. Har testat att köra typ 50 samtidiga audiospår utan att det säckar ihop - och det är betydligt fler än jag har behov av...

I övrigt har jag en extern låda som kör på LAN, med två diskar i Raid1-koppling (spegling för säkerheten) som en kontinuerlig backup. Den backupen kör jag i slutet av varje dag, för att alltid ha en uppdaterad backup på det som är viktigt. Jag har också en stor extern S-ATA som jag gör image-backup till med ojämna mellanrum, för att enkelt kunna återställa allt (utom samplingsbiblioteken, som sagt...) på ett enkelt och smidigt sätt.

Hårddiskar är billigt nu för tiden, som väl är... :rolleyes:

• 1 år senare...
Postat

Okej såhär har jag fattat det:

Disk 1(Partitionerad i två delar): Operativsystem och DAW o andra program på en liten del, kanske 10-20GB. Eftersom hd'n är snabbast i första delen. Del två vigs åt allt slask såsom mp3'or, textfiler o andra dokument.

Disk 2: Inspelningar

Disk 3: Samplingar/Plug-ins

Men... om jag bara kör på två diskar, finns det nåt smart sätt o göra på då tro?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.