Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Har precis beställt Logic Pro 7 i hopp om att göra lite schysst musik hemma. Ljudkort och monitorer vet jag redan vad jag ska ha så nu är det bara en/flera micar som fattas. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska ha.

Kommer antagligen spela in akustiskt gitarr, elgitarr(mica förstärkare), sång och kanske sampla lite allt möjligt.

Vill ha en eller två micar som fungerar lite för allt möjligt. Har läst mycket bra om Line Audio CM 3 som verkar vara en prisvärd mic som funkar för mycket. Sen har jag också blivit tipsad om Röde NT1A. Vet inte alls vad jag ska köpa för grejer och känner mig osäker på när man bör använda olika typer av micar. stormembran/vanlig, dynamisk/kondensator. Tror jag förstår de teoretiska skillnaderna, har ju trots allt gått ljudteknik i skolan men i praktiken så är det ju annat 😄.

Budgeten är väl ganska tajt men inte jättetajt.

Ni kan väl bara ge lite allmän feedback och förslag?

Mvh Felix

Redigerat av Felle
Annons
Postat (redigerat)

Jag skulle nog ha köpt ett par Oktava mk-012, småmembranare med utbytbara kapslar så du får både omni, njure och hypernjure.

Låter bra på allt skulle jag vilja påstå. Kostar ca 5000:-/par 😄

Och om du senare vill a mer karaktär kan du alltid köpa till en stormembrans kapsel "LOMO" tror jag den hetter och snart finns även en adapter med 8 karaktär till denna mångsidiga mikrofon, KÖP!!

Redigerat av Lithium
Postat
Hej! Har precis beställt Logic Pro 7 i hopp om att göra lite schysst musik hemma. Ljudkort och monitorer vet jag redan vad jag ska ha så nu är det bara en/flera micar som fattas. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska ha.

Kommer antagligen spela in akustiskt gitarr, elgitarr(mica förstärkare), sång och kanske sampla lite allt möjligt.

Vill ha en eller två micar som fungerar lite för allt möjligt. Har läst mycket bra om Line Audio CM 3 som verkar vara en prisvärd mic som funkar för mycket. Sen har jag också blivit tipsad om Röde NT1A. Vet inte alls vad jag ska köpa för grejer och känner mig osäker på när man bör använda olika typer av micar. stormembran/vanlig, dynamisk/kondensator. Tror jag förstår de teoretiska skillnaderna, har ju trots allt gått ljudteknik i skolan men i praktiken så är det ju annat 😮.

Mvh Felix

Tjena

Rekomenderar ADK Vienna, stormembrans konding, som de nu "slumpar iväg" för 1495:-. Stor närvaro i ljudet samt en livlig topp som inte låter vasst på något sätt. Mycket bra på allt akustiskt... Prisvärd enligt mig!

En dynamisk mik. som är riktigt bra är Shure Beta 58. Funkar på det mesta som "rocksång", närmikning av trummor och git.förstärkare etc...

// Klas

Postat
Jag skulle nog ha köpt ett par Oktava mk-012, småmembranare med utbytbara kapslar så du får både omni, njure och hypernjure.

Låter bra på allt skulle jag vilja påstå. Kostar ca 5000:-/par 😕

Och om du senare vill a mer karaktär kan du alltid köpa till en stormembrans kapsel "LOMO" tror jag den hetter och snart finns även en adapter med 8 karaktär till denna mångsidiga mikrofon, KÖP!!

Oktava MK012 är en höjdare som fungerar perfekt till det mesta. MSP6 (matchat par med omni, cardioid och hypercardioid), ligger på 4995:- och det finns även MSP2, som också är matchat par, men enbart med cardioidkapslar - som ligger på 3595:-.

Till sång kan jag rekommendera Violet Design Black Knight eller Dolly (båda kondensatormicar) - eller sE Electronics Z5600a (rörmic).

Hämta gärna också smakprov på hur de olika micarna kan låta under samma förutsättningar, på min testsite, där det finns testinspelningar av över 100 olika modeller. 😆

Postat
Hämta gärna också smakprov på hur de olika micarna kan låta under samma förutsättningar, på min testsite, där det finns testinspelningar av över 100 olika modeller. 😕

det vore ju inte helt orimligt att forum.studio lägger upp en länk till din testsida, så länge den är icke-kommersiell. t.o.m du tycker säkert att det kan bli lite tjatigt mellan varven.

ja, jag tänker förståss bara på allas bästa.

