Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har en PC som jag kör spel på och en nyligen inköpt Macbook som jag tänker dedikera til ljudinspelning. Och jag har ett monitorpar KRK Rokit 5. Jag vill ansluta både PC:n och macen till dessa. Kan jag koppla PC:n till monitorns rca ingång och samtidigt ha macen (mbox2) inkopplad till XLR ingången?

Så liksom när jag vill spela spel så mutar jag mboxen och vice versa. Är det någon risk att monitorerna skadas av detta?

Annons
Postat
Hej.

Jag har en PC som jag kör spel på och en nyligen inköpt Macbook som jag tänker dedikera til ljudinspelning. Och jag har ett monitorpar KRK Rokit 5. Jag vill ansluta både PC:n och macen till dessa. Kan jag koppla PC:n till monitorns rca ingång och samtidigt ha macen (mbox2) inkopplad till XLR ingången?

Så liksom när jag vill spela spel så mutar jag mboxen och vice versa. Är det någon risk att monitorerna skadas av detta?

Känns inte som att du skulla kunna skada prylarna.

Postat

Nej - monitorerna är det nog ingen risk med - men utgångarna kan man ju blåsa genom att koppla ihop dem... 😕

Jag skulle föreslå en SM Pro Audio M-Patch2, efterson du då kan switcha mellan två olika ljudkällor och dessutom ha olika volymkontroller för dem. Mer info HÄR.

Postat

Jag förstår nog inte riktigt claes vad du menar, det där med utgångarna.

Den där kontrollern såg trevlig ut men jag hoppar helst över den. För det första har jag bara ett monitorpar och för det andra så är mitt system som jag har nu är mycket smidigare. Men om ljudkorten kan ta skada får jag väl överväga det.

Postat (redigerat)

Du kan ju också lösa det med en liten mixer för några hundra...

(Som iofs kommer att påverka ljudet mer än den där passiva M-patchen.)

PS. Skulle tro att Claes menar att ljudkorten kan ta skada eftersom du ju i princip kopplar ihop utgångarna från de bägge korten (fast med en monitor i mitten). Fast Claes får nog förtydliga det där lite, jag är ingen elektriker...

Redigerat av android
Postat

Precis! Att koppla ihop två utgångar kan skada båda utgångarna - och de olika kontakterna på monitorn går ju till samma ingång - något som ger en direktkoppling som kortsluter de båda utgångarna till varandra. Ingen hit att göra så - utan oavsett hur du gör, så måste du ha någon sorts switch för att växla mellan ljudkällorna.

Jag har för mig att det finns enkla switchboxar med RCA-kontakter på Clas Ohlsson eller Kjell & Co, om du vill ha någonting enklare och billigare än M-Patch - men med sådana får du köra obalanserat från båda ljudkorten.

Postat

Jag fick en idé.

Till PCn använder jag ett externt usb ljudkort som får ström genom usb porten. Vad skulle hända om jag drog ur sladden till det ljudkort jag inte ska använda. Så att det inte får någon ström. Har det någon betydelse?

Postat

Är det inte igång alls, så händer inga obehagligheter - inte förrän den dag du glömmer dra ur sladden - och det kommer du att göra... 😕

HÄR har du det du borde köpa om du vill komma undan billigt och vill slippa riskera något... 😮

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Precis! Att koppla ihop två utgångar kan skada båda utgångarna - och de olika kontakterna på monitorn går ju till samma ingång - något som ger en direktkoppling som kortsluter de båda utgångarna till varandra.

Struntprat det blir ingen kortslutning utan mer som en passiv mixer.

Postat
Precis! Att koppla ihop två utgångar kan skada båda utgångarna - och de olika kontakterna på monitorn går ju till samma ingång - något som ger en direktkoppling som kortsluter de båda utgångarna till varandra.

Struntprat det blir ingen kortslutning utan mer som en passiv mixer.

En koppling som är direkt mellan två olika ställen kallas tekniskt för "kortslutning". :rolleyes:

Ska du göra en passiv mixer så duger det definitivt inte att bara koppla ihop utgångarna, utan du måste ha lämpliga resistorer inkopplade på rätt sätt också.

Så länge det rör sig om linenivåer, så är risken att skada något förmodligen inte jättestor (men den finns - och därför ska man använda en switch). Om man däremot kopplar ihop två högtalarutgångar, så kan man garanterat prata om "Friskt kopplat - hälften brunnet"... 😛

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
En koppling som är direkt mellan två olika ställen kallas tekniskt för "kortslutning". :rolleyes:

Ska du göra en passiv mixer så duger det definitivt inte att bara koppla ihop utgångarna, utan du måste ha lämpliga resistorer inkopplade på rätt sätt också.

Vilket KRK monitorerna givetvis har.

Sen måste jag säga att du har en konstig definition av vad en kortslutning är...

Postat

Ok vem har rätt?

Fram tills dess så kör jag med att dra ur USB sladden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.