lebedjev (oregistrerad) Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 (redigerat) Hej. Har sökt lite i forumet men inte hittat något om detta? Jag kommer få en bärbar arbetsdator Dell M65 , kommer ha 4 GB i RAM. http://www1.euro.dell.com/content/products...;l=sv&s=pad Tänker använda den för att köra Reason, Sonar, FL Studio, Amplitube + div VST-pluggar. Det är inte helt OK att installera egen programvara på själva datorn, så jag undrar om man kan installera mjukvaran på en extern hårddisk och köra den därifrån. Ljudfiler kan jag tänka mig att lagra temporärt på laptoppen för att senare föra över på den externa hårddisken. Om jag spelar in ljud utifrån blir det ett instrument i taget. Är det möjligt att göra så? Bör man ha ett externt ljudkort tro? /L Redigerat 8 augusti 2007 av lebedjev
henrik.brunzell Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 Nån annan än jag kanske har positiva erfarenheter av att installera program på en extern HD, men jag vill definitivt avråda från det. Dessutom skulle de program du installerar på den lämna spår på systemdisken, så om något behöver döljas tjänar det inget till. Har du schyssta licenser borde det egentligen inte vara någon fara, rent juridiskt, att installera dem, och programmen i sig äventyrar egentligen inte säkerheten i systemet. En IT-policy däremot kan vara svår att bekämpa. En möjlig (om än dyr) lösning kan vara att dela av hårddisken i två delar, och installera ett extra operativsystem samt alla dina program på den andra partitionen.
Björn Olsberg Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 En möjlig (om än dyr) lösning kan vara att dela av hårddisken i två delar, och installera ett extra operativsystemsamt alla dina program på den andra partitionen. Jag tror detta är det mest rimliga under osmtändigheterna. Även om man säger åt installationsprogrammen att lägga programmet på en annan enhet, lägger programmet ofta filer i följande mappar: * C:\Documents and Settings * C:\Program Files\Common Files + massa poster i Windows-registret. Har man instruktioner om att inte installera program på en dator, skulle jag se det som att supportavdelningen vill minimera sin support. Fler registerposter och fler program i datorn kommer otvetydigt att öka antal felkällor vid eventuella konstigheter med datorn. En policy är en policy som jag ser det. Med en andra Windows-installation på en separat partition tycker jag läget är ett annat. Men det är ju din datoravdelning som bestämmer 😄
Linus Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 Kolla om datorn kan boota från den externa hårddisken? Isåfall kan du lägga ett helt fristående operativsystem på den, och hårddisken för din 'arbetsdator' förblir orörd.
Björn Olsberg Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 Kolla om datorn kan boota från den externa hårddisken? Isåfall kan du lägga ett helt fristående operativsystem på den, och hårddisken för din 'arbetsdator' förblir orörd. Finns det verkligen någon Windows-burk som kan det, eller har något stort hänt som har gått mig förbi? Har för mig att Windows alltid måste starta från C, som tilldelas den interna hårddisken.
lebedjev (oregistrerad) Postat 9 augusti 2007 Postat 9 augusti 2007 Hej och tack för svaren. Jag tror inte att det är ett problem om det skapas poster i registret eller om ett antal filer läggs till eller ändras i systemfoldrarna. Det jag funderar över är om själva programmapparna kan installeras och ligga på en extern hårddisk och exekveras därifrån? Precis som om man hade satt in ytterligare en intern hårddisk i datorn. Datorn läser väl ändå i praktiken upp programmet i RAMminnet och kör det därifrån?
Linus Postat 9 augusti 2007 Postat 9 augusti 2007 Kolla om datorn kan boota från den externa hårddisken? Isåfall kan du lägga ett helt fristående operativsystem på den, och hårddisken för din 'arbetsdator' förblir orörd. Finns det verkligen någon Windows-burk som kan det, eller har något stort hänt som har gått mig förbi? Har för mig att Windows alltid måste starta från C, som tilldelas den interna hårddisken. 😄Dubbla operativ är väl inget nytt?