Postat
Hämta gärna också smakprov på hur de olika micarna kan låta under samma förutsättningar, på min testsite, där det finns testinspelningar av över 100 olika modeller. 🙂

det vore ju inte helt orimligt att forum.studio lägger upp en länk till din testsida, så länge den är icke-kommersiell. t.o.m du tycker säkert att det kan bli lite tjatigt mellan varven.

Den är ju icke-kommersiell på så sätt, att jag erbjuder tillgång till mina testinspelningar utan någon kostnad, men samtidigt länkar jag till min firma där jag säljer många av modellerna - och delfinansierar det hela med hjälp av Google-annonser, så det kanske kan vara ett känsligt kapitel att lägga någon permanent länk i forumet...

Ibland förekommer det ju faktiskt också att andra nämner min testsite (om de hinner in i tråden före mig... 😆 ), så det händer ibland att jag inte behöver nämna den själv... 😕

Postat
Hämta gärna också smakprov på hur de olika micarna kan låta under samma förutsättningar, på min testsite, där det finns testinspelningar av över 100 olika modeller. 🙂

Den är ju icke-kommersiell på så sätt, att jag erbjuder tillgång till mina testinspelningar utan någon kostnad, men samtidigt länkar jag till min firma där jag säljer många av modellerna - och delfinansierar det hela med hjälp av Google-annonser, så det kanske kan vara ett känsligt kapitel att lägga någon permanent länk i forumet...

Ibland förekommer det ju faktiskt också att andra nämner min testsite (om de hinner in i tråden före mig... 😆 ), så det händer ibland att jag inte behöver nämna den själv... 😕

så du menar att det innebär en ekonomisk fördel för dig att hela tiden puffa för din micksite? då tycker jag att du får dela med dig av eventuell vinst. när allt kommer omkring är du nog t.o.m skyldig mig ett par spänn.

inte bra.

Postat (redigerat)

Vill ha en eller två micar som fungerar lite för allt möjligt. Har läst mycket bra om Line Audio CM 3 som verkar vara en prisvärd mic som funkar för mycket. Sen har jag också blivit tipsad om Röde NT1A. Vet inte alls vad jag ska köpa för grejer och känner mig osäker på när man bör använda olika typer av micar. stormembran/vanlig, dynamisk/kondensator. Tror jag förstår de teoretiska skillnaderna, har ju trots allt gått ljudteknik i skolan men i praktiken så är det ju annat 😕.

Mvh Felix

akta dig för stormembranare med stort upptagningsområde om du inte har riktigt bra akustiska förutsättningar. dessa är väldigt hypade (och helt rätt i sitt sammanhang), men en bra dynamisk mikrofon kan ge en mjukare framtoning av det inspelade materialet, något som är värt att tänka på i en tid där folk börjat sakna soundet från den gamla analoga studion.

Redigerat av Itzhak
Postat (redigerat)

Ibland förekommer det ju faktiskt också att andra nämner min testsite (om de hinner in i tråden före mig... 😉 ), så det händer ibland att jag inte behöver nämna den själv... 😕

så du menar att det innebär en ekonomisk fördel för dig att hela tiden puffa för din micksite? då tycker jag att du får dela med dig av eventuell vinst. när allt kommer omkring är du nog t.o.m skyldig mig ett par spänn.

inte bra.

🙂

Jag får av naturliga skäl en och annan kund som köper av mig eftersom jag länkar till min firma - men det mesta av finansieringen står jag själv för (typ 90% eller något) - bortsett från en liten summa som kommer från klick på Google AdWords-annonserna. Testsiten ligger dessutom numera på två olika webhotell för att hastigheten inte ska bli för mycket lidande (när det bara var en site, så var hastigheten stundtals katastrofal) - så därför valde jag att ha det på två ställen, så mina kostnader för det är dubblerade nu jämfört med tidigare... 😆 Det är inte alla webhotell som erbjuder så stora konton som behövs, för rimliga pengar och med godtagbar stabilitet.

Det är alltså mest en förlustaffär med testsiterna, så länge inte fler får för sig att klicka på annonserna och därigenom hjälper till att finansiera siterna - men det kvittar, eftersom det är kul att kunna hjälpa folk på detta sätt när jag nu har möjlighet till det. 🙂

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Ibland förekommer det ju faktiskt också att andra nämner min testsite (om de hinner in i tråden före mig... 🙂 ), så det händer ibland att jag inte behöver nämna den själv... 🙂

inte bra.

😄

Jag får av naturliga skäl en och annan kund som köper av mig eftersom jag länkar till min firma - men det mesta av finansieringen står jag själv för (typ 90% eller något) - bortsett från en liten summa som kommer från klick på Google AdWords-annonserna. Testsiten ligger dessutom numera på två olika webhotell för att hastigheten inte ska bli för mycket lidande (när det bara var en site, så var hastigheten stundtals katastrofal) - så därför valde jag att ha det på två ställen, så mina kostnader för det är dubblerade nu jämfört med tidigare... 😉 Det är inte alla webhotell som erbjuder så stora konton som behövs, för rimliga pengar och med godtagbar stabilitet.

