ostfisk Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 Hallå hej. Jag har precis installerat Pro Tools 7.0 LE på min Macbook och har stött på följande problem: När jag kopplar in MBox 2:an i USB porten så händer inget. Inga lampor tänds, ingenting händer på skärmen. Dessutom så varje gång jag startar Pro Tools (utan mboxen ipluggad) så krashar datorn och en ruta kommer upp där jag ombeds starta om datorn. Jag har prövat det mesta; startat om datorn, prövat båda USB uttagen. Jag har sökt på Digidesigns hemsida och på google. Jag fattar ingenting. Min utrustning: Macbook 1,1 med OS X 10.4.9 Jag köpte den här Macbooken av en f.d. klasskamrat. Han körde Protools 7 + mbox 2 utan problem. Jag har ingen kontakt med honom längre så jag kan tyvärr inte fråga honom. Har ni lösningen? Jens
Björn Olsberg Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 Eftersom du har provat med båda uttagen (det ena är känt för att orsaka problem) så blir det klurigt. Kan det vara så att du ansluter Mboxen via en usb-hubb? Prova även med en annan usb-kabel för att säkerställa att det inte är något knas med den.
ostfisk Postat 8 augusti 2007 Trådstartare Postat 8 augusti 2007 (redigerat) Hej, tack för ett snabbt svar. Nej, jag kör inte genom en hubb. Sladden är kopplad direkt från usb uttaget till mboxen. Jag prövade att byta sladd till en som jag vet funkar men det hjälpte inte. Direkt när jag fick datorn så formaterade jag hårddisken och installerade om mac os. Kan det vara någon uppdatering som jag saknar? Redigerat 8 augusti 2007 av ostfisk
Björn Olsberg Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 Kolla Digidesigns hemsida hur det ligger till med Pro Tools LE 7.0 och kompatibiliteten med OS X-versioner - så att det inte är så att du måste uppdatera Pro Tools. Rätt vad det är så har du dessutom rätt till en uppgradering, men det är inget jag kan svara på här utan det måste tas med deras support 😄
J.Westling Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 Mojligt att du maste uppgradera till 7.3xx det var problem nar 10.4.9.kom las har Forklarar dock inte varfor lampan pa mboxen inte tands!! boo
drloop (oregistrerad) Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 Funkar USB portarna på datorn? Funkar Mboxen på någon annan dator? Dvs, lyser lampan?
ostfisk Postat 8 augusti 2007 Trådstartare Postat 8 augusti 2007 (redigerat) Ok nu funkar det. Det fanns en uppdatering på digidesigns hemsida från 7.0 till 7.1.1 och det löste problemet. Tack för hjälpen. Redigerat 8 augusti 2007 av ostfisk
Björn Olsberg Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 Skönt att det löste sig och tack för att du återkopplade med var problemet låg!
sp0ven (oregistrerad) Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Min mac bara dör så fort jag sätter in min mbox2 i USB:n. Kan inte heller starta Protools, samma problem! Hjälp!
Cykeln Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Har precis samma problem fast det är en ny Imac, 2,4 GHz intel core duo Har precis installerat PT men när jag sätter in usb:n i macen så dör den och samma sak om jag försöker starta PT Hittade på Digis hemsida något om att köra ett prebind script Har provat detta men den säger att det inte behövs på denna maskin så då är det väl något annat Kan någon kunnig PT/mackare förbarma sig? Det vore ju kul att få igång detta program någon gång På pcn gick det ju i alla fall igång, även om det inte gick att spela in något
Glaskatten (oregistrerad) Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Min mac bara dör så fort jag sätter in min mbox2 i USB:n.Kan inte heller starta Protools, samma problem! Hjälp! "Due to internal USB architecture issues on the MacBook Pro, use of Digidesign, M-Audio, or third-party USB audio devices is supported on the left-hand USB ports only (the port or ports next to the power adapter cable)."
sp0ven (oregistrerad) Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Min mac bara dör så fort jag sätter in min mbox2 i USB:n.Kan inte heller starta Protools, samma problem! Hjälp! "Due to internal USB architecture issues on the MacBook Pro, use of Digidesign, M-Audio, or third-party USB audio devices is supported on the left-hand USB ports only (the port or ports next to the power adapter cable)." Okej, jag har provat alla portar men det blir samma problem hur jag än gör. Den helt enkelt stendör! Väldigt frustrerande... Tack för svaren!
Glaskatten (oregistrerad) Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Väldigt frustrerande... Tack för svaren! Vad har du mer kopplat till datorn?
sp0ven (oregistrerad) Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Väldigt frustrerande... Tack för svaren! Vad har du mer kopplat till datorn? Inte ett piss. Strömsladd... Fattar inte vad felet är.
