Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min Marshall 8240 S80 Valvestate har börjat spraka i pottarna (vreden), särskilt de som används minst. En av dem har t.o.m. utvecklat ett trist glapp bortom spraket. 😄 Nån form av förstärkarcancer eller korrosion troligen.

Vad göra? Kontaktspray? Mecka ut dem och byta mot nya? Har ni nån aning om vad såna pottar kostar?

Är det nåt annat man bör "serva" i en sån här stärkare? Tror det ska sitta nån form av rör i nåt försteg i stärkaren - ska man byta dem kanske? Tänk om min trotjänare gradvis har tappat stinget genom åren utan att jag märkt det!

Råd om att jag bör köpa ny stärkare undanbedes. 😱

Annons
Postat
Min Marshall 8240 S80 Valvestate har börjat spraka i pottarna (vreden), särskilt de som används minst. En av dem har t.o.m. utvecklat ett trist glapp bortom spraket. 😮 Nån form av förstärkarcancer eller korrosion troligen.

Vad göra? Kontaktspray? Mecka ut dem och byta mot nya? Har ni nån aning om vad såna pottar kostar?

Är det nåt annat man bör "serva" i en sån här stärkare? Tror det ska sitta nån form av rör i nåt försteg i stärkaren - ska man byta dem kanske? Tänk om min trotjänare gradvis har tappat stinget genom åren utan att jag märkt det!

Råd om att jag bör köpa ny stärkare undanbedes. 🙂

Potarna på Valvestate-stärkarna ÄR ganska känsliga för korrosion, särskilt dom som används minst eftersom korrosionen får större chans att "etablera" sig i dom. Testa att först och främst spreja upp dom med elektroniksprej som inte är för starkt. Det brukar funka åtminstone ett tag. Såsmåningom åker du nog ändå på att byta dom..

Det sitter ett rör i försteget på förstärkaren (12AX7). Byt det om du aldrig har gjort det, det kostar bara drygt en hundring..

Postat
Min Marshall 8240 S80 Valvestate har börjat spraka i pottarna (vreden), särskilt de som används minst. En av dem har t.o.m. utvecklat ett trist glapp bortom spraket. 😉 Nån form av förstärkarcancer eller korrosion troligen.

Råd om att jag bör köpa ny stärkare undanbedes. 😎

Att pottarna börja spraka eju ganska så naturligt, då dom används för lite..

Man ställer in ett ljud man gillar sen rör man inte pottarna mera vilket får oxid att sätta sej..

Prova att vrida som en galning på alla pottar, fram och tillbaka,

och/eller använd elektronikspray för att lösa upp oxiden..

Annars kostar det inte så hemskt mycket att byta ut de pottarna som låter illa,

bytte några på min grabbs Marshallstärkare ( ca 400:- kostade det)..

/Biran

Mattu (oregistrerad)
Postat

Jag tycker bara att förstärkarcancer är ett otrevligt ord. Nu låter jag som en kristen moralkaka, men jag har haft människocancer två gånger (behandlas just nu) och mår illa bara av att se ordet. Kan vi hålla det borta från forumet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.