Det är alltså mest en förlustaffär med testsiterna, så länge inte fler får för sig att klicka på annonserna och därigenom hjälper till att finansiera siterna - men det kvittar, eftersom det är kul att kunna hjälpa folk på detta sätt när jag nu har möjlighet till det. 🙂

ja, nu när jag tittat på den så ser jag dina reklambanners. men du borde iallafall göra om den, för det är en av de fulaste websidor jag har skådat*.

och jag vet vad jag pratar om i det här fallet.

*(även om ett sådant uttalande ironiskt nog -en kort stund- ökar besökarantalet till din sida)

Redigerat av Itzhak
Postat

jag håller inte med. Visst jag kan inte påstå att sidan är snygg. 😛 Men, jag tycker den är väldigt överskådlig och det är lätt att se allting och den är inte irriterande att kolla på. ☺️ Precis vad man väntar sig av en sådan site.

För att återgå till ämnet så kan man föreslå hur många mikrofoner som helst. Så det bästa är väl att gå till Claes's testsite och lyssna. ☺️ (Fast jag kan ju alltid få bli den första att rekommendera Studio Projects B1 😄 )

Postat

Uppskattar verkligen alla hjälpsamma svar!

Känner mig tyvärr fortfarande lite borta. :rolleyes:

Såg över min budget nu och kom fram till att jag vill/kan bränna 2500kr nu i början. Så vad tycker ni jag bör göra?

Jag har inte de bästa akustiska förutsättningarna tyvärr, utan bara vanliga rum liktsom. Är det lönt att skaffa sig en stormembran då? Tar inte dem upp väldigt mycket av rummet?

Sen undrar jag också ifall en småkonding, typ CM3, MK012 MSP6 osv. klarar att micka upp en gitarrförstärkare på hög volym? Bör man istället använda en dynamisk för såna situationer?

Mvh Felix

Postat
Uppskattar verkligen alla hjälpsamma svar!

Känner mig tyvärr fortfarande lite borta. 😛

Såg över min budget nu och kom fram till att jag vill/kan bränna 2500kr nu i början. Så vad tycker ni jag bör göra?

Jag har inte de bästa akustiska förutsättningarna tyvärr, utan bara vanliga rum liktsom. Är det lönt att skaffa sig en stormembran då? Tar inte dem upp väldigt mycket av rummet?

Sen undrar jag också ifall en småkonding, typ CM3, MK012 MSP6 osv. klarar att micka upp en gitarrförstärkare på hög volym? Bör man istället använda en dynamisk för såna situationer?

Mvh Felix

Jag skall köpa denna mick - tål höga ljudtryck, tex en gitarrstärkare :rolleyes:

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=4...mp;artno=186507

/Biran

Postat

Du behöver inte vara det minsta orolig.

Det finns nog väldigt få micar som inte tål 130dB i dag. Kolla i denna tabell och fundera över hur ofta du behöver en mic som tål högre ljudtryck... :rolleyes:

Ett problem som däremot kan uppstå, är om mikrofonen har hög output och därmed kanske överstyr ingångssteget som sitter före gain-kontrollen på preampen, om ljudkällan är väldigt stark. Det ingångssteget har man ingen kontroll över, eftersom både pad, gain och mätare sitter efter det, så därför är det lätt att lura sig själv att tro att det är micen som inte pallar trycket, när det i själva verket är preampen som inte klarar signalnivån. Enda sättet att dämpa om inte micens pad räcker, är att sätta en extern Pad.

Postat
Du behöver inte vara det minsta orolig.

Det finns nog väldigt få micar som inte tål 130dB i dag. Kolla i denna tabell och fundera över hur ofta du behöver en mic som tål högre ljudtryck... :rolleyes:

Ett problem som däremot kan uppstå, är om mikrofonen har hög output och därmed kanske överstyr ingångssteget som sitter före gain-kontrollen på preampen, om ljudkällan är väldigt stark. Det ingångssteget har man ingen kontroll över, eftersom både pad, gain och mätare sitter efter det, så därför är det lätt att lura sig själv att tro att det är micen som inte pallar trycket, när det i själva verket är preampen som inte klarar signalnivån. Enda sättet att dämpa om inte micens pad räcker, är att sätta en extern Pad.

Okej, tack då vet jag. Bara att gasa på alltså.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.