Björn Olsberg Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Exakt vilken version av OS X och Pro Tools kör du? Om du kör en uppdaterad OS X 10.4.x och Pro Tools LE 7.0 så är det känt att du behöver uppdatera Pro Tools. Flyttar tråd från avdelning "Ljudkort" och slår ihop med existerande ämne.
Cykeln Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Exakt vilken version av OS X och Pro Tools kör du? Om du kör en uppdaterad OS X 10.4.x och Pro Tools LE 7.0 så är det känt att du behöver uppdatera Pro Tools. Flyttar tråd från avdelning "Ljudkort" och slår ihop med existerande ämne. Tack för det! Uppdaterade till 7.3 och då drog mboxen igång Det tog ett tag att förstå att PT hade startat - den syntes inte - har inte vant mej vid menyraden i mac Nu gick det faktiskt att spela upp den demolåt som finns med utan att den stoppade upp och ett felmeddelande dök upp - en framgång - äntligen mvh Stefan
sp0ven (oregistrerad) Postat 14 september 2007 Postat 14 september 2007 Exakt vilken version av OS X och Pro Tools kör du? Om du kör en uppdaterad OS X 10.4.x och Pro Tools LE 7.0 så är det känt att du behöver uppdatera Pro Tools. Flyttar tråd från avdelning "Ljudkort" och slår ihop med existerande ämne. Tack för det! Uppdaterade till 7.3 och då drog mboxen igång Det tog ett tag att förstå att PT hade startat - den syntes inte - har inte vant mej vid menyraden i mac Nu gick det faktiskt att spela upp den demolåt som finns med utan att den stoppade upp och ett felmeddelande dök upp - en framgång - äntligen mvh Stefan Okej vad bra! ur bär jag mig åt för att uppdatera min köpte version av PT 7.0? Måste jag beställa den nya versionen eller finns den att tanka hem på Digidesigns hemsida om man har produktnyckel? Min mac dör fortfarnade när jag pluggar i min Mbox2...
Cykeln Postat 14 september 2007 Postat 14 september 2007 Okej vad bra! ur bär jag mig åt för att uppdatera min köpte version av PT 7.0?Måste jag beställa den nya versionen eller finns den att tanka hem på Digidesigns hemsida om man har produktnyckel? Min mac dör fortfarnade när jag pluggar i min Mbox2... Nya versioner för windows och os x finns på digis hemsida skapa först ett digikonto har man rätt till uppgraderingen är det bara att tanka hem den ta bort PT7 och installera 7.3 (om det är den du ska ha) man får sen en ny nyckel för den nya versionen som behövs för att få igång PT hoppas det funkar för dig! Stefan
sp0ven (oregistrerad) Postat 14 september 2007 Postat 14 september 2007 Okej vad bra! ur bär jag mig åt för att uppdatera min köpte version av PT 7.0?Måste jag beställa den nya versionen eller finns den att tanka hem på Digidesigns hemsida om man har produktnyckel? Min mac dör fortfarnade när jag pluggar i min Mbox2... Nya versioner för windows och os x finns på digis hemsida skapa först ett digikonto har man rätt till uppgraderingen är det bara att tanka hem den ta bort PT7 och installera 7.3 (om det är den du ska ha) man får sen en ny nyckel för den nya versionen som behövs för att få igång PT hoppas det funkar för dig! Stefan Men min Mbox2 ska väl även fungera till Logic 7.2 eller? Går ju inte för datorn bara dör
Cykeln Postat 14 september 2007 Postat 14 september 2007 Men min Mbox2 ska väl även fungera till Logic 7.2 eller? Går ju inte för datorn bara dör Jag är inte särskilt hemma på detta men om jag förstått det rätt så beror det på vilken version av mac os x man har Jag har 10.4.10 och då funkade PT och Mbox2 först när jag hade installerat PT 7.3 På PT 7 så funkade ingen av dem Stefan
sp0ven (oregistrerad) Postat 14 september 2007 Postat 14 september 2007 Men min Mbox2 ska väl även fungera till Logic 7.2 eller? Går ju inte för datorn bara dör 🙂 Jag är inte särskilt hemma på detta men om jag förstått det rätt så beror det på vilken version av mac os x man har Jag har 10.4.10 och då funkade PT och Mbox2 först när jag hade installerat PT 7.3 På PT 7 så funkade ingen av dem Stefan Okej. Men fungerar mbox2 med logic tex?
Cykeln Postat 14 september 2007 Postat 14 september 2007 Okej.Men fungerar mbox2 med logic tex? Ok läste dåligt - du pratade om Logic - jag tänkte på ProTools När det gäller Logic vet jag inte om Mbox funkar men jag tycker att jag har läst någonstans att den ska göra det. Funderar själv på att köpa ett logic så jag hoppas att det ska funka - annars får det bli ett nytt ljudkort också
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.