Wernborg Postat 9 augusti 2007 Postat 9 augusti 2007 Kolla om datorn kan boota från den externa hårddisken? Isåfall kan du lägga ett helt fristående operativsystem på den, och hårddisken för din 'arbetsdator' förblir orörd. Finns det verkligen någon Windows-burk som kan det, eller har något stort hänt som har gått mig förbi? Har för mig att Windows alltid måste starta från C, som tilldelas den interna hårddisken. ☺️Dubbla operativ är väl inget nytt? Så klart. Men att boota en dator från usb-disk? Går det? Jag har försökt nån gång mest på skoj. Har för mig att windows installationprogram hittade disken men kom inte mycket längre än så. Kanske skulle funka om man läste in en "färdiginstallerad" partition på usb-disken. Hmmmm??? 😄
EmKay Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 (redigerat) Eller så kan du virtualisera ett eget OS med expempelvis VMware workstation (www.vmware.com) men nackdelen med det är att det kostar och att det tar en del resurser av datorn. Redigerat 10 augusti 2007 av EmKay
Björn Olsberg Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 Det går utmärkt att göra en virtuell maskin med VMware Server som är gratis. Och maskinen kan med fördel spelas upp med VMware Player - som också är gratis Däremot är det tveksamt om det är en idé att använda en virtuell maskin för musik. Har inte ens provat, men jag kan tänka mig att det kan blir problem med fördröjningar.
Björn Olsberg Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 Kolla om datorn kan boota från den externa hårddisken? Isåfall kan du lägga ett helt fristående operativsystem på den, och hårddisken för din 'arbetsdator' förblir orörd. Finns det verkligen någon Windows-burk som kan det, eller har något stort hänt som har gått mig förbi? Har för mig att Windows alltid måste starta från C, som tilldelas den interna hårddisken. Dubbla operativ är väl inget nytt? Så klart. Men att boota en dator från usb-disk? Går det? [...] Precis, dubbla operativ på de interna hårddiskarna fungerar finfint - men jag har heller inte hört om att det går att starta en Windows-burk från en extern hårddisk. Förtydling av min tidigare mening "alltid måste starta från C": Detta gäller om man exempelvis redan har ett operativsystem som Linux installerat på datorn och därefter vill komplettera med en Windws-installation. Det är då det blir problem, eftersom Windows lägger beslag på den första partitionen. Det går naturligtvis att i efterhand komplettera med fler Windows-installationer på andra interna hårddiskar eller partitioner. Jag är ärligt nyfiken, har jag missat något? 🙂
Wernborg Postat 11 augusti 2007 Postat 11 augusti 2007 Kolla om datorn kan boota från den externa hårddisken? Isåfall kan du lägga ett helt fristående operativsystem på den, och hårddisken för din 'arbetsdator' förblir orörd. Finns det verkligen någon Windows-burk som kan det, eller har något stort hänt som har gått mig förbi? Har för mig att Windows alltid måste starta från C, som tilldelas den interna hårddisken. 😳Dubbla operativ är väl inget nytt? Så klart. Men att boota en dator från usb-disk? Går det? Jag har försökt nån gång mest på skoj. Har för mig att windows installationprogram hittade disken men kom inte mycket längre än så. Kanske skulle funka om man läste in en "färdiginstallerad" partition på usb-disken. Hmmmm??? 😉 Bump..... Boota från usb-disk????
Lonian Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Bump..... Boota från usb-disk???? Är inte det samma sak som att boota på en skrivare?
Wernborg Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Bump..... Boota från usb-disk???? Är inte det samma sak som att boota på en skrivare? 😕
Björn Olsberg Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 Kort igen, nej, jag har aldrig hört att det går att starta en dator med Windows installerat på en usb-hårddisk.
Wernborg Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 Skaffa stoor usb-pinne och kör hårt! 😏 😳 Folk har för mycket fritid